آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Blackfield – Welcome to My DNA

استیون ویلسون، رهبر و مغز متفکر گروه Porcupine Tree، خودش به اندازهء یک دنیا موسیقی ست. ویلسون برای من نمادی از «ذهن سوار بر ملودی» است که دنیا را از دریچه ای ویژه ای می بیند و خودش هر از گاهی جهانی خلق می کند و مخاطبینش را پشت پنجره می نشاند تا از مشاهده آن لبریز و سر مست شوند. ویلسون در کنار Porcupine Tree بصورت انفرادی هم فعالیت می کند، در کنار تیم بونس گروه بی نظیر No-Man را تشکیل می دهد، چند پروژه موسیقی با اسامی I.E.M، Bass Communion و Continuum را می اندازد و در نهایت یک گروهی را با هنرمند اسرائیلی، اویو گفن، پایه گذاری می کند که موسیقی آرت راک را به زیر سلطهء خود می کشد: Blackfield.

اما بلکفیلد را می توان بیشتر تاثیر گرفته از افکار گفن دانست تا ویلسون. بلکفیلد در دو آلبوم قبلی خود با اجرای مجدد چندین آهنگ از آلبومهای قبلی گفن این را نشان داده که تمایل ویژه ای به موسیقی آرت راک گفن دارد تا موسیقی پراگرسیو و آمبینس ویلسون. ماجرا هم از آنجا شروع شد که در سال 2000، گفن که هنوز مقیم تل آویو بود از ویلسون و Porcupine Tree دعوت می کند تا برای اجرا به اسرائیل بروند. گفن به اندازه ای شیفتهء هنر ویلسون بود که پیشنهاد همکاری و راه اندازی پروژهء جدیدی با ویلسون را مطرح کرد. هستهء اولین بلکفیلد در همان زمان شکل گرفت و با انتشار دو آلبوم در سالهای 2004 و 2007 و به پشتوانهء شهرت تاسیس کنندگان آن توانست به سرعت در بین موسیقی دوستان مطرح شود. حالا بعد از گذشت چهار سال از آلبوم Blackfield II این گروه پس فردا، 28 مارس 2011، سومین اثر استودیویی خود را با عنوان Welcome To My DNA منتشر خواهد کرد.

تفاوت بسیار بزرگی که این آلبوم با دو اثر قبلی دارد این است که تمامی آهنگ توسط اویو گفن ساخته شده و استیون ویلسون که در همان زمان مشغول تهیه آلبوم سولوی انفرادی خود و آخرین اثر پورکوپاین تری بود تنها برای ضبط آثار، در لندن و تل آویو، حاضر شده است. طرح روی جلد، مردی که روبروی پنجرهء قدی ایستاده و در مکانی فراتر از به دور دست خیره شده، توسط کارل گلاور طراحی شده است که بعنوان یکی از گزینه های طرح روی جلد آلبوم سال 2007 گروه Marillion با عنوان Somewhere Else پیشنهاد شده بود. مریلیون این طرح را رد کرد و حالا با گذشت 4 سال بلکفیلد آن را برای آلبوم جدید خود انتخاب کرده است.

آلبوم جدید بلکفیلد آن چیزی نیست که لااقل من را که این گروه را بخاطر ویلسون دوست دارم، راضی کند. با وجود آنکه آهنگها شبیه ویلسون است اما اثری از ویلسون در آنها نیست! گفن تمام تلاش خود را کرده که قالب کارهایی که قرار است در این آلبوم عرضه شود به بلکفیلد نزدیک باشد اما از نظر من چندان در این امر موفق نبوده. این آلبوم بیشتر شبیه اثر انفرادی آخر گفن، Aviv Geffen محصول 2009، است تا کارهای قبلی بلکفیلد. شما فقط گیتار و صدای ویلسون را می شنوید و نه هنر آهنگسازیش را. با وجود آنکه آهنگهای خوبی نظیر Oxygene، Zigota و DNA در این آلبوم وجود دارد (بعد از 2 بار گوش کردن اینها به نظرم آمد) اما آلبوم جدید نتوانست خاطرهء خوش دو اثر قبلی را برای من، لااقل تا این لحظه، تکرار کند. شاید باید بیشتر آهنگها را زیر و رو کنم و زود قضاوت نکنم.

مطمئنا در بخش دیدگاه ها بحث مفصلی بر سر این آلبوم خواهیم داشت.

پ.ن در نظرسنجی ای که دربارهء این آلبوم در صفحهء فیس بوک وبلاگ انجام شد 48 نفر شرکت کردند. نتیجهء نظرسنجی بدین قرار است: 8% ضعیف، 69% متوسط و 23% آلبوم را عالی توصیف کرده اند.

32 پاسخ به “Blackfield – Welcome to My DNA

  1. مهدی ملک زاده 2011/03/26 در 19:37

    گوش ندادم این آلبوم رو ولی خب همیشه مخالف بودم که تویه یه بند کار گروهی زیر سوال بره و برای بزرگترین ها هم مشکل ایجاد کرده همیشه
    گروه هایی که تبدیل شدن به کارکنان یک فرد و یک عضو از بینشون و اون مزه ی موزیک گروهیشون از بین رفت
    همیشه مثال دم دست در این زمینه برای من پینک فلوید بوده…
    و به این اعتقاد دارم!

    • Bardia.B 2011/03/27 در 02:00

      این مسئله اجتناب ناپذیره. این اتفاق از The Doors گرفته تا Radiohead، از Guns N› Roses گرفته تا R.E.M، همیشه یه مغز متفکری بوده که تونسته یه گروه رو به جایی برسونه. گروهی مثل متالیکا کم پیدا میشه که هر فرد اونقدر کنترل روی ساز خودش و دخالت توی آهنگها داشته باشه. اما قضیه بلکفیلد یه چیز جدایی هست. دو مغز متفکر که ویلسون آگاهانه خودش رو در اختیار گفن گذاشته. درست به همون شکلی که تو No-Man در اختیار تفکر بونس خودش رو قرار داده. ویلسون ترجیح میده کمتر خودش رو با وقت گذاشتن رو پروژه های دیگه از پروژه های اصلیش دور کنه.

  2. mojtaba 2011/03/27 در 00:39

    با پاراگراف آخری که نوشتی کاملا موافقم !! آلبوم اون چیزی که انتظار می رفت نبود خصوصا برای ما که بلکفیلد رو صرفا به خاطر حظور ویلسون در اون دوست داریم. احتمالا با چند بار گوش کردن آلبوم سر و شکل بهتری پیدا خواهد کرد خصوصا با نزدیک شدن به انتهای آلبوم کیفیت قطعات بهتر و بهتر میشه. همونطور که گفتی بهترین ترکهای آلبوم سه ترک آخر اون هستند به اضافه ی Blood .
    در نهایت ای کاش شاهد آلبومی بودیم که تاثیر و نقش استیون ویلسون در اون بیشتر از اینها بود.

  3. یزدان 2011/03/27 در 01:32

    دقیقا پاراگراف آخر به جا بود . علتش هم دقیقا پر رنگ بودن نقش اویو بود . دعواهای زیادی تو اینترنت بین فن ها به راه افتاده که چرا بیشتر آهنگ ها رو اویو نوشته و این چه نوع نوشتنیه . چرا راجع به نسلی نوشته که خودش جزوش نبوده و اونو تجربه نکرده . کاش آلبومی بود که ویلسون بیشتر بود . ویلسون ملانکولیک ترش میکرد . عمق بیشتری میداد به اثر و در نتیجه اثر جاودانه ای میشد . شایدم انتظارات بدون دلیل بالاس . نمی دونم

    • Bardia.B 2011/03/27 در 02:05

      نه خب، بدون دلیل که نیست. همه ماها بعنوان طرفدارهایی که البته خیلی هم جزو طرفدارها حساب نمیشیم!!! (چون مجانی دانلود می کنیم، توی کنسرتهاشون حضور نداریم و این گوشه پرت افتادیم برای خودمون!) روند کاری این گروه رو تا الان دیدیم و کارهای جفتشون رو شنیدیم. دقیقا جمله آخری که گفتی مطلب رو ادا میکنه. حضور ویلسون به کارها عمق میده، و این خاصیتی هست که گفن ازش بی بهره ست! حداقل توی آلبوم آخر خودش نشون داد که تمایل بیشتری به پاپ راک داره تا آرت راک. این آلبوم رو تا الان 4 بار پشت سر هم گوش کردم، نه بخاطر اینه از شنیدنش لذت برده باشم! نه! بخاطر بفهمم واقعا چرا لذت نمی برم!!!

      • یزدان 2011/03/27 در 02:28

        در مورد اوبو کاملا باهات موافقم . خب به قول خودت وقتی کارهای انفرادیشون رو بارها و بارها گوش می کنیم کاملا برامون روشن میشه که اویو کاملا پاپ راک رو می پسنده و ویلسون گرایش عجیبی به امبینت و ملانکولک داره . تو آلبوم رو چهار بار گوش دادی که متوجه بشی چرا لذت نمی بری منم الان سومین باره گوش می کنم و یه چیزی رو متوجه شدم قبل از اینکه برم تو وبسایت های نظرات فن ها رو بخونم : ویلسونش کمه !!!! انگار دل نسوزونده !!! البته این جملات من کاملا حالت نجوای درون داره ها . هی به خودم میگم انگار خواستن یه آلبوم بدن فقط با اسم بلکفیلد ( ویلسون سرش به شدت شلوغه و امسال خبرای خیلی خوبی ازش میشنویم ) ولی سوالم اینه که بعد از چهار سال چرا این آلبوم . نمیگم بده اما همون انتظاره اذیتم می کنه . البته به قول خودت ما اصلا شاید فن هم به حساب نیایم ولی من خودمو فن حساب می کنم چون به هر طریقی موسیقی شون رو تجربه کردم و باهاش ارتباط برقرار کردم . اما این انتظار من هیچ وقت بازخوردی نداره و دلیلش همون چیزیه که تو گفتی ( که ما اصولا فن به حساب نمیایم ) تو پروسه زندگی موسیقیایی یه بند خیلی اتفاقا میوفته که فن ها نمی دونن . حتی خود استیون ویلسون جایی راجع به نقد آلبوم ها و منتقدا حرف میزد . حرفاش جالب بود . که کلا مشکل داشت با این قضیه . کاملا از دید یه موزیسین نگاه میکرد نه فن یا منتقد یا موجودی مثل ماها !!! میگفت من عمرمو وقتمو انرژیمو گذاشتم اونوقت یارو میاد تو چند خط کلا زیر سوال میبرتش . اعتقاد داشت فقط یه موزیسین می تونه راجع به یه اثر موسیقیایی نظر بده . کلا نظراتش گاها جالب و بدیع ه . خیلی از این شاخه به اون شاخه پریدم . خودتون از حرفام به یه جمع بندی برسین :دی

        • Bardia.B 2011/03/27 در 12:31

          من هم دقیقا همین حس رو دارم! انگار این آلبوم یه طور رفع تکلیف بوده. یعنی بهتره حرفم رو اینطوری بزنم: اگه قرار بود همه آهنگها رو اویو گفن بسازه، خب دوباره خودش همین رو بصورت یه آلبوم انفرادی منتشر می کرد! چیکار به بلکفیلد داشتن؟!!؟

  4. Amir 2011/03/27 در 06:49

    Salam.
    che khosh khabar. koli hal kardam ke ina bel akhare album dadan.
    hanooz vaght nakardam goosh bedam vali kheyli da moredesh konj kavam.

  5. elham 2011/03/27 در 14:37

    استیون ویلسون کلا نبود…فقط خوشحال شدم حداقل صداشو شنیدم…!
    چه اصراری بود که وقتی استیون وقت نداره حتما بلکفیلد هم یه آلبوم ضبط کنه…طرفداراشون مسلما یادشون نمی رفت که اونا هم هستن!!!
    بعد از چهار سال وقفه…

  6. صالح 2011/03/27 در 21:43

    گیتار آقای ویلسون بوی شرقی دل پذیری گرفته و این اصلا عصبانی ام نمی کند.

  7. محمد حسین 2011/03/27 در 23:57

    من بر عکس همه فکر میکنم که فوق العاده است.من فکر میکنم همه دنبال یه ماهی زیبا تو عمق 200 متری اقیانوس که در حال رقصیدنه هستن در حالی که رقص یه مرغابی روی سطح آب کمتر از اون نیست.من بسیاااااار لذت بردم….

    • Bardia.B 2011/03/28 در 01:15

      خب حق با توئه. من که از عدم جذاب بودن آلبوم صحبت می کنم بخاطر علاقه شدیدم به کارهای ویلسونه. اگه این تونسته شما رو جذب کنه تا این حد، نشون میده که با کارهای گفن رابطه بهتری داری. این اختلاف سلیقه اس فقط نه چیز دیگه.

      • محمد حسین 2011/03/28 در 18:46

        کلا وقتی آلبوم های یه گروه با قبلیاش مقایسه بشه همیشه یکیش این وسط قربانی میشه.چون یکیش حتما از اونیکی بهتره.من بر این باورم که آلبومهای یه گروه رو نباید با هم مقایسه کرد و هر آلبوم رو میبایست مستقلا در نظر گرفت

        • Bardia.B 2011/03/29 در 01:30

          خب البته خیلی نمی تونم با این نظر موافق باشم. شما بر اساس پیش زمینه ای که از هر هنرمند داری کارهاش رو پیگیری میکنی. اگه پس فردا مثلا متالیکا بیاد بهترین آلبوم دیسکوی قرن رو منتشر کنه این اصلا برای من جذابیت نداره. آلبوم جدید بلکفیلد چندان شبیه کارهای قبلیش نیست. دلیل این موضوع تغییر نگرش یا بلوغ گروه نیست. چون این آلبوم کاملا قابل مقایسه با کارهای انفرادی قبلی اویو گفن هست. مسئله اینجاس، که بلکفیلد قدم در دنیای جدیدی نذاشته. بلکه یکی از پاهاش که ویلسون باشه رو بالا گرفته و داره با پای دیگش که گفن هست لی لی می کنه.

          • elham 2011/03/30 در 17:01

            دو خط آخر عالیه…

          • محمد حسین 2011/03/30 در 23:24

            البته طرفداران متالیکا اگه همچین نظری داشته باشن که کلا آلبوم های 90 به بعد رو نباید گوش بدن.چون سبک دهه ی 90 و 80 کاملا متفاوته.من فکر میکنم نظرات روی این آلبوم ناشی از تعصب روی استیون هسستش.البته گیر من اصلا رو اسامی نیست.من متوجه نمیشم الان کسی تو دنیای راک هست که با DNA,oxygen.zigota,blood,rising of the tide ,on the plane
            حال نکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          • Bardia.B 2011/04/03 در 11:03

            در مورد بخش اول حرفت، بله! موافقم! برای من که یکی از طرفداران قدیمی متالیکا هستم، متالیکا یعنی دهه 80. برای من این گروه بعد از بلک آلبوم ضعیف شد و بعد از ریلود مُرد !! در بارهء اینکه آهنگهایی که اسم بردی خوب هستن هیچ جای تردیدی نیست، اما انتظاری که از گروه می رفت بیشتر از این بود. به شخصه نمی تونم سابقه یه گروه رو توی ارزیابی کار جدیدش تاثیر ندم. هرچند خودم کاملا موافق تغییر و پیشرفت یه گروه هستم و عقیده ندارم باید یه هنرمند توی کارهای قبلیش درجا بزنه. در مورد متالیکا، چیزی که رخ داد پیشرفت نبود! در مورد بلکفیلد هم همینطور.

  8. arash 2011/03/28 در 00:58

    tamame ahangaye album radife mesle 2 albume ghablishon.

  9. میلاد 2011/03/28 در 09:32

    سلام
    ببخشید حرفم بی ربطه/حاج بردیاگفتی GodSpeedبیست سال پیش یه البوم دادوتموم شدرفت.پس یه نگاه به اینجابنداز!!!!!!!!!!!!!!http://www.mp3mixx.com/artists/view/godspeed_you_black_emperor-106537
    من 7تا البوم ازشون پیداکردم که برادرجان!!!

    • Bardia.B 2011/03/28 در 12:33

      قربون دقتت بشم من آخه (: شما میگی Godspeed، اما لینکی که فرستادی برای گروه Godspeed You! Black Emperor هستش که! این دو تا با هم فرق دارن خب برادر جان.

  10. میلاد 2011/03/28 در 23:53

    آقاحق باشماست اشتباه ازمن بودsorry
    آقا2تادرخواست داشتم ازت:یکی اینکه لطف کنی یه10-12تاگروه توهمین سبک بهم معرفی کنی البته اگه زحمتی نیست
    2:توهمین سایتhttp://www.mp3mixx.com/genresتوی همین بخش ژانرهمه جور سبکی هست الا post rock!
    گفتم شایدبجای پست راک کلمهءدیگه ای باشه که من نمیدونم .لطف کن یه نگاه بنداز اگه هست به ماهم بگو/بدجوری توی پست راک غرق شدم.

    • Bardia.B 2011/03/29 در 01:38

      خب الان من سرسری به لیست نگاه کردم و چندتا نمونه گشتم مثلا اینا هم نبود: Symphonic Rock، Synthpop، Christian rock، Math Rock، Art Rock، Experimental Rock. در نتیجه این فهرست خیلی بیشتر از اون چیزی که بنظر میاد کم داره.

  11. سیروس 2011/03/30 در 00:40

    به نظر من اصلا خوب نبود
    به‌هیچ وجه در حد و اندازه‌های آلبوم‌های قبلی گروه نبود

  12. Haj Ehsan 2011/03/30 در 15:03

    من که خیلی از بلکفیلد خوشم میاد و به نظرم کاراش از پرکوپاین بهتره
    امیدوارم اینم قشنگ باشه و حالشو ببریم
    وای اون آهنگ end of the world هنوز داره روحمو بازی میده

    • Bardia.B 2011/04/03 در 10:57

      خب البته احسان جان، فکر نکنم مقایسهء کارهای پورکوپاین تری و بلکفیلد کار درستی باشه. تفاوت ژانر این دو تا گروه بیشتر از اون چیزی هست که بشه اونها رو با هم مقایسه کرد.

      • Haj Ehsan 2011/04/04 در 22:09

        بله میدونم . . . چون ویلسون تو جفتشم هست من فقط منظورم مقایسه ویلسون در این دو گروه بود و به نظرم تو بلک فیلد بیشتر به دل میشینه . . . به نظرم در پرکوپاین موسیقی داره تو مخ شنونده میشه ولی در بلک فیلد این خود شنوندست که موسیقی از هوا جمع میکنه و میکنه تو مخ خودش

  13. Haj Ehsan 2011/03/31 در 18:45

    به نظر من خیلی قشنگ بود . . . آدم هرچی بیشتر گوش میده بیشتر خوشش میاد

  14. Donia 2011/04/01 در 03:21

    Manam kheyLi enTezare bishTari daShtam….
    ba ahangAyi me3 End Of the WorLd, Pain, misS U, cLoudy Now va va va va …….
    kheyLi bishTar enteZar daShtam, Najoor khOrdd to0 zOgheman …

  15. ramin 2011/04/03 در 18:22

    مرسی بردیا جان بابت اطلاع رسانیت… هنوز گوش ندادم ولی امیدوارم اونجوری که شماها میگین نباشه آخه من دیوونه ی دوتا آلبوم قبلیشون بودم

  16. sinior 2011/04/04 در 14:25

    بردیا بعد 16 روز که زده بودم به دل طبیعت و دسترسی به برق نداشتم چه برسه به اینترنت امروز اومدم پای نت.وقتی دیدم آلبوم جدید بلکفیلد بالاخره اومده کلی ذوق مرگ شدم.ولی وقتی نظرات رو خوندم حالم گرفته شد.خدا خدا میکردم اشتباه کرده باشید ولی…
    من اثری از دو آلبوم قبلی در این آلبوم نمیبنم.پس این استیون کجاست.با اون حرفت که گفتی این گروه یه پاشو بالا گرفته و داره لی لی میکنه کاملا موافقم ولی حتی اون پای دوم هم به قدرت قبل نیست.بابا خیلی از آهنگهای شاهکارشون نوشته ی اویو گفن بود.واقعا به غیر از 4 آهنگ آخر بقیه رو اصلا دوست نداشتم.به امید اینکه استیون امسال تو بقیه کارهاش بترکونه.
    البته من آلبوم رو یه بار گوش دادم.باید 2 تا 3 بار دیگه بشنومش.

  17. امیر 2011/06/12 در 12:08

    نظرمو دیر دارم می گم چون می خواستم کاملا آلبوم رو بالا و پایین کنم، آلبوم در کل 4 تا ترک خوب که کمی حال و هوای آلبوم قبلی رو داشته باشه داره ولی چیزی که این وسط هس کلن وقتی آدم می شینه بلکفیلد 1 و 2 رو می گوشه و بعد می ره رو آلبوم جدیده بدجوری تو ذوقش می خوره. و در آخر اینکه لیریک های ولکام تو مای دی ان ای به نوعی می شه گفت از 2 تا آلبوم قبلی گروه بدجوری ضعیف تره.

پاسخی بگذارید

