آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

وبلاگ «آلبوم» پادکست شد

Print

ماجرای «آلبوم» یک روز جمعه، حدود 12 سال و نیم پیش، دقیقتر 22 اردیبهشت سال 85، در سرویس‌دهنده‌ی پرشین بلاگ شروع شد. قضیه‌ش هم آن بود که وبلاگی باشد تا در آن در مورد آلبومهای موسیقی بین‌الملل نقد و صحبت شود. کانسپت ماجرا چیزی بود بین نقد و بررسی آلبوم جدید آرتیستهای معروف و معرفی آرتیستهای جدید و کمتر شناخته شده.

مدتی گذشت تا اینکه پرشین بلاگ بدون خبر وبلاگ را ابتدا فیلتر و بعد هم به طور کل حذف کرد. من هم آرشیو وبلاگ را برداشتم و مهاجرت کردم به وردپرس، با حدود 340 پست. زمان گذشت و روز به روز پستها، به نظر خودم البته، جدی‌تر و قوی‌تر و محکم‌تر و البته وقتگیرتر شد، از آن طرف هم متاسفانه تعداد مخاطب وبلاگ روز به روز پایین آمد. این قضیه دو دلیل اصلی داشت. اول آنکه سال 88 وردپرس فیلتر شد، بعد هم اینکه وبلاگ‌خوانی از مد افتاد و آدمها ترجیح دادند به جای خواندن یک متن بلند به سراغ فیسبوک و توئیتر بروند.

یک اتفاق خوب هم در این بین افتاد. حدودهای سال 87، بخشی از وبلاگ آلبوم رفت توی یک مجله‌ی ماهانه‌ به اسم «رونا» و افتاد روی دکه روزنامه فروشی‌ها. حدود یک سال، یعنی 12 شماره، سه صفحه از رونا برای آلبوم بود. بعد هم در سال 88 مجله تعطیل یا توقیف شد، درست یادم نیست، این هم تمام شد.

در این چند سال اخیر چراغ آلبوم کم نور بود، ولی تلاشم بر این بود که خاموش نشود. اما از یک جایی به بعد این اتفاق افتاد و دبلاگ آلبوم با 650مین پستش از 24 دی 95 پرونده‌ش بسته شد.

اما حالا… وبلاگ آلبوم، به شکل دیگری، با هدف دیگری، قرار است به صورت پادکست منتشر شود. برنامه‌ این است که در هر قسمت یک آلبوم موسیقی و ماجراهای پشت آن معرفی و بازگو شود. جدید و قدیم آن هم مهم نیست. ممکن است یک آلبوم قدیمی و تاثیرگذار باشد، یا یک آلبوم جدید از یک آرتیست مطرح، یا یک آلبوم جذاب از یک آرتیست ناشناس.

پادکست سازی یک پروژه عظیم است! کار سختی‌ست. قبل از آنکه به سراغش بروم از این را نمی‌دانستم. اما بالاخره تمام شد و به سرانجام رسید. حالا مانده استقبال شما همراهان وبلاگ و معرفی آن به دوستانتان تا چراغ این یکی روشن بماند. آلبوم را فعلا می‌توانید بر روی کانال تلگرام، در توییتر، در پادبین، و از همه بهتر در اپهای پادکست گوش کنید.

1 پاسخ به “وبلاگ «آلبوم» پادکست شد

  1. K 2019/01/14 در 22:45

    سلام آقا بردیای عزیز.
    به به. چه حرکت خوبی. 👍
    من از مخاطبهای نسبتا قدیمی وبلاگتونم و اتفاقا همین چند وقت پیش تو توییتر از شما و آلبوم یاد کردم 🙂
    https://twitter.com/Itskabirlu/status/1082030808448274432?s=19

    امیدوارم پادکست تون جا بیفته و مخاطب خودشو پیدا کنه. منتظر کاراتون هستم.
    تبلیغ هم کردم واستون 🙂

بیان دیدگاه