آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Niyaz – Sumud

بردیا برجسته نژاد: شاید بتوان گروه Axiom o Choice‌ را پیشرو در معرفی موسیقی فیوژن ایرانی به مخاطب بین الملل دانست. گروهی که با اصلیت ایرانی در آمریکا تشکیل شد و بین سالهای 1994 و 2002، به سرپرستی رامین ترکیان و خوانندگی مامک خادم، توانست با فاصله گرفتن از موسیقی سنتی ایرانی و دور شدن از آن شکلی که همیشه تعریف شده بود، به ترکیب جدیدی از موسیقی New Age و فیوژن دست یابد. هم زمان با پیدایش این گروه، هنرمند ایرانی جوان و گمنامی به اسم اعظم علی با همکاری نوازنده ای آمریکایی به اسم گریگ الیس گروه Vas را پایه گذاری کرد که نگرشی متفاوت به موسیقی فیوژن شرقی داشت. Vas وارد فضایی از موسیقی فیوژن شده بود که به آن فیوژن قبیله ای (Tribal Fusion) می گفتند، سبکی که گروه استرالیایی Dead Can Dance در آن فرمانروایی می کرد. با وجود آنکه Vas هیچوقت نتوانست به شهرت Axiom of Choice برسد، اما اعظم علی نامش بعنوان یک ایرانی و یکی از بهترین هایی این ژانر در دنیا ثبت شد.

اعظم علی در کنار Vas سه آلبوم انفرادی منتشر کرد، پروژهء Roseland را به همراه تیلر بیتس راه انداخت و موسیقی بازی پلی استیشن Syphon Filter: Logan’s Shadow را ساخت. با این وجود هیچ کدام اینا به اندازهء پروژهء Niyaz که در سال 2005 کلید خورد به شهرت جهانی نرسید. رامین ترکیان بعد از انحلال Axiom of Choice در سال 2002 و اعظم علی پس از تعطیلی Vas در سال 2004 به همراه کارمن ریتزو (که پیش از این با آلانیس موریست همکاری کرده بود) Niyaz را با انتشار آلبومی به اسم Niyaz در سال 2005 تاسیس کردند. این آلبوم با اجرای متفاوت موسیقی فولکلور ایرانی و اردو و همچنین اشعار بزرگانی نظیر مولانا و عبید زاکانی توانست به رتبهء دوازدهم چارت موسیقی World دست یابد.

آلبوم دوم آنها در سال 2008 با عنوان Nine Heavens شامل 9 آهنگ و مانند اثر قبلی در ژانر آکوستیک الکترونیک و World بود، و توانست رتبهء چهارم چارت موسیقی World را تصاحب کند. و بعد از گذشت 4 سال، در حدود یک ماه پیش سومین آلبوم این گروه با عنوان Sumud (صمود( منتشر شد که اثری به نسبت متفاوت از آلبوم های قبلی این گروه است. آلبومی که رنگ و بوی موسیقی الکترونیکا و حتی Dance در آن پررنگ تر از آثار قبلی حس می شود. صمود به معنی استقامت، اشارهء مستقیمی به پایداری دور از خشونت فلسطین دارد. اعظم علی به دور از هر پیام سیاسی توضیح می دهد که هر انسانی باید احترام و حق زندگی در سرزمینی که بدنیا آمده است را داشته باشد. نیاز اینبار نیز مانند همیشه پیام آور صلح و دوستی ست. آنها از دنیای واحدی صحبت می کنند که همه در آن یکسان و برابرند. آنها می گویند که با پیشرفت علم و تکنولوژی و سریع تر شدن همه چیز، بسیار پیش آمده که فرزندانی متولد شوند که والدینشان از دو ملیت و فرهنگ متفاوت باشند. آنها معتقدند که این روند آنقدر ادامه خواهد یافت که هیچ کس اهل هیچ کجا نخواهد بود و همه دارای یک ملیت واحد خواهند شد. نیاز در آلبوم جدید خود با تلفیق فوق العاده ای از موسیقی فولکلور ایرانی، افغانی، ترکی، کردی و فلسطینی به همراه موسیقی الکترونیک، اثری استثنایی خلق کرده که به قول کارمن ریتزو (عضو گروه) به نحوی از تکنولوژی روز غربی در آن استفاده شده که خبری از خود موسیقی غربی نیست.

مشهورترین آهنگ این آلبوم و اولین سینگل آن، همان آهنگ افغانی معروف «مزار» است که قطعا تمام ما ان را شنیده ایم (بیا بریم به مزار ملا ممد جان / سیل گل لاله زار وا وا دلبر جان) این آهنگ با همراهی ای آر رحمان، هنرمند صاحب نام هندی و برندهء جایزه اسکار (که پیش از این از او بدلیل حضورش در سوپرگروه Superheavy صحبت کرده ام) اجرا شده است. این آلبوم به اندازه ای دوست داشتنی و شنیدنش در حدی لذت بخش است که مطمئنا به یک بار شنیدنش در همان روز اول اکتفا نخواهید کرد. موسیقی خوب نیاز، صدای روشن و بهشتی اعظم علی را از دست ندهید.

پ.ن: چند هفته پیش خبر انتشار این آلبوم را در صفحهء فیس بوک آ ل ب و م نوشته بودم. اما این آلبوم ارزش این را داشت که با گذشت یک ماه برای آنهایی که هنوز آنرا نشنیده اند معرفی شود.

13 پاسخ به “Niyaz – Sumud

  1. آیـــ ات زمیـــــ نی 2012/06/30 در 16:24

    سلام
    همیشه کارهای اعظم علی رو دنبال می کنم
    نوازشی در کارهاش هست که در کمتر صدا و آهنگی هست
    و شاید همون حس قومی و ملیتی هم باعث بشه که آدم ناخواسته دنباله روش باشه

    ممنون برای این پست
    پست خیلی خوبی بود بردیا جان

    • Bardia.B 2012/06/30 در 16:26

      اعظم علی دقیقا نمونه بارز اون هنرمندایی هست که میشه به ایرانی بودنشون افتخار کرد. کسی که میدونه چی میخواد و برای رسیدن بهش میدونه باید چیکار کنه.
      از لطفتت ممنونم (:

  2. Homayoon Ahmadi 2012/06/30 در 21:52

    از کارهای انفرادی اعظم علی هم باید یاد کنیم که بی نظیره. پس از تولد پسرش ایمان آلبومی رو تدارک دید که متاثر از حس مادرانه خودش می باشد، مجموعه ای از آوازهای مادران خاورمیانه است که سال گذشته با نام From Night To The Edge Of Day. پیش تر ها آلبومی رو با نام Portals of Grace منتشر کرده بود که برگرفته از ملودی های فولکلور اروپایی بود. از دست ندید این آلبوم ها رو.
    2002 – Portals of Grace
    2006 – Elysium For The Brave
    2011 – From Night to the Edge of Day

  3. Mo 2012/07/01 در 01:54

    پیدا نکردیم آقا برا دانلود…

    راستی ایمیل تونو می تونم داشته باشم؟ به خاطر فیلتر بودن از گودر دنبال می کنم و پیشنهاد یا نظر نمی تونم بدم…

    من roodgoli هستم در یاهو و جی میل

    ممنون

  4. حسین 2012/07/06 در 20:48

    سلام ببخشید شما میدونید چطوری میشه تگ آهنگ ها رو به طور کامل پیدا کرد برنامه ای برای این کار سراغ دارید البته به غیر از auto tag وینمپ

    • Bardia.B 2012/07/11 در 11:14

      من اطلاعات خاصی در این مورد ندارم. تگ آهنگها رو اگه بخوام بدونم (که معمولا چندان برام اهمیتی نداره) از توی لست اف ام پیدا می کنم. امیدوارم باقی دوستان اطلاعاتی داشته باشن در اختیارتون بذارن.

  5. Milad 2012/07/12 در 00:44

    سلام به همهء دوستان
    ببخشید بی ربط هست به این پست ولیSchiller2012 Schiller music video e http://www.youtube.com/watch?v=ijBM0LEnqbE&feature=related
    کار جالبیه .

  6. بازتاب: بهترینهای 2012 از نگاه آ‌ل‌ب‌و‌م – 4 « آ ل ب و م

  7. amin8448 2013/01/24 در 13:43

    آقا بردیا میدونم الان یه ذره دیره
    ولی یه سوال شاعر این ترانه ی مهتاب کیه ؟؟؟
    یا اگه بخوام بقیشو بدونم چجوری باید پیدا کنم ؟؟؟

    • Bardia.B 2013/01/25 در 00:09

      این یه سئوال خیلی پیچیده‌س که کلی باید در موردش نشست چک و چونه زد امین! اصولا آهنگهای نیاز بر اساس تم موسیقی شرقی، حالا یه کشور مشخصی، با یه شعر ترکیبی ساخته میشه! یعنی چی؟ بذار همین آهنگی که گفتی رو مثال بزنم: اول این آهنگ اینطور شروع میشه «جوانی هم بهاری بود بگذشت / به ما یک اعتباری بود بگذشت / میان ما و تو یک الفتی بود / که آن هم نو بهاری بود بگذشت» این یه آهنگ افغانیه همونطوری که قاعدتا خودت تشخیص دادی. این آهنگ یه ورژن دیگه داره که با یه کم تغییر مال منوچهر سخایی هست. اما مسئله دیگه اینه که از اینجا به بعد وارد یه آهنگ دیگه میشیم. یعنی بقیه اش میشه این «شب مهتاب و ابر پاره پاره شراب خلّر و می در پیاله رفیقان قدر یکدیگر بدونین خدا کی می دهد عمر دوباره / خدایا تاب رنجوری ندارم. ز یارم طاقت دوری ندارم. ندونم این سفر کی می رسه سر. که دیگر طاقت دوری ندارم…» این یه تیکه یکی از آهنگهای اصیل کرمانی هست. خلاصه اینکه اصولا باید توی آهنگهای نیاز (و حالا بطور عمومی اعظم علی) دنبال چند تا شعر باشی که با هم قاطی شدن.

      • amin8448 2013/01/25 در 00:17

        اول از همه یه تشکر گنده باید بکنم از شما
        من داشتم به خودم شک می کردم بعد از اینکه دنباله شاعره این ترانه داشتم می گشتم
        ولی انگار درست حدس زده بودم
        ازت یه دنیا ممنونم لطف کردی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: