آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Philip Anselmo / Endless Melancholy / oOoOO

بردیا برجسته نژاد: نیم نگاهی بیاندازیم به سه آلبومی که این اواخر منتشر شده‌اند.

Philip H. Anselmo and The Illegals - Walk Through Exits Only Philip H. Anselmo and The Illegals – Walk Through Exits Only

فیلیپ انسلمو، اسطوره‌ی موسیقی متال، رهبر گروه منحل شده‌ی Pantera و خواننده فعلی گروه Down، چند روز دیگر، یعنی دو هفته بعد از تولد 45 سالگی‌اش، اولین آلبوم انفرادی خود را منتشر خواهد کرد. این آلبوم برای انسلمو قدم بزرگی در سابقه‌ی فعالیتش خواهد بود. او حالا بعد از 30 سال فعالیت، بعد از 30 سال سرک کشیدن در موسیقی متال، بعد از رهبری Pantera، بعد از همکاری بعنوان خواننده و گیتاریست مهمان در گروه‌هایی نظیر Alice in Chains, Anthrax, Slayer, Sepultura, Biohazard و بیش از 20 گروه دیگر، در میانه‌ی فعالیت در Down، به نقطه‌ای رسیده که اولین حرکت انفرادی خود را رقم زده است. با وجود این، برای منی که از طرفداران قدیمی او هستم این آلبوم چندان جذاب و دوست داشتنی نبود. بر خلاف آن چیزی که قبلا از او شنیده‌ایم انگار که زیبایی و قدرت و شکوه را از او گرفته باشند و تنها خشم و بهم ریختگی و بلاتکلیفی را باقی گذاشته باشند. اگر طرفدار موسیقی متال و انسلمو هستید باید بفهمید اوضاع از چه قرار است! در غیر اینصورت اگر آلبوم را گوش نکنید چیزی از دست نخواهید داد.

Endless Melancholy - EpilogueEndless Melancholy – Epilogue

یادم نیست کجا، در کدام وبلاگم بود که چیزی در مورد آلبوم «موسیقی برای صبحهای آرام» نوشته بودم. آلبوم مسحور کننده‌ای از یک هنرمند جواب اوکراینی به اسم اولکسی ساکویچ، با نام هنری Endless Melancholy. او آلبوم جدید خود را با عنوان Epilogue به معنی حسن ختام به تازگی منتشر کرده است. چیزی که در مورد او همیشه برایم جالب بوده انتخاب بسیار هوشمندانه‌ی اسامی آهنگهاست. یعنی انگار او ابتدا تصاویری را در ذهنش دارد، بعد برای آن تصویر یک اسم انتخاب می‌کند و در نهایت برای آن اسم یک آهنگ می‌سازد. یادتان بیاید اسامی آهنگهای همان آلبوم «موسیقی برای صحبهای آرام»: تولد، آرام، نور، محو شدن، سپیده دم ساکت و گرگ و میش خاکستری، آهنگی برای تماشای بارش برف. اینها یعنی پیانو در زیر انگشتان او مانند قلموی روی بوم است. نتها تصویر می‌سازند و همین نقطه‌ی عطف آثار اوست. در آلبوم جدید هم همین را تجربه خواهید کرد: نجواهای ناپدید کننده، رودهای زمان، نوستالژی، حسن ختام. او یکی از بهترینهایی‌ست که می‌داند چه چیزی از موسیقی، از پیانو، از من و شما، و از زندگی می‌خواهد.

oOoOO - Without Your LoveoOoOO – Without Your Love

احتمالا درست حدس زده‌اید! وقتی اولین آلبوم oOoOO را سه سال پیش، زمانی که به تازگی منتشر شده بود، دانلود کردم تنها دلیلم نام عجیب و بامزه‌ی آن بود. اما حالا کریس دکستر، هنرمند و تهیه کننده‌ی جوان آمریکایی، با نام هنری oOoOO (که هنوز نمی‌دانم چه فلسفه‌ای پشت آن است!) تبدیل شده به یکی از موزیسن‌های مورد علاقه‌ام در ژانر دارک امبینت. اما اگر بخواهیم حرفه‌ای تر به آن نگاه کنیم، ژانر کریس دکستر در یکی از زیرشاخه‌های موسیقی هاوس به نام ویچ هاوس قرار می‌گیرد، ژانر عجیب و غریبی که هنرمندان بسیار محدودی را به خود جذب کرده. به تازگی oOoOO دومین آلبوم خود با نام Without Your Love، بعد از انتشار یک EP که اواخر سال گذشته به بازار آمد، منتشر کرده است. چیزی که می‌شنوید به همان اندازه‌ای که می‌تواند لذت بخش باشد، ممکن است آزارتان بدهد! اگر حس و حال متفاوتی نسبت به آن چیزی که قرار است بشنوید داشته باشید یا چندان گوش شما به بازی‌های موسیقی الکترونیک آشنا نباشد، oOoOO و اصولا دارک امبینتی که ریشه در ویچ هاوس دارد، نه تنها بریتان جذاب نیست بلکه به زور می‌توانید آن را موسیقی بدانید! پیشنهاد من این است که اگر هم علاقه‌ای به این ژانر ندارید بعنوان تجربه آن را مزه مزه کنید.

5 پاسخ به “Philip Anselmo / Endless Melancholy / oOoOO

  1. Mas0ud 2013/07/15 در 19:02

    ممنون بردیا جان !

  2. Mohamad Khalilian 2013/07/16 در 02:32

    oOoOO به نظر جالب می رسد؛ ممنون.

  3. amin8448 2013/07/20 در 17:45

    از این آهنگا مخصوصا آلبوم دوم بیشتر بزار و معرفی کن
    احساس نیازه عجیبی به این سبکا می کنم
    اولی رو دوست نداشتم
    دومی فوقالعاده بود
    حتی بعدش رفتم اون یکی آلبوم آهنگ برای صبح هایه آرام رو دانلود کردم خیلی خوب بود ازت زیاد تشکر می کنم
    درباره آخریه هم هنوز داره پروسه ی گوش دادنش کامل میشه
    در اسرا وقت نظر خواهم
    بازم ازت خواهش م یکنم که تویه مایع هایه آلبوم دوم بیشتر پست بزار و معرفی کن
    ازت بسیار تشکرمی کنم

    • Bardia.B 2013/07/20 در 21:14

      آلبوم اول با اینکه چندان چیز خوبی از آب در نیومده اما آلبوم مهمیه. اینکه یکی از بزرگترین چهره های موسیقی متال دهه 80 بعد از 30 سال فعالیت یه آلبوم انفرادی منتشر کرده خیلی چیز مهمیه. اما نتیجه اون چیزی نیست که مثلا از Pantera یا Down انتظار میره. از مدل آلبومهای دیگه هم چشم، بیشتر معرفی میکنم.

  4. Mamaz 2013/07/22 در 20:53

    چطوری بردیا …
    خواستم بابت معرفی آلبوم Without Your Love ازت به شدت تشکر کنم!خیلی به مذاق من یکی خوش اومد…نمیدونم باهام موافقی یا نه…ولی حین گوش دادن به این آلبوم یه شباهت عجیبی توی کانسپت ملودی های این کار و کارای انیگما حس کردم…با این تفاوت که کارای انیگما خیلی قابل هضم تر هس و همچنین تفتاوت عمده ای که توی تمپوی کارای انیگما و این آلبوم هس…اگه اینارو بذاریم کنار،من که به یه شباهت عجیبی رسیدم…
    در هر صورت واقعا تشکر

بیان دیدگاه