آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Soundgarden – King Animal

بردیا برجسته‌نژاد: بارها از سیاتل دهه 90 میلادی صحبت کرده‌ایم. حالا باید اینبار چند سال به عقب برگردیم، به اواسط دهه 80، زمانی که سیاتل به آرامی تبدیل می‌شد به بستر یکی از اعجاب انگیزترین ژانرهای تاریخ موسیقی: گرانج. آن زمان اتفاقی رخ داد به اسم گروه Soundgarden، گروهی که می‌توان آن را یکی از بنیانگذاران اصلی موسیقی گرانج دانست. اولین آلبوم آنها در سال 1988 با عنوان Ultramega OK ترکیبی ناآشنا از موسیقی هوی‌متال، سایکلدیک متال، کلاسیک راک و هاردکور پانک بود که می‌توان آن را جزو اولین آلبومهای موسیقی گرانج دانست. همانطور که پیش از این گفتیم، گرانج در اوایل دهه 90، در سیاتل و توسط سه ابر گروه Nirvana، Alice in Chains و Pearl Jam به شهرت رسید. ساوندگاردن، با وجود آنکه الهام بخش این سه گروه (مخصوصا نیروانا) بود هیچوقت نتوانست در کنار عظمت آنها به شهرت مطلوبش برسد. تنها چهارمین آلبومشان (Superunknown) در سال 94 و تک آهنگش، Black Hole Sun، توانست هم به رتبهء اول بیلبورد برسد و هم جایزه گرمی را نصیبشان کند. سرانجام در سال 1997 بعد از انتشار 5 آلبوم ساوندگاردن منحل شد و هر کدام از اعضای آن به سراغ پروژه‌های انفرادی خود رفتند.

کریس کرنل را که می‌شناسید. رهبر ساوندگاردن که بعد از انحلال این گروه پروژه‌های گوناگونی را پایه‌گذاری کرد که معروف‌ترینشان گروه Audioslave بود. اعضای دیگر گروه هم هر کدام جسته و گریخته پروژه‌های کوچکی را راه انداختند، و البته درامر گروه، مت کامرون، به گروه Pearl Jam پیوست که همکاری‌اش با آن همچنان نیز ادامه دارد. اتفاقی که 12 سال بعد از انحلال افتاد این بود که آنها در سال 2010 آنها تصمیم گرفتند دوباره ساوندگاردن را زنده کنند، که نتیجه‌اش انتشار ششمین آلبومشان با عنوان King Animal و به فاصله 16 سال از آلبوم قبلی (Down on the Upside) شد.

ایدهء انتشار یک آلبوم استودیویی جدید زمانی شکل گرفت که اعضای گروه در سال 2010، بعد از احیای مجدد ساوندگارد و انتشار مجموعه‌ای با عنوان Telephantasm (حاوی بهترین آهنگهای آلبوم‌هایشان)، در همان روز اول به فروش یک میلیون نسخه رسیدند! اعضای گروه پیام را به درستی دریافت کردند: ساوندگاردن هنوز هم، حتی بیشتر از گذشته، مخاطب و طرفدار دارد. در نتیجه آنها تصمیم گرفتند که در کنار برگزاری تور بزرگ و جهانی خود، مراحل انتشار آلبوم جدیدی را آغاز کنند، با در نظر گرفتن این نکته که هیچ تاریخ انتشار مشخصی برایش در نظر گرفته نشد. تور آنها دو سال، تا تابستان 2012، به طول انجامید و بعد از آن 13 نوامبر به عنوان تاریخ انتشار آلبومشان مشخص گردید (هرچند دیروز این آلبوم در اینترنت لو رفت)

شما با یکی از قوی ترین گروه‌های موسیقی گرانج طرف هستید. گروهی که بخاطر کناره‌گیری چندین ساله‌اش حالا بیشتر شبیه گروه‌های دیگر این ژانر (مخصوصا Alice in Chains) بنظر می‌رسد. اولین آهنگ آلبوم (که اولین سینگل این مجموعه است) با همان عنوان خودش (Been Away Too Long) همین پیام را منتقل می‌کند، که ما مدت زیادی نبوده‌ایم و حالا دوباره بازگشته‌ایم. آهنگها هیچ چیز فزاینده‌ای نسبت به گذشته ندارد. به ندرت می‌توانید اثر خارق العاده‌ای در آن پیدا کنید. اما همین که بعد از این همه سال دوباره صدای کریس کرنل را، نه در Audioslave، نه در پروژه های شخصی (که این اواخر بیشتر به موسیقی پاپ نزدیک شده بود)، بلکه در Soundgarden می‌شنویم، لذت گذشته را دوباره برایمان تداعی می‌کند.

18 پاسخ به “Soundgarden – King Animal

  1. محمد حسین 2012/11/07 در 14:24

    اطلاعات که مثل همیشه جالب بود.ولی همونطور که خودت گفتی اثر شاخصی نیست.مرسی

    • Bardia.B 2012/11/08 در 08:52

      بله اصلا شاخص نیست. همونطور که ایروسمیت شاخص نبود. تجربه نشون میده که معمولا گروه‌هایی که منحل میشن وقتی دوباره برمیگردن کنار هم هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارن. منتها خب من توی اون دهه 90 کلی با این گروه نوستال دارم. برای همین ذوق زدهء انتشار این آلبومشون بودم.

      • محمد حسین 2012/11/09 در 12:17

        درسته.ایروسمیتم خوب نبود.بردیا از این گروههایی که فقط خودشون و خودت میشناسیشون ترجیحاً پست راک یا امبینت که خیلی راضی بودی ازشون و آلبوم جدید هم دادن فقط نامشونو معرفی کنی ممنون میشم.

  2. محیــا 2012/11/07 در 20:33

    » Album Now »
    انگار که پدر و مادری به یک بچه همیشه وعده ی آبنبات چوبی داده باشند و بر اثر ِمشغله های کاری خودشان هربار هیچی که برای بچه نخریده اند بخ کنار ، او را کشان کشان و عصبانی از مدرسه اش به خانه آورده اند و مشق هایش هم گذاشتند جلویش که زودتر تمامشان کن وگرنه آبنبات بی آبنبات! …. و یکی از همین روزا ، یک دوستی پیداکرده ست این بچه که برایش آبنبات خریده . قرمز و خوش مزه!
    حس ِمن مثل حس این بچه ست . حس من وقتی اینجارا یافتم ….
    دنیای بی انتهای موسیقی را با هیچ چیز ِدیگر نمیتوان مقایسه کرد . حالا میخواهد یکی از اتودهای ملودیک شوپن باشد که با کلاویه ها عشقبازی میکند یا دنیای راک که صدایش از آمپیلیفایر پخش هوا کند تمام بودنت را!
    همیشه دنبال یک سایت ِخوب بودن و ترجیحا که ایرانی که بشود اطلاعات ازش فوران کند در مورد موسیقی و من مثل خوره بیفتم به جانش و راکبازی کنم!
    خوشحالم…خیلی…و ممنونم…و خوشحالم!
    از اینکه هنوز آدم هایی هستند که بشود باهاشان با زبان موسیقی حرف زد.
    سپاس..یک دنیا🙂

    پ.ن : من دنبال راک بندی هستم به نام » Red » ..خیلی کارهایش را ادامه میدهم و دوست دارم َش!…میشود اینجا پیدایش کرد؟ یعنی کلا اگر گروه خاصی مدنظر مابود چطور پیدایش کنیم؟ فقط از روی جنر آن؟

    • Bardia.B 2012/11/08 در 08:50

      محیای عزیز (آدرس ایمیلت نشون میده که همون محیایی هستی که توی سراب ساز سودا ستیز برام کامنت گذاشتی. اما آدرس وبلاگت یه چیز دیگه بود!) ممنونم از لطف و محبتت که تا الان توی دو تا بلاگ شامل حال من شده (: تا حالا پستی در مورد Red اینجا نذاشتم، چون جزو گروه های تراز اول من نیست. و انتشار آلبوماش معمولا چندان ذوق زده م نمیکنه. شما اگه احیانا گروهی خاصی مد نظرت بود لازم نیست از روی ژانر پیداش کنی. خیلی راحت میتونی اسم مورد نظرت رو از طریق باکسی که بالا سمت چپ صفحه هست سرج کنی و به جواب برسی.

  3. محیــا 2012/11/08 در 12:06

    بله من خودمم! اما وبلاگم تغییر کرد . من خیلی بیشتر از شما ممنونم که وقت میذارید . راست میگید اون بالا سرچ رواصلا حواسم نبود .
    خییلی خیلی سپاس (:

  4. faegheh 2012/11/10 در 08:36

    البوم جدید تیامت هم اومده که به نظر من خوب بود

  5. نیمان 2012/11/20 در 00:18

    موگوای و بیورک هم آلبوم جدید دارن ، چه خبره همه آلبوم جدید میدن

    • Bardia.B 2012/11/20 در 00:30

      خب البته اینا جفتشون استودیو آلبوم نیست و هر دوتاش remix هست. اما باور کن که خسته شدم بسکه هر روز میبینم آلبوم جدید داره میاد. فکر کنم 2013 چیزی واسه گوش دادن نداشته باشیم دیگه.

  6. محمد حسین 2012/11/29 در 00:30

    سلام.
    با توجه به درخواست ناچیز بنده در مورد معرفی چند گروه که البته بی پاسخ موند,گله ای دارم از شمایی که بی هیچ منتی مطالب و اخبار و گروه های خوبیو به من و ما معرفی کردی.ولی فکر میکنم ازرسالت این وبلاگ که چیزی جز معرفی گروه ها وسبک های مختلف وآلبومهای تاثیر گذار موسیقیست فاصله گرفتی.خواهش میکنم امثال منو نا امید نکن.در خواست مخاطبین خودت رو نادیده نگیر که نبض وبلاگ ها در دستان مخاطبین هستش . مرسی

    • Bardia.B 2012/11/29 در 08:42

      خب من یه توضیح کوچیکی باید بدم. نمیدونم تا چه اندازه منو دنبال میکنی محمد حسین، اما اگه سه تا وبلاگ دیگهء من رو هم دیده باشی متوجه میشی که اونها هم مثل اینجا دیر به دیر آپدیت میشن. منظور اینکه مشغله های آدم یه طوری میشه دیگه که نمیتونه چندان وقت ویژه ای برای وبلاگ نویسی کنار بذاره. این حرف رو من بارها به صورت غر و اعتراض و فراخوان تو وبلاگ نوشتم که کمک کنین اینجا نخوابه. من به تنهایی نمیتونم یه وبلاگ با همچین خط مشی رو سر پا نگه دارم. خودت که حتما دیدی، تقریبا هیچ جوابی نگرفتم و باز هم خودم موندم اینجا. حالا که وبلاگ خاک گرفته و تعطیل بنظر میاد. اینقدر توی این چند ماه اخیر هرکسی که تونسته آلبوم داده که اگه فرصتش رو داشتم باید هر روز وبلاگ رو آپدیت میکردم. اما بجاش حتی نتونستم اشاره کوچیکی بهشون بکنم.
      حالا توی این شرایط که به زور ماهی یک بار وبلاگ داره آپدیت میشه، انتخاب اینکه در مورد چه آلبومی حرف بزنیم یه کم سخت میشه. یه نگاه به این چند ماه بندازیم بعد از پستهای ویژه مربوط به فستیوال گلدفست من فقط تونستم در مورد سه تا آلبوم مطلب بنویسم. آرکایو رو که نمیشد نادیده گرفت، ساوند گاردن هم بعد از 15-16 سال برگشته به موسیقی و باید یه چیزی در موردش گفته میشد، کافابین دونیا هم با اون توضیحی که دادی جور در میاد (معرفی گروه ها وسبک های مختلف وآلبومهای تاثیر گذار موسیقی). این رو میخوام بگم که نه محمد حسین جان، از رسالت این وبلاگ فاصله نگرفتم، فرصت نمیکنم که اصن کاری بکنم که بخواد از رسالت وبلاگ فاصله بگیره!

    • Bardia.B 2012/11/29 در 09:01

      یه چیز دیگه… درخواست در مورد معرفی چند گروه یعنی خواستی در مورد یه گروه خاص حرف بزنیم و نزدیم؟ خب شاید یه دلیلی داشته! چه گروهی مد نظرت بوده؟

      • محمد حسین 2012/11/30 در 15:45

        منظورم اینه که باز اگه گروهی آلبوم خوبی داده که نوپاست یا اینکه زیاد شناخته شده نیست,در حد یک خط ازش نوشته بشه که حاوی ژانر و سبکشون باشه همین.نیاز نیست که برای هر آلبومی 40 خط نوشت.مثلاً:
        Jack white که سبکش کانتری و فولک هستش,آلبوم خوبی داده که برای کسانی که این سبک رو دنبال میکنن،میتونه جالب باشه.
        اینجوری بچه ها آلبوم های خوبو از دست نمیدن.چون تعداد گروهها خیلی زیاده و مطمئناً خود من خیلی از اونارو نمیشناسم و به طبع خیلی موزیک خوب رو از دست دادم.مرسی

        • Bardia.B 2012/12/01 در 10:23

          خب این کار رو دارم میکنم توی پیج فیسبوک دیگه. ماهیت پستهای اینجا طوریه که در مورد یه آلبوم یه صحبت درست و حسابی بشه و خیلی خبری نباشه. واسه همین هست که توی پیج فیسبوک این چیزی که میگی رو دنبال میکنیم.

          • محمد حسین 2012/12/01 در 16:35

            تو فیسبوک که کلیپ میذارید همیشه.بحث آلبومه بردیا.من میدونم کلی آلبوم درست حسابی از دست دادم.دیدمشون که اومدن.ولی چون شناختی ازش نداشتم دانلود نکردم

پاسخی بگذارید

