آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

بهترین های 2011 از نگاه من – 5

بردیا برجسته نژاد: قسمت اول این نوشته (شماره های 30 الی 26) را (اینجا)، قسمت دوم (شماره های 25 الی 21) را (اینجا)، قسمت سوم (شماره های 20 الی 16) را (اینجا) و قسمت چهارم (شماره های 15 الی 11) را (اینجا) بخوانید.

10
The Black Keys – El Camino

یک آلبوم دیگر از گروهی که فقط خودش می تواند خودش باشد! سال گذشته آلبوم برادرها/Brothers از The Black Keys را در جایگاه 14 بهترین هایم گذاشته بودم. و حالا امسال هم نمی توان از هفتمین آلبومشان گذشت. لازم نیست حرفهای سال قبل را تکرار کنم، که شما با این گروه می توانید در موسیقی راک سفر کنید و به گذشته بروید و موسیقی آنها پلی ست بین موسیقی راک مدرن و راک قدیمی. آلبوم جدید آنقدر هیجان انگیز و دوست داشتنی ست که Allmusic سخت گیر به آن 4.5 از 5 می دهد و گاردین 5 از 5 را هم برایش کم می داند. موسیقی آنها آنقدر عجیب، جذاب و خوشگل است که دلتان می خواهد بلند شوید و خودتان را حسابی بتکانید! تصور کنید که این دو دیوانه اسم آلبومشان را می گذارند شورلت ال کامینو/El Camino، بعد روی جلد عکس کرایسلر می گذارند!! پسر تنها/Lonely Boy اولین آهنگ و اولین سینگل این آلبوم در چارت کانادا و انگلستان رتبه اول را کسب کرد. این سینگل هم برای خودش یک کاور دارد، اشتباه نکنید! عکس آن شورلت ال کامینو نیست. عکس روی کاور پسر تنها یک بولدوزر تنهاست که در بیابان پارک شده است!

09
Adele – 21

2008 سالی بود که Adele با 19 آمد. 19 عدد معنا داری برای این هنرمند بود، او یک رابطهء عاشقانهء 18 ماهه را از دست داد و تبدیل به یک آدم افسرده و الکلی شد. 18 ماه که گذشت و از بین رفت، 19 و نابودی او آغاز شد. البته آلبومی که توانست نظر همه را به خودش جلب کند. اثری قوی که تمام خوبی های پاپ را داشت و از بدی هایش خبری نبود. 21 ماه زمان لازم بود تا Adele بتواند خودش را دوباره پیدا کند و این شد که آلبوم دوم او با نام 21 تبدیل به یک شاهکار شد. 21 غوغا کرد. در چارت 24 کشور دنیا رتبهء اول را گرفت. 11 هفتهء پیاپی در رتبهء اول چارت انگلستان ماند و تکان نخورد و تبدیل شد به موفق ترین خواننده زن تاریخ انگلستان (پیش از او این رکورد دست مدونا بود، 9 هفته در 1990). او حتی توانست بطور همزمان در هر دو چارت سینگل ها و آلبومها رتبهء اول را کسب کند، اتفاقی که در انگلستان از سال 1964 و گروه the Beatles تا با حال رخ نداده بود. قطعا و بی هیچ شکی 21 بهترین آلبوم پاپ سال 2011 است. اثری که می توانید از شنیدن تک تک آهنگهایش نهایت لذت را ببرید.

08
Monkey3 – Beyond the Black Sky

خیلی دقیق نمی توان ژانر مشخصی برای گروه سوئیسی Monkey3 پیدا کرد. پست راک؟ سایکدلیک راک؟ در هر دسته ای که دلتان می خواهد قرارشان دهید، بی شک آنها یکی از بهترینهای همان دسته هستند. موسیقی Monkey3 می تواند نقش دارو را برای شما بازی کند. می تواند شما را در خلصه ای فرو ببرد که جای دیگر تجربه اش نکرده اید. آنها یک چیزی در ریفهای تکراری خود دارند که به آن هایپنوتیک (هیپنوتیزم کننده) می گویند و حتی در کنسرتهایشان با جلوه های نور و تصویر این حالت را چند برابر می کنند. چهارمین آلبوم آنها به نام ورای آسمان سیاه/Beyond the Black Sky اثری رویایی ست. شما می توانید با این آلبوم ایمان بیاورید یا کافر شوید، این آلبوم تمام راه های رسیدن یا راه های فرار را در اختیارتان می گذارد. وقتی از میان بیابان/Through the Desert را می شنوید، چشمانتان را ببندید و اجازه بدهید در نیمهء دوم هر جایی که دلش می خواهد شما را ببرد. بعد از 9 دقیقهء شما به جایی خواهید رسید که آنجا فقط برای شماست! این آلبوم در انتها هر کسی را در یک ایستگاه متفاوت پیاده می کند. فقط کافی ست همان ابتدا به او بگویید که حال و روزتان چگونه است، خودش می داند چه بلایی سرتان بیاورد!

07
Man an Ocean – Scenes from another Day

دیوید راته با آخرین اثر پروژهء شخصی اش صحنه هایی از روزی دیگر/Scenes from another Day یک روز را برایتان تصویر می کند، روزی که مانند تمام روزهای دیگر آغاز می شود، اما پایانش به یک انقلاب و تحول می رسد. عنوان بندی آهنگها بی نظیر است و راته با همین اسمها انعطاف پذیری را از شما می گیرد و تفکرش را به زیباترین شکل به شما تزریق می کند (امسال آلبوم چیزی که به ما اجازهء تحمل می دهد/What Allows Us to Endure از  Álfheimr هم عنوان بندی فوق العاده ای داشت، هرچند نتیجه به زیبایی این آلبوم از آب در نیامد) آلبوم با نور سفید، رویای صبحگاهی/White Light, Morning Dream شروع می شود، او در ماشینها و پلها/Cars and Bridges و همان دنیای تکراری به سمت محل کارش می رود، به سمت من از این شغل متنفرم/I Hate This Job. روز به نیمه رسیده و حالا وقت ناهار در یک پارک، چشمها بسته است/Lunch in a Park, Eyes Closed، اما چیزی در ذهنش جان می گیرد: من به اینجا تعلق ندارم/I Don’t Belong Here و حاصل می شود فرار در 2 بعد از ظهر/Escape at 2PM. او دور می شود و در ذهنش مرور می کند هرگز برنخواهم گشت/Never Going Back و در نهایت یک زندگی جدید/A New Life با قلمروی نامعلوم/Uncharted Territory. پیش از این بطور مفصل و کامل در مورد این آلبوم (اینجا) صحبت کرده ام.

06
Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start – Calaveras

بله! من هم وقتی سال 2009 موقعی که سومین آلبوم این گروه با عنوان گرگ آتش/Firewolf منتشر شده بود، فقط بخاطر اسمش سراغش رفتم. نتیجه یک آلبوم پست راک استثنایی و حیرت انگیز بود که فقط همان راک بابا/ Dad Rockـش کافی ست مغزتان را بترکاند! و این گروه پست راک انگلیسی لعنتی در آخرین روزهای سال 2011 آلبوم چهارمش، جمجمه ها/Calaveras (به اسپانیایی) را منتشر کرد و تمام فهرست برترین های سال من را بهم ریخت! موسیقی آنها همان پست راک عجیبی ست که می تواند شما را از جایتان بلند کند و سر و کله تان را به دوران در بیاورد. منتها شما علاوه بر تمام مولفه های پست راک اینجا با یک راک انگلیسی هم طرف هستید. اینها تخصص ویژه و غافلگیر کننده ای در ریتمیک کردن آهنگها دارند. درست جایی که شاید انتظارش را ندارید ملودی چنان بازی زیبایی با دست و پایتان می کند که وقتی به خودتان می آیید می بینید که در حال تکان دادن و رقصیدن با آهنگها هستید (بهترین مثال در این آلبوم اسکلتی/Skeletal و در کل همان آهنگ Dad Rock از آلبوم Firewolf است). Calaveras چیزی در همان حد و اندازه آلبومهای قبلی ست، و این حرف خودش یعنی شما با یک آلبوم فوق العاده طرف هستید.

ادامه دارد

25 پاسخ به “بهترین های 2011 از نگاه من – 5

  1. mojtaba 2012/01/15 در 00:37

    توی او نسخه ای که من از آلبوم The Black Keys دانلود کردم یه فایل پی دی اف هست شامل عکس هایی که گروه از ون های در به داغون دهه هفتاذی گرفتن برای کاور البوم این خلایق واقعا دیوانن موسیقیشون شبیه هیچکس نیست فقط شبیه خودشونن !! / همین که 21 جای خودش رو بین برترینهای ماهایی باز کرده که موسیقی پاپ چندان باب میلمون نیست نشان تز خوب بودن بیش از اندازشه توصیه میکنم کنسرت Adele رو تو رویال البرت هال لندن دالود کنید و ببینید این دختر تو اجرای زنده چه عجوبه ای هست / Monkey3 اگر این البوم رو به جای اول سال توی یکی دو ماه اخیر ریلیز کرده بود حالا اسمشو تو بهترین های خیلی ها می دیدیم فرق لیست تو با مایی که لیستمونو تو 3 ساعت جمع کردیم تو این چیزاست : ) / Scenes from another Day بی شک یکی از بهترین های امسال منه انگار که برای زندگی خیلی از ماها یه نفر موزیک متن ساخته باشه !! / من چرا نفهمیدم که Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start آلبوم جدید داده ؟!! : ( این البوم اگه حتی نصف آلبومای قبلیشون مریض و دیوانه باشه هم کافیه

    • Bardia.B 2012/01/15 در 01:30

      من یه پست توی پلاس در مورد کنسرت Adele توی رویال البرت هال گذاشتم. چیز بی نظیریه و واقعا غوغا میکنه. آقا یه ماه وقت داشتی برای جمع کردن لیستت ! خب چرا سه ساعت آخه ؟!!؟؟

      • mojtaba 2012/01/15 در 02:04

        نه خب سه ساعت هم نبوده یه چند روزی طول کشید : ))
        منظورم این بود که لیست تو به مراتب فکر شده تره و زحمت زیادی واسش کشیده شده مثلا من دیگه اونقدر همت نداشتم که همه ی البوم های امسالم رو یک بار دیگه واسه انتخاب بهترین هام گوش کنم : )

  2. آیـــ ات زمیـــــ نی 2012/01/15 در 02:08

    مطابق با معمول این لیست هم لیست خوبی ست
    با حضور آدل در این لیست فکر کنم حق موزیک پاپ کمی ادا شد
    در مورد اجراهای بی نظیر این دختر خوش صدا در آلبومش نمیشه چیزی به گزاف گفت چون همه نکته ها رو بردیا زحمتش رو کشیده
    تنها اضافه کردن یک نکته شاید ضروری باشه
    این صدا از حنجره ای میومده بیرون که همیشه بیمار بوده و انگار بغض داشته
    و شاید باعث این معروفیت شده باشه همون بغض و همون 19 ماه و همان 21 ماه

    در مورد مابقی آلبومها به غیر از مانکی3 که گوش ندادم با نظر بردیا موافقم
    من مشغول گوش کردن به لیست بهترین های 2010 هستم که اونهائی که از قلم افتاده بود
    فکر کنم سال 2011 به روز تر هستم تا سال قبل .

    ممنون برای زحمتی که کشیدی برای این پست .

    هادی

  3. آیـــ ات زمیـــــ نی 2012/01/15 در 02:10

    دوستان به زحمتی بکشند هر کدوم که آلبومهای لیست امسال رو به کیفیت خوب دارند
    لینک بدند برای دانلود
    چاره ای نداریم جز اینکه دانلود کنیم و گوش کنیم
    ممنون از همه

  4. محمد حسین 2012/01/15 در 19:25

    در این قسمت با کمال شرمندگی اعلام میکنم که هیچکدوم و گوش نکردم.!!!!بابا شماها خیلی همت دارین.
    Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start – Calaveras رو اصلاً پیدا نمیکنم برای دانلود.اگه لینک دارین بدین ممنون میشم.
    از شواهد و قراین معلومه که اپث,ردیو هد و استیون ویلسون تو این 5 تای پایانی باشن.ولی عجیب بود که نایت ویش تو لیستت نبود! بعید میدونم که جز 5 تای پایانی باشه.!!!!!

    • Bardia.B 2012/01/15 در 21:26

      نه خب. اصلا نایت ویش راضی کننده نبود. من اینو با آلبومهای قدیمیش که مقایسه میکنم می بینم از زمانی که Tarja رفت ناراضی ام ازشون.

  5. sinior 2012/01/15 در 19:52

    بردیا Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start – Calaveras رو من از کجا گیر بیارم آخه لعنتی…یه لینکی یه چیزی بابا…معرفی میکنی ما رو تو خماریش میذاری.
    در مورد The Black Keys – El Camino واقعا شادم کردی.داشتم نا امید میشدم.آلبوم به این خوبی تو کمتر لیستی از لیستامون بود.عالی…
    Adele هم تو لیست هر کی امسال نباشه اون آدم احتمالا کره…(تو لیست من نبود…گفتم احتمالا تو لیست همه هست بهتره آلبومهای دیگه رو معرفی کنم)واقعا اعجوبه است این دختر…قدرت حنجره رو میبینه میگرخه آدم((:
    Monkey3 رو نشنیدم.بزودی میگوشم
    Man an Ocean – Scenes from another Day هم تابلو بود تو لیستت زیر 10 تائه.واقعا آرامشبخش و خوبه این آلبوم.ساختن یه آلبوم بیکلام مفهومی فقط کار یه سری اعجوبه ی اینکاره میتونه باشه.

  6. آرمین 2012/01/16 در 02:25

    4 تا آلبوم اول حرف ندارن. مخصوصا بلک کیز. مانکی3 هم از اون آلبوما بود که انقدر گوش کردم تا دلمو زد. محشره.
    این آلبوم UpCDownC رو هم همین دو ساعت پیش دانلود کردم. یه بار بیشتر فرصت نشد گوش کنمش ولی غیر از یکی دو تا ترک به نظرم انقدری خوب نبود که بهش رتبه 6 رو دادی. فکر کنم موقعی که داشتی آلبوما رو لیست می کردی دستت خورده و یهو این از 36 پریده به 6.
    سینیور جان اگه اسم کامل شون رو بخوای سرچ کنی که اصلا گوگل هنگ می کنه با اون اسم چپر چلاقشون. اینو گوگل کن اون وقت لینکش رو پیدا می کنی:
    UpCDownC Calaveras
    فکر کنم لینک مدیا فایر با کیفیت خوب داشته باشه.

    • Bardia.B 2012/01/16 در 20:28

      اذیت نکن! من از 30 تا آلبوم نوشتم، اینو میدادم 36؟ یعنی نمیذاشتم تو لیستم؟ بی انصاف! من اصن گروه رو دوست دارم و قبلا هم گفتم که خود گروه هم توی رتبه ای که میگیره بی تاثیر نیست.

  7. بهنام 2012/01/16 در 10:39

    منم شروع کردم اونایی که گوش ندادم رو دانلود کردن از kauan بسیار خوشم اومد مخصوصا آهنگ اولشون کلا کم کم می شه به موزیک امیدوار بود من که دیگه مدت ها بود از دنبال موزیک گشتن خسته شده بودم اینقدر همه جا پر شده از punk-rock
    مرسی بابت زحمتی که کشیدی و دمت گرم

  8. sinior 2012/01/16 در 21:33

    این monkey3 با اینکه خیلی با مود من نمیخوند باید اعتراف کنم که موزیک تر و تمیزیه .مخصوصا آهنگ Motorcycle Broer که از جا بلندم کرد.این آهنگ تنها آهنگیه که بعد از شنیدن این آلبوم با خودم گفتم چند بار دیگه باید اینو شنید.

  9. sinior 2012/01/16 در 21:45

    راستی استیون و ردیوهد که جز 5 تا هستند.امید وارم تو اون 3 تای دیگه ت پوسیفر،یان تیرسن و 65days یا حداقل یکی دوتاشون باشن که دعوامون نشه.الان در حال گوشیدن Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start
    هستم.پسر عجب کار مریضیه.به این میگن یه معرفی خوب بردیا.

  10. پویا 2012/01/17 در 12:09

    نمی دونم چرا با این کار مانکی 3 خیلی نمی تونم کنار بیام ، برام همون چندتا کار نصفه و نیمه ی قبل این آلبومشون خیلی فاصله داره با این کار جدیدشون . نه اینکه این آلبوم بد باشه ولی خب قبلیا رو یه میلیون بار دیگه هم میتونم گوش بدم 🙂

  11. دانلودستان 2012/01/17 در 13:02

    بچه ها از این لینک می تونید آلبوم های مورد علاقه تون رو پیدا کنید
    هر روز چیزهای جدیدی هم اضافه میشن
    http://www.uploadbaz.com/users/admina/20318/Foreign

    به صفحه ما در فیسبوک سر بزنید
    https://www.facebook.com/downloadestaan

  12. mybedlamxx 2012/01/17 در 18:22

    اینها هم تو لیستت نیستن ولی خیلی خوب بودن
    http://www.pitchfork.com/reviews/albums/15499-sun-and-shade/

  13. mybedlamxx 2012/01/17 در 19:14

    ال کامینو مگه اسم یه منطقه نیست؟بعید میدونم بدون اجازه بتونن عکس شورلت ال کامینو رو بذارن
    آلبوم
    Woods-Sun and Shade
    هم عالی بود .

    • Bardia.B 2012/01/17 در 23:12

      نه. جریان بخاطر همون شورلت ال کامینو هست. من میرم میخونم چک می کنم، همینطوری بیخودی که نمیگم برادر من. آخرین آلبومی که از Woods گوش کردم At Rear House برای 2007 بود. اصلا نمیدونم بعدش دیگه چندتا آلبوم داده. دیگه کارش رو دنبال نکردم. دوستش ندارم دیگه.

  14. Azin 2012/01/17 در 19:23

    تو هر پستت 2 تا آلبوم رو شنیده بودم که اگه پست آخر هم همین جوری باشه امسال 40 درصد آلبومهای لیستت رو شنیدم که نسبت به پارسال فکر کنم خیلی پیشرفت محسوب بشه این آلبومهای دیگه رو هم باید کم کم دانلود کنیم. چرا آدل تو 5 تای اولت نبود؟ به خاطر اون کنسرت زنده هم که شده باید میومد تو 5 تای اول !!

    • Bardia.B 2012/01/17 در 20:31

      خب در نتیجه من از همین الان تضمین میکنم که توی پست آخر دوتاش رو حتما نشنیدی و دوتاش رو حتما شنیدی.

  15. بازتاب: بهترین های 2011 از نگاه من – 6 « آ ل ب و م

پاسخی بگذارید

