آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

برترین های 2011 از نگاه خوانندگان آ ل ب و م – بخش دوم

بردیا برجسته نژاد: با توجه به فراخوانی که در خصوص معرفی بهترین آلبومهای سال 2011 از نگاه شما صورت گرفت، هر کدام از دوستان سه آلبوم برتر خود را در ادامه معرفی کرده اند. لازم به ذکر یادآوری ست که آلبومهای انتخاب شده و توضیحات مربوط به آن نظر شخصی نویسنده بوده و ممکن است با نظر وبلاگ آ ل ب و م در تضاد باشد.

آرمین هاشمی

01
Destroyer –  Kaputt

با دقت بشنوید! این بداهه­های ساکسیفون و ترومپت است که قلب تک تک آهنگ­ ها را به تپش انداخته و روح موسیقی Jazz رویایی را در کالبد آلبوم می­دمد. زیر این آبشار لطیف بال گشوده و با آن به رقص درآیید که ذهن و روان خسته­ تان را پالایش می­کند. این اثر نهمین آلبوم گروه خوش ذوق ایندی پاپ و سافت راک کانادایی، Destroyer، به رهبری خواننده و آهنگساز گروه، دن بجر، است.

اغراق نیست اگر دن بجر و شش حواری­اش را پیامبران ونکووری ای بدانیم که درد و آلام مردم زمانه خود را به خوبی دانسته و برای آنکه آنان را حتی برای دقایقی از بند زندگی خشک و زبر امروزی رهایی بخشند، معجزه درخشان پاپ و راک­شان را به ارمغان می­آورند. فضای موسیقیایی Kaputt را باید تقریبا همان ایندی پاپ به حساب آورد اما مارک ریچاردسون در سایت پیچفورک، این آلبوم را دریچه زمانی به سوی موسیقی سال­های میانه دهه هفتاد تا میانه دهه هشتاد دانسته و آن را به عنوان معجونی از سافت راک، جاز روان و پاپ رومانتیک نو معرفی می­کند. در نهایت دن بجر جادوگر با آن صدای دلنشینش برای شما پاداشی در نظر داشته، پاداش شنیدن هر قطعه از این آلبوم، ایمان بیشتر به قدرت موسیقی و آرامشی واقعی خواهد بود.

02
Moby – Destroyed

حتما می­دانید که موبی شب­ها نمی­خوابد، اما اگر فکر می­کنید او دچار بیماری است کاملا اشتباه می­کنید، موبی بیمار نشده بلکه دکمه شات دان ش (Shutdown) خراب شده یا اینکه یادش می­رود شب­ها خودش را از برق بکشد. او از جنس ما نیست. می­گویند پاهایش تنها چهار انگشت دارند، یا دندان عقل در نیاورده. همچنین برخی گفته­اند که حتی آپاندیس هم ندارد. تمام این موارد شاهدی هستند بر این مدعا که موبی نسل تکامل یافته­تر بشر است. اگر داروین زنده می­شد و موبی را می­دید، از شدت ذوق حتما دوباره می مرد!

این آلبوم نتیجه شب زنده داری­ های موبی است. آلبومی بر آمده از ژرفای درونیات و تنهایی­های تاریک و شبانه یک کچلِ مریضِ روان پریشِ نابغه! با آنکه هر ترک برای خود داستانی جداگانه دارد اما تمام آهنگ­ها فصل مشترکی دارند. تمام­شان شنونده را از زمین می­کَنند، به پرواز در می­آورند، از جو عبور می­دهند و در فضای سیاه لایتناهی، معلق و پا در هوا رهایش می­کنند. سقوط پس از تمام شدن هر ترک خود لذتی دیگر است.

او در این آلبوم با بهره گیری از ضرب آهنگ­های متفاوت کوتاه و کشیده و گاه نامنظم، استفاده از مولفه­های امبینت، حتی موسیقی سمفونیک (قطعه Stella Maris)، تک نوازی پیانو با موسیقی چیل آوت و همچنین جا دادن اصوات حزن آلود در لایه­های زیرین آهنگ­ها، به خوبی از پس انتقال حس به شنونده بر آمده است. وی از آزادی­های موجود در موسیقی الکترونیک بهترین استفاده­ها را کرده. موبی در مورد آلبومش می گوید: ملودی درهم شکستهء موسیقی الکترونیک برای شهرهای خالی در ساعت 2 صبح.

جدا از آهنگ­ها، کاور این آلبوم هم کار خود موبی است. عکسی که به زیبایی بازتاب دهنده تنهایی­هایش است. این عکس را در طی سفرهایش در فرودگاه لاگارده گرفته است.

03
Younger Brother – Vaccine

برادر کوچکتر، برادر همیشه مومن و پایبند به ارزش­ها و آرمان­های الکترونیک، داون تمپو و ترنس. آن­ها ما را تکان می­دهند، به رقص می­اندازند، در خود می­کنند، بر خود می­کنند و از خود بی خود می­کنند. این انگلیسی­ها ذاتا یا استعمارگرند یا خالقان شاهکارهای موسیقی، و جالب اینکه برادر کوچکتر ما هر دو را با هم دارد. گویا DNA اش را تنها همین دو خصوصیت تشکیل داده­اند. آن­ها بدن و ذهن شنونده را هم زمان به بردگی و بندگی موسیقی­شان می­کشند. نمی شود به سادگی این زنجیرهای از جنس خلاقیت و دیوانگی را گسست.

در آلبوم جدیدشان به طرز محسوسی از فضای سای­ترنس و اسید هاوس آلبوم­های پیشین فاصله گرفته­اند. دیگر تقریبا خبری از افکت ها و وکال­های عجیب و غریب نیست و سعی کرده­اند با کاهش سرعت موسیقی ­شان و تمرکز روی ریتم­ و وکال متعارف، کاری بازاری ­تر ارائه کنند. اما خیالتان راحت، موسیقی­شان همچنان مولفه­های وهم­ گونه سایکدلیک و اتمسفریک را داراست و همین است که همچنان آهنگ­ هایشان را شنیدنی و جذاب نگاه داشته است. ماحصل کارشان را می­توان به سه بخش تقسیم کرد: یک بخش ترک های به رقص انداز، یک بخش ترک­ های پاپ راک و یک بخش ترک­ هایی که حس درونی شدن و در خود غرق شدگی را در شنونده به وجود می­آورند. در مورد بخش آخر مطمئن باشید که نه تاریکی شب و نه پاکت­ های سیگار، هیچکدام نمی­توانند عطش غریب روحتان را پاسخگو باشند.

اگر به این سبک از موسیقی علاقه ندارید توصیه می­کنم دست کم آهنگ Train را از دست ندهید که مخصوص تمام سلایق ساخته شده است.

4: Grails – Deep politics / 5: Bjork – Biophilia / 6: Lunatic Soul – Impressions / 7: Airbag – All rights removed / 8: Pati Yang – Wires and sparks / 9: Kwoon – The Guillotine Show / 10: Puscifer – Conditions Of My Parole

 

سیاوش گلابی

01
Airbag  – All Rights Removed

این آلبوم برای من لذت‌ بخش ‌ترین آلبوم امسال و یا حتی چند سال اخیر بود، آلبومی فوق‌العاده  دل ‌نشین و شنیدنی‌. All Rights Removed دومین آلبوم این گروه نروژی و نوید بخش آلبوم‌های بهتری در آینده است. گروه با آلبوم زیبای اولشان به اسم Identity که دو سال پیش عرضه شد، نشان داد قابلیت تبدیل به یکی از بزرگان موسیقی پراگرسیو را دارد و امسال با این آلبوم این امر را ثابت کردند. آلبومی با 6 ترک که شنیدن هر کدام لذت‌ بخش است. موسیقی ساده، روان و مسحورکننده‌ای که مجذوب زیبایی آن می‌شوید. صدای گرم وکال، موسیقی روان و لیریک ساده، همه و همه دست‌ به ‌دست هم داده اند تا بهترین آلبوم امسال از دید من را بسازند. در این آلبوم، شباهت بیش از اندازه‌ای به موسیقی Pink Floyd دیده می‌شود، انگار آلبومی از Pink Floyd وجود داشته که تاحالا نشنیده ‌اید و حالا می‌توانید کمال لذت را از آن ببرید.

02
Steven Wilson – Grace for Drowning

استیون ویلسون، غول پراگرسیو دهه اخیر، را همه دوست‌ داران موسیقی پراگرسیو می‌شناسند. آلبوم امسال ویلسون سبک خاص و متفاوتی ارائه داد که حاکی از نبوغ بالای پدیدآورنده‌ اش ا‌ست. ویلسون امسال با ترکیب سبکهای مختلف و ایجاد فضا و موسیقی متفاوت توانست آلبوم بسیار زیبایی عرضه کند. گرچه در قدم اول، برقراری ارتباط با این آلبوم کمی سخت بنظر می‌رسد اما کافی‌ است تا ارتباطی هر چند جزئی برقرار شود و دیگر کار شما تمام است. غرق می‌شوید. غرق در دنیایی که ویلسون خالق آن است، دنیایی زیبا، عمیق، تاریک و مرموز.

03
Lunatic Soul – Impressions

روح دیوانه امسال واقعا دیوانه شد. آلبومی بی‌کلام منتشر کرد، اما بسیار قوی. 8 تا Impression زیبا در آلبوم امسال Lunatic Soul گرد هم آمدند تا اثری متفاوت از کارهای قبلی او ارائه شود. آلبوم، موسیقی آرامش بخشی ‌ست با فضایی زیبا و گرم. می‌توان گفت که بهتربن کار دودا تا بحال همین آلبوم است. با این موسیقی، سوار بر نسیمی خنک می‌شوید و سفری را همراه دودا آغاز می‌کنید، سفری بی‌ انتها و بی‌ مقصد. برای من که سفری لذت‌ بخش بود.

35 پاسخ به “برترین های 2011 از نگاه خوانندگان آ ل ب و م – بخش دوم

  1. Bardia.B 2012/01/02 در 00:26

    آرمین، Destroyer رو که نشنیدم، در مورد دوتای دیگه هم باهات هم سلیقه نیستم. اما قشنگ الان میخوام موبی رو بغل کنم با این توصیف عجیبی که تو کردیش! عالی بود! موبی برای من سال 2005 و آلبوم Hotel تموم شد و دیگه نتونستم باهاش اونطوری ارتباط برقرار کنم.
    سیاوش، سلیقه هامون نزدیکه برادر (:

  2. Reza 2012/01/02 در 00:40

    اول از همه بگم…. اگر من آلبوم ایربگ رو توی لیست سیاوش نمیدیدم کاملا تعجب میکردم… چون همه جه تبلیغشو کرده بود
    یعنی این جمله آرمین رو باید با آب طلا بنویسند «انگلیسی­ها ذاتا یا استعمارگرند یا خالقان شاهکارهای موسیقی» خداییش همین امسال هم هرچی آلبوم درست حسابی اومد از انگلیس بود… این آلبوم Younger Brother رو گوش ندادم… موقعی که اومد وسوسه شدم که دانلود کنم ولی یادم رفت… حالا هنوز نمیدونم… بکنم یا نه؟ ولی میکنیم.
    بقیه آلبوم ها رو هم گوش دادم و خوشم اومده بود زشون… این آلبوم موبی اونجوری که همه میگفتند واسه من نبود.. کار جالبی بود ولی خیلی معمولی… از موبی آدم انتظار کارهای بهتر داره… این آلبوم از Wait For Me هم بنظرم سطحی تر بود… فقط آهنگ The Broken Places اونی بود که من از موبی انتظار داشتم و بس.
    ممنون از همه نویسنده ها

  3. sinior 2012/01/02 در 00:57

    سیاوش که سلیقه اش کاملا از خودمونه.باهات موافقم شدید…
    در مورد آرمین باید بگم یانگر برادر رو امشب باید گوش کنم.ولی آلبوم امسال موبی خیلی نظرمو جلب نکرد.خیلی معمولی بود.همینجور آلبوم بیورک رو اصلا نفهمیدم.ولی آلبوم دسترویر مخصوصا نیمه ی اولشو خیلی دوست داشتم.آلبوم خوبی بود.جزو 30 تای برتر من تو امسال بود.از بهترین ایندی پاپهای سال بود.

    • Bardia.B 2012/01/02 در 13:16

      خب نتیجه اینکه باید برم این Destroyer رو بگیرم ببینم حرف حسابش چیه. Bjork رو تو نمیفهمی؟! یکیو نشون بده که بیورک رو بفهمه! (:

  4. freakymoji 2012/01/02 در 01:04

    Kaputt ke emsaal albume 2vome pitchfork bud va az lahaze music shakki nist ke aalie,va aali va aali
    amma be vajdam nayavord
    dar «bashare pishrafte budan»e Moby shakki nist
    vali Destroyed aslan chizi nabud ke Ntezar dasham shayad beshe chanDn album naam bord Msal ke tu khalghe fazaye Electronica behtar budan,albatte nazare shakhsie
    ba ye negah be media librarym tanha Be The One va After azin album vase man 5 setare budan….
    besyaar merC armin babate moarefie aalie albumha
    3ta albume siavash ham ke jozve kheili khub haaye saal budan

  5. sinior 2012/01/02 در 01:05

    راستی آرمین چه قدر خوب مینویسی.توی اینکه عزیزان بریتانیایی سروران موسیقیند شکی نیست.(اصلا حمله به سفارتشونم بابت موزیک مستهجنشون بود((:)
    نوشته ات درباره موبی واقعا عالی بود.کچل عجیب غریب اینسومنیایی.

  6. Siavash 2012/01/02 در 01:10

    ممنون بردیا جان
    آلبوم‌های دیگه که امسال منو خوشحال کردن:
    Adele – 21
    Memories of Machines – Warm Winte
    Tune – Lucid Moments
    Sunchild – As Far as the Eye can See
    Birdy – Birdy
    Kauan – Kuu…
    Opeth – Heritage
    Kate Bush – 50 Words For Snow
    Grails – Deep Politics

    • Bardia.B 2012/01/02 در 13:21

      تو اینا فقط آلبوم Tune رو نشنیدم. Birdy واقعا خوب بود، اما خب من بهتراش رو امسال شنیدم توی این ژانر. Kate Bush رو نمیتونم دوست داشته باشم لعنتی! بقیه اونایی هم که اسم بردی بر و بچه های خودمونن دیگه (:

      • Siavash 2012/01/02 در 14:01

        خوب tune یه گروه تازه کار لهستانی. لهستان مهد بزرگان. امسال آلیوم اولشون رو دادن بیرون. آلیوم خیلی خوبی بود حداقل بین آلبوم اولی‌ها (مثل کارگردان فیلم اولی :دی). شاید یه خورده ارفاق کردم که تو بهترینای سال اسمشو آوردم. خواستم حداقل بچه‌ها اسمشو بشنوند.
        birdy هم که ترکونده با این سن و سال کمش.

  7. mojtaba 2012/01/02 در 01:25

    آلبوم Destroyer رو خیلی دوست داشتم نه در حدی که بخوام توی ده آلبوم اول سال بیارمش اما از شنیدنش خیلی لذت بردم.
    Moby به نظرم معمولی بود هیچ موقع نتونستم این آلبوم رو یک نفس تا آخر گوش بدم خیلی ها ازش تعریف کردن و توی بهترین هاشون ازش اسم بردن ولی من چندان ارتباطی باهاش برقرار نکردم.
    آوردن اسم Younger Brother واقعا توی همچین لیستی شجاعت می خواد درسته توی این آلبوم موسیقی گروه به سمت بازاری تر شدن حرکت کرده اما همچنان مخاطب این گروه شدیدا خاصه و همه نمی تونن باهاش ارتباط برقرار کنن ولی به عنوان کسی که به این سبک علاقه داره باهات کاملا موافقم با یکی از بهترین های این سبک روبروییم.

    آلبوم های Steven Wilson و Lunatic Soul هر دو عالی بودن من به گفتن همین بسنده میکنم.

    اما در مورد Airbag ، آلبوم امسال این گروه شدیدا بین موزیک بازهای ایرانی گل کرده و تقریبا توی لیست 10 برتره همه اسمش دیده میشه. به نظرم کمی در باره ی این آلبوم بزرگ نمایی شده All Rights Removed یه آلبوم پراگرسیو تروتمیز و لذت بخشه در این شکی نیست. اما تقریبا هیچ نوآوری توش به چشم نمی خوره هیچ چیز جدیدی نداره و حس میشه قبلا تمام این کارها رو کم یا زیاد توی موسیقی بقیه گروه ها شنیدیم. بازهم تکرار میکنم که این البوم اثر خوبی هست ولی به نظر ن از سطح یه کلاژ خوش رنگ و لعاب فراتر نمیره

  8. Siavash 2012/01/02 در 01:30

    هر گروهی که بتونه به پینک فلوید نزدیک شه و حسی که پینک فلوید میده رو تکرار کنه برام، من عاشق‌اش میشم. ایربگ امسال اینکارو کرد. ممنونم ایربگ…

  9. Milad 2012/01/02 در 02:50

    پیشنهاد می‌کنم واسه هر پستی حداقل سه روز فاصله بذاری تا پست بعدی… این جوری بحث کامل‌تری می‌شه کرد… گاهی هم اگه آلبومی شنیده نشده، می‌شه گرفت و گوش کرد…

    • Bardia.B 2012/01/02 در 13:23

      خب اونوقت کی برسم به لیست خودم آخه فدات شم؟ اونطوری که دیگه یه ماه از سال گذشته که (: یه روز در میونش میکنم پس

  10. محمد حسین 2012/01/02 در 22:07

    با وجود توصیف عالی آرمین از آلبومها ولی اصلاً پایش نیستم.!!!!!(موبی رو خیلی خوب توصیف کردی پسرمخصوصاً داروینشو) .
    آلبوم های مورد نظر سیاوش رو همگی دوست دارمش زیاددددددددددددد!

  11. آرمین 2012/01/02 در 23:12

    اشتباه من این بود که چون میشد لیست بقیه رو تقریبا حدس زد، خواستم خیر سرم یه لیست متفاوت بدم. مسلما جای یانگر برادر اونجا نیست و بهتر بود سکرت گاردن جایگزینش میشد. در مورد موبی هم با بقیه دوستان موافقم ولی به خاطر اینکه من روانی این آدمم خواستم ادای دینی کرده باشم.
    فکر نکنم کسی روی سلیقه «سیاوش پراگرسیو» بحثی داشته باشه. کارش درسته و سیلیقه اش فوق العاده. فقط من امسال هر چی زور زدم نشد که از آلبوم ویلسون خوشم بیاد.
    جالبه که آلبوم ریدیوهد تا الان تو لیست کسی نبوده.

    • Reza 2012/01/03 در 00:16

      آرمین جان حرفی میزنی ها…
      آخه این که نشد حرف… این سلیقه ی تو بوده… حالا اگر همه هم بگن بده این مهم بوده که تو با این 3تا خیلی حال کردی… توی پست قبلی شاهد موضوع برای من بودی دیگه… همه گفتن که آلبوم گزپاچو کار اونجوریی نبود که بخواد اینجا اول باشه و … الیسون را هم خیلی ها نپسندیدن و فقط از فلورنس استقبال شد. من اصلا بدم نیومد… چون این نظر بقیه است و منم از نظرشون استقبال کردم و حس بقیه را در مورد این آلبوم ها فهمیدم… مهم این بود که این سه آلبوم برای من خیلی توی سال 2011 مهم بودن و من شدیدا باهاشون حال کردم…
      مثلا همین آلبوم موبی که به من خیلی نچسبید… من دوست دارم که داره شب و روزش رو با این آلبوم سر میکنه… همش هم به من میگه اگر میتونستم به موبی میگفتم دیگه هیچوقت نخوابه چون میتونه شاهکارهای دیگه ای مثل اینو بیاره. پس ببین نظرها خیلی متفاوته
      من هنوز یانگر برادر رو دانلود نکردم و امشب گذاشتمش روی دانلود تا گوش کنم…
      همین آلبوم استیون رو هم باهات موفقم… لیست کلی منو خوندی دیگه… یکی از بچه ها به من گفت خیلی برام جالبه که آلبوم Foo Fighters توی لیستت از استیون ویلسون یک سر و گردن بالاتره و رتبه سوم رو به خودش اختصاص داده….منم گفتم بله… چون آلبومش اونی نبود که من انتظار داشتم.. یعنی آلبوم ویلسون یک کاری نبود که باعث پیشرفت توی پرونده ی کاریش باشه… یک کار پروگرسیو خیلی خوب و تمیز بود. منم پسندیدم ولی نه در این حدها. 😉

    • BehzadR 2012/01/03 در 07:37

      اتفاقا کار درستی انجام دادی.ممنون.در مورد موبی هم باید بگم که برای من خیی عالی بود آبومش خیلی دوست داشتم.
      بردیا میشه در آخر یه نظر سنجی کرد در مورد بهترین آلبوم سال؟البته امکاناتش توی صفحه ی فیس بوک بلاگ موجوده.

  12. Siavash 2012/01/02 در 23:37

    راستی بچه ها قضیه این آلبوم جدید The black noodle project به اسم Dark & Early Smiles چیه؟!
    من به شدت از کاراشون خوشم میاد.
    هنوز این آلبومو گوش ندادم.کسی شنیده؟!
    احتمالا این آلیوم تو لیست سال 2012 من باشه :دی

    • Siavash 2012/01/02 در 23:39

      Dark & Early Smiles, is a double Cd that contains 25 unreleased and newly mastered demos of The Black Noodle Project.

    • Bardia.B 2012/01/03 در 00:47

      خب این گروه هیچوقت اونی نشد که قرار بود بشه. یا شد و من نفهمیدم؟ بیشتر ازشون بگو.

      • Siavash 2012/01/03 در 15:07

        خوب، مغز متفکر گروه Jeremie Grima ست که تو پاریس -شهر هنر و زیبایی- بدنیا اومده.
        بهترین توصیفی که من میتونم از گروه بکنم اینه:
        A Melodic Emotional Pink Floydish Psychedelic Progressive Rock Band
        جزو گروه‌هایی است که بیش‌ترین تاثیر رو از خدای حس یعنی پینک‌ فلوید گرفته و با نبوغ و هنر خودشون کارای پرمایه و جونداری رو عرضه کرده‌اند. ملودی پر از احساس، صدای نرم، فضایی دلنشین از خصوصیات آهنگهای این گروه است.
        در بعضی از آهنگها اتمسفر متال به زیبایی وارد کار میشه و فضای زیبایی خلق میشه.
        من شخصا آلبوم اولشون یعنی And Life Goes On… و آلبوم آخرشون Ready To Go رو از بقیه کاراشون بیشتر دوست دارم.
        بهترین آهنگشونم به نظرم آهنگ The One از آلبوم Ready To Go است که با دیالوگ آخر و زیبای فیلم به یاد ماندنی Eternal Sunshine Of Spotless Mind شروع میشه:
        :CLEMENTINE
        I’m not a concept, Joel. I’m just a fucked-up girl who is looking for my own peace of mind. I’m not perfect.
        JOEL:
        I can’t think of anything I don’t like about you right now.
        CLEMENTINE:
        But you will. You will think of things. And I’ll get bored with you and feel trapped because that’s what happens with me.
        JOEL:
        Okay.
        CLEMENTINE
        Okay
        و در ادامه با یکی از شاهکارهای گروه طرفید.

        این آهنگ رو به همه پیشنهاد میکنم.

  13. sinior 2012/01/03 در 03:18

    بالاخره آلبوم یانگر برادر رو هم شنیدم.خیلی خوب بود.یکی از بهترینهای سبک خودش.ولی شاهکار نبود البته.آهنگ train هم عالی بود بود.دستت درد نکنه آرمین.

  14. Hadi 2012/01/03 در 18:32

    آره … ( منم دارم نظر میدم خو … !! )
    نه نمیدم فعلا . ولی دارم کامنت ها رو میخونم با آلبوم هایی که هنوز نگوشیدم . البته نه همش سعی کردم بهترین های لیست های دوستان رو دانلود کنم .
    اووووف داغ کردم . با حرف دوستمون که با فاصله گذاشتن پسا ها بود موافقم . لااقل روز دو میونش خیلی خوب . آدم وقت کنه نفس بکشه و بیشتر پیشنهاد ها آنالیز یشه … تنکس دوود : )

    • Bardia.B 2012/01/03 در 19:48

      خب نمیشه که آلبومهای خودم رو بذارم دو هفته دیگه که. گذاشتم بین اونا فاصله بذارم و تا آخر این هفته نظر بچه ها رو تموم کنیم و در موردشون صحبت کنیم و از شنبه آلبومهای خودم رو بذارم.

  15. Haj Ehsan 2012/01/19 در 21:40

    ممنون از همه بچه ها
    تشکر ویژه از آرمین خان هاشمی برای انتخابای خوبش

  16. arash 2012/04/07 در 19:40

    bacheha bebakhshid mishe khahesh kona ye site khoob ke beshe in album haye ke shoma doostan moarrefi mikonido be man moareffi konid ke rahat beshe in albuma ro dl kard moarrefi konid mamnoonetoon misham

    • Bardia.B 2012/04/08 در 12:17

      معمولا آلبومها وقتی قدیمی میشن به سختی میشه براشون لینک دانلود مجانی پیدا کرد. البته منظورم از قدیمی آلبومهای بیشتر از 2 ماه پیشه. از اینا که دیگه یه سال گذشته

پاسخی بگذارید

