آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Lou Reed and Metallica – Lulu

29 و 30 اکتبر 2009 نیویورک میزبان برگزاری یک کنسرت دو روزه به مناسب 25 سالگی Rock & Roll Hall of Fame بود. در کنار اجرای هنرمندان مشهوری نظیر بروس اسپرینگ استین، R.E.M خدا بیامرز، پاول سایمون، میک جاگر، U2، پتی اسمیت، ارتا فرنکلین، استیوی واندر و … جناب Lou Reed و گروه Metallica در کنار هم به اجرای برنامه پرداختند و این سر آغاز شروع یک رابطه بین آنها بود.

متالیکا که نیاز به معرفی ندارد: بزرگترین، مشهورترین و محبوب ترین گروه تاریخ موسیقی متال (اما چندان نمی توان لقب «بهترین» را به آنها داد) و در مقابل Lou Reed، مرد افسانه ای گروه The Velvet Underground. گروهی که در دهه 60 تحول عظیمی در موسیقی ایجاد کرد به طوری که امروز آلبوم The Velvet Underground & Nico محصول 1967 بعنوان تاثیرگذارترین آلبوم تاریخ موسیقی شناخته می شود (این فهرست را اینجا ببینید) . دو سال بعد از اجرای هال آو فیم، در فوریه 2011، گیتاریست متالیکا (کرک همت) اعلام کرد که به زودی گروه مشغول ضبط آلبومی خواهد شد که 100% متالیکا نیست! ضبط اثر مشترک لو رید و متالیکا از همان تاریخ شروع و در ژوئن 2011 به اتمام رسید.

ابتدا قرار بر این شد که متالیکا چندین آهنگ ِ لو رید که در گذشته نوشته و هنوز اجرا نشده بود را ضبط کند، اما نتیجه بصورت کار مشترکی درآمد که من این اجازه را به خودم می دهم آن را «فاجعه» بنامم!! تصور کنید از زمانیکه اولین سینگل این آلبوم با عنوان The View در Youtube منتشر شده تا به امروز تعداد Dislikeها حدوداً سه برابر تعداد Likeهاست! آهنگها سر و ته و در کل هیچ گونه جذابیتی ندارند. شما صدای لو رید را می شنوید که سعی می کند به مانند 40 سال پیش نریشن بگوید و در بکگراند یک موسیقی کاملا بی ربط متال برایتان اجرا می شود. از CD اول تنها آهنگی که قابل شنیدن است، Cheat on Me ست و باقی آهنگها به لعنت خدا هم نمی ارزند! البته بنظر می رسد کاملا هوشمندانه سعی شده همه چیز به بدترین شکل ارائه شود! چرا که همین آهنگ Cheat on Me هم که به نسبت قابل شنیدن است با مدت زمان 11.5 دقیقه تبدیل به اثری خسته کننده و روی اعصاب می شود.

اگر بخواهیم کمی تفکیک شده به آلبوم نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که آهنگها تشکیل شده اند از موسیقی و نریشن های لو رید. دو بخشی که هیچ ارتباطی به هم ندارند و تحت هیچ شرایطی با هم ترکیب نمی شوند. مخلوط آنها مانند آب و روغنی ست که هر چقدر همش بزنی و تکانش دهی باز هم ترکیب نمی شوند. برای مثال Frustration می توانست آهنگ خوبی باشد اگر فقط صدای لو رید را از آن حذف می شد. اشتباه نکنید! لو رید افسانه است. او کسی ست که 40 سال پیش با The Velvet Underground آثاری را منتشر کرد که در آن زمان او را دیوانه می خواندند. اگر آلبومهایشان را گوش کنید باور نمی کنید که چنین موسیقی ای برای دههء 60 میلادی ست! اما حالا او در کنار متالیکا تبدیل به خواننده ای مضحک می شود که نتیجه کارش به جز عصبانیت چیز دیگری برای مخاطب ندارد.

بله! متاسفانه این آلبوم تا جایی پیش می رود که طرفداران هر دو، متالیکا و لو رید، را کاملا ناامید می کند.

44 پاسخ به “Lou Reed and Metallica – Lulu

  1. MMH 2011/10/20 در 12:43

    راستش مهم نیست طرفدارا ناراحت بشن یا نشن
    مهم اینه که گروه کار خودش رو بکنه، اگه از روی آزمایش کار بد بدند دستشون درد نکنه، فقط نرند با تجار دنیای موسیقی مثل ریک روبین کار کنند، اگه آلبوم ها بد شد عیبی نداره آزمایشه دیگه
    البته من منظورم با طرفدارای ناراحت متالیکاست که انتظار دارن متالیکا متالیکای دهه ی 80 بمونه
    من قبول دارم نمیشینه صدای لو رید رو آهنگ! من فقط «The View» رو شنیدم و باید بگم که بدون دونستن پیشینه ی آهنگها و اشخاص قابل لذت بردن نیست آهنگ!

  2. محمد حسین 2011/10/20 در 14:34

    در کنار تمام این انتقادات یه نکته مثبت وجود داره که این آلبومو منحصر به فرد میکنه.اونم اینه که بدترین اثر تاریخ میتونه باشه.یه گروه هم روی طرفداراشون میچرخه.اگه گروهی طرفدار نداشته باشه که ول معطله.من نمیدونم خودشون نمیفهمیدند که دارن آشغال میدن بیرون.بابا ما برای لو رید احترامی قایل بودیم ولی الان……باشنیدن این آلبوم آدم به پیشینه ی متالیکا هم شک میکنه.بدون اغراق این بدترین آلبومیه که تو زندگیم شنیدم و مطمئن هستم که هیچ گروهی نمیتونه یه آلبوم آشغالی مثل این بده بیرون.

  3. آرمین 2011/10/20 در 16:20

    اگه کار لو رید افتضاحه نمیشه بهش ایرادی گرفت. بابا 70 سالشه بنده خدا. ولی این هتفیلد کلا گند زده با اون صدای تهوع آورش. حالا نمی دونم چرا انقدر صدای درام رو بالا بردن. انگار اورلیک داره رو مخ آدم درام میزنه. گویا تنها کسی که هنوز مثل آدم کار می کنه کرک همت باشه. جای جیسون هم هنوز خالیه.
    فکر کنم متالیکا می خواست به منتقدهای سینت انگر بگه انقدر از دست اون آلبوم عصبانی نباشید، ما حتی از اون بدترم می تونیم بیرون بدیم. جدا الان سینت انگر در مقابل این آلبوم یه شاهکار به حساب میاد.
    به نظر من Frustration تنها ترکی که میشه گوش کرد. همین الان دارم آلبوم رو گوش می کنم. چقدر لو رید زر میزنه.

  4. mojtaba 2011/10/20 در 17:36

    واقعا فهم این مساله که موسیقی لورید و متالیکا هیچ سنخیتی با هم نداره و ترکیب اونها در بهترین حالت تبدیل به یه فاجعه میشه نیاز به شعور و درک چندانی نداره !! هیچ وقت روندی که باعث شده اونها فکرکنند کنار هم می تونند کار خوبی ارئه بدن رو درک نخواهم کرد !!
    البته نکته ی خیلی جالبی که حول و حوش این آلبوم به وجود اومده اون عده از طرفدارای آلبوم هستند که با زدن برچسب اکسپریمنتال و آونتگارد به اون سعی دارن بگن که لولو یک کار کاملا اکسپریمنتال هست و از دایره ی شعور متال بازها خارجه.
    این کامنت واقعا حق مطلبو ادا میکنه :))
    people saying this abysmal piece of shit is ‹avantgarde› or ‹experimental›. The only experiment in here is how much can we push the boundaries of shittyness in modern music – yeah, that’s the point.

  5. فرید 2011/10/20 در 22:06

    سلام.میشه لطف کنید یک سایت خیلی خوب که فیلتر هم نباشه برای آپلود موزیک و ویدئو به من معرفی کنید و همین طور توضیح بدید برای دانلود موزیک آیا در گوگل سرچ می کنید یا راه بهتری هم هست؟ممنون

    • Bardia.B 2011/10/21 در 15:58

      بطور کلی ساده ترین راه همون سرچ کردن تو گوگل هست. در مورد سئوال اولتون هم یه زمانی 4shared هنوز فیلتر نبود. الان نمیدونم. امیدوارم دوستان بهتر بتونن راهنماییتون کنن.

  6. MAYSAM 2011/10/21 در 09:25

    همین دیگه! افتضاح بود!! ولی آدم وقتی اسم متالیکا و لو رید رو میبینه بخ خودش شک میکنه که شاید من نتونستم درکش کنم!

  7. محمد حسین 2011/10/21 در 13:51

    دوستان این آلبوم Puscifer هم خوبه ها.کسی گوش نداده؟؟؟؟

    • Bardia.B 2011/10/21 در 15:59

      تائیدش میکنم (: خوبه خیلی

    • sinior 2011/10/27 در 12:27

      آره.آلبوم پوسیفر خیلی عالی بود.مخصوصا نیمه ی اول آلبوم عالی بود.جییمز کینن ترکونده بود.هر چی آلبومهای قبلی پوسیفر دوست نداشتنی بود این جبران کرد.البته پوسیفر قبلا تک آهنگهای به درد به خور داشته.

  8. MMH 2011/10/22 در 22:02

    نظرمو پس مسگیرم
    الآن دارم آخرین آهنگ lulu رو گوش میکنم و این رو مینویسم
    این آلبوم بسیار زیبا و خلاقانه بود، اگر نمیدونستم هم میشد فهمید که از یه نمایشنامه نوشته شده
    یه نکته ی زیباش این بود که به راحتی چیزی که میخواستی رو بهت نمیداد، یعنی انتظار داشتی یه نت رو بشنوی می اومد و می اومد تا اومد اما نمی رفت تو سولو دوباره از اول میرفت میرفت میرفت و باز نمیرفت تو سولو، قابل پیشبینی بودن و سادگیه ثرش متال رو نداره، پیچیده تر از ظاهرشه، ترکیب دکلمه ی لو رید و فریادهای جیمز بسیاز زیباست! توی اجرای 2009شون همین قضیه خیلی جالب بود برام
    نکته ی خوب دیگه تغییر سبک متالیکاست! انعطاف پذیری خیلی مهمه بابا یه متالیکای همیشه یکسان اصلاً خوب نیستً متأسفانه طرفدارای پر و پا قرص بعضی موقع ها یادشون میره…
    نمی فهمم مشکل بقیه با این آلبوم چیه…شاید لیریک رو نمی فهمن، شاید از لو رید خوششون نمیاد اما من یه این آلبوم شک ندارم! به یاد خواهد موند از متالیکا!
    و در آهر باید بگم اگه واسه متالیکا و لو رید سودی نداشته باشه این آلبوم حتماً برای موسیقی سود زیادی خواهد داشت;)

    • Bardia.B 2011/10/23 در 02:31

      من از جانب خودم صحبت می کنم، هم اونقدری سواد دارم که بتونم لیریکس رو متوجه بشم (اگه نشدم پیداش کنم و بفهمم، اگه نفهمیدم از دیکشنری استفاده کنم)، هم توی 12-10 سالی که The Velvet Underground گوش می کنم به اندازه کافی لو رید رو پذیرفتم و هم اینکه متالیکا یکی از اسطوره های زندگیمه. ببخشید که کمی جوابم تند بنظر میرسه، اما ممنون میشم توی بحثهایی که مطرح میکنین این فرض رو هم باقی بذارین که طرف مقابل سلیقه ای خلاف سلیقه شما داره و دلیل نپذیرفتن چیزی که شما دوست دارین بی سوادی یا بی اطلاعیش نیست.

      پ.ن: قبلا یادم نمیاد تو بخش کامنتهای کدوم پست بود که بطور مفصل در مورد لیریکس با دوستان صحبت کردیم. لیریکس، ترانه یا هر چیزی که اسمش رو میذاریم از نظر ساختار به شاخهء ادبیات بر میگرده و نه موسیقی. در نتیجه به عنوان یه ابزار در خدمت موسیقی قرار میگیره و نه بیشتر. برای همین هیچوقت نمیشه گفت یه موزیک خوبه بخاطر اینکه لیریکس قوی و خوبی داره. اون چیزی که ما ازش بعنوان موسیقی یاد میکنیم، زبانی که مرز نمیشناسه، نت و آوا ست و نه کلام و حرف. در نتیجه توی نوشته های این وبلاگ هیچوقت ترانه معیاری برای ارزش گذاری یه آهنگ یا آلبوم نیست.

    • محمد حسین 2011/10/23 در 23:15

      دوست عزیز بحث تغییر سبک نیست.اگه مرسدس بنز بیاد یه ماشینی بزنه شبیه پراید,شما این تغییر رو تحسین میکنی؟؟؟؟؟از اینکه تقریباً ترمز نداره لذت میبری؟؟؟؟بابا این متالیکا خراب کرده.مرده.هیچ گروهی واسه لیریک معروف نشده.فریادهای جیمز در کنار صدای منزجر کننده ی لو رید بدترین ترکیب سالهای اخیر موسیقی جهانه.ترکیب صدای علیرضا افتخاری با ساسی مانکن به مراتب قابل تحمل تره برادر

  9. پویا 2011/10/23 در 10:19

    میدونم ربطی به پست بالا نداره ولی

    این سینگل KORN- Narcissistic Cannibal به نظرم خیلی خوب اومد هر چند مدت هاس سلیقه ی خیلیا من جمله خودم از سبک فاصله گرفته ولی به هر حال خوبه و امیدوارم آلبومشونم به همین خوبی باشه

    http://grooveshark.com/s/Narcissistic+Cannibal+feat+Skrillex+and+Kill+The+Noise+/4dYTnu?src=5

    پ ن 1 : آقا بردیا واسه پیشنهاد باید کجا بریم؟! بخش پیشنهادات فیسبوک که اکتیو نیس

    پ ن 2 : چرا از سایت های grooveshark یا Spotify واسه شیرآهنگا استفاده استفاده نکنیم؟

    • Bardia.B 2011/10/23 در 15:42

      من ترجیح میدم که پیشنهاد و انتقاد توی کامنت بخش About نوشته بشه، اما حالا اگه حوصله اونجا رو ندارین توی کامنت هر پستی هم نوشتین اشکالی نداره.
      در مورد پیشنهادت هم خب میتونیم استفاده کنیم، اما من خودم چندان توانایی آپلود کردن رو ندارم. نمیدونم در جریان هستی یا نه، این وبلاگ بخاطر اینکه لینک دانلود آلبومها رو میذاشت توسط وردپرس بسته شد. کلی ایمیل نگاری کردم و توضیح دادم که اینجا دانلودمحور نیست تا دوباره وبلاگ رو باز کردن. برای همین کلاً بیخیال لینک دانلود شدم. لینکها رو هم پیدا می کردم و چیزی رو خودم آپلود نمیکردم. حالا اگه ایده خاصی (بدون اینکه از نظر وردپرس مشکل کپی رایت داشته باشه) داری مطرح کن تا ببینیم چی از توش در میاد.

  10. sadegh 2011/10/23 در 19:31

    اینگار خودم باید گ.ش کنم اینجا هرکی یه چیز گفته
    صادق

    • Bardia.B 2011/10/24 در 00:26

      اینکه مسلمه. هرکی هرچی میگه شما برو خودت گوش کن. سلیقه س دیگه یهو دیدی خوشت اومد. اما در مورد این مورد خاص، بعید میدونم!

  11. علی 2011/10/23 در 21:58

    بردیا جان

    Lunatic Soul – Impressions – 2011
    و
    آلبوم airbag رو هم دریاب!

    • Bardia.B 2011/10/24 در 00:26

      لونتیک سول که خیلی چیز خاصی برای معرفی نداره. Airbag رو هم تعریف زیاد شنیدم اما هنوز نگرفتمش. یکی یه لینک ازش بده من تو این خر تو خری نرم بگردم خیلی ممنون میشم.

      • علی 2011/10/25 در 18:55

        قبول ندارم بردیا جان..که لونتیک سول چیز خاصی نداره..:دی

        این حرفا از تو بعیده ها :دی

        • Bardia.B 2011/10/26 در 14:33

          حالا چیز خاص نداره نه از اون نظر که. یعنی اینکه بخوام یه پست براش بنویسم چیزی نداره. یعنی برای پست نوشتن آلبوم چندان مناسبی نبود. وگرنه قبول دارم خوبه که.

  12. پویا 2011/10/23 در 23:13

    آره در جریان بسته شدن وبلاگ هستم . ولی این دو سایت بالایی که گفتم واسه دانلود نیستن که . یه موتور جستجوی موزیک آنلاین . فقط واسه گوش دادن ، تقریبا 90% آهنگایی که اینجا معرفی میشه رو شامل میشه . منم بیشتر منظورم استفاده از این سایت به عنوان معرفی یه نمونه کارِ ، مخصوصا واسه صفحه فیسبوک ( دقیقا مث یوتیوب ولی خب این مختص موسیقیه )

    • Bardia.B 2011/10/24 در 00:25

      خب یه کاری کن پس. مثلا برای پست بعدی چند تا لینک بذار تو کامنتها ببینم چیه جریان (الان برای همین پست یا کلدپلی هم بذاری خوبه) . ببینیم چطوریه.

  13. پویا 2011/10/24 در 01:48

    این واسه این پست : از سایت grooveshark

    http://grooveshark.com/s/Cheat+On+Me/4enHXC?src=5

    واسه کلدپلی : از سایت spotify

    (فک کنم واسه این سایت قبلش باید اپلیکشن چند کیلوبایتی شو نصب کرده باشی)

  14. آرمین 2011/10/24 در 11:28

    من نمی خوام نظر قبلیم رو کامل پس بگیرم ولی به دلیل دفعات زیادی که این آلبوم رو گوش کردم، الان احساس بهتری بهش دارم و از چند تا ترکش خیلی خوشم اومده.
    فکر می کنم مشکل اینجاست که همه ما از متالیکا یه انتظار دیگه ای داشتیم. دوست داشتیم امسال دث مگنتیک قوی تری رو بشنویم. شاید اگر بدون ذهنیت پیشین سراغ این آلبوم بریم ازش لذت بیشتری ببریم. ولی همچنان لو رید خیلی زر میزنه.
    به هر حال بحث، بحث سلیقه است دیگه.

    • Bardia.B 2011/10/24 در 13:11

      خب من خلاف اینی که میگی بودم آرمین. من هیچ انتظار شگفت انگیزی از متالیکا ندارم! متالیکای دهه 80 تکرار نمیشه و حتی به دهه 90 هم دیگه نمیرسه. جدا از این مسئله از قبل هم میدونستم که آهنگهای این آلبوم رو لو رید ساخته. پس در کل من هیچ انتظار خاصی از متالیکا نداشتم. اما میزان انتظار من هر چقدر هم که بود، این آلبوم یه فاجعه ست و هیچ جوری نمیتونم برای خودم توجیهش کنم.

  15. میلاد 2011/10/24 در 11:43

    سلام
    آقابردیا ازosiچه خبر؟
    sigur Rosالبوم نداده؟

    • Bardia.B 2011/10/24 در 13:08

      اونطوری که خودشون گفتن حدود ژانویه 2012 آلبوم پنجم OSI منتشر میشه. Sigur Ros هم بعد از اینکه یه وقته تو کاراش افتاد گفتن که توی 2012 آلبوم جدید میدن اما تاریخی براش مشخص نکردن.

  16. محمد حسین 2011/10/26 در 10:18

    Iced Earth آلبوم خوبی داده بیرون.حتماً گوش بدین.یه هوی متال خیلی خوب و بسیار قشنگ

    • Bardia.B 2011/10/26 در 14:33

      ای بابا … اینو اصن نگرفتم خواستم زیر سبیلی ردش کنم! نذاشتی دیگه! نمیذارین دیگه! (:

  17. malady 2011/10/26 در 11:48

    agha impressions umad
    che vazeshe?

    • Bardia.B 2011/10/26 در 14:32

      بابا مسخرشو در آوردن. خسته شدم دیگه! چه خبره این ماه ؟؟؟ عمه منم اگه هنرمند بود حتما میخواست توی این ماه آلبوم بده! چتونه ؟؟!؟!؟

    • علی 2011/10/28 در 11:48

      خو بردیا جان میگن در حد پست زدن نیست.

      میگم بردیا جونم :دی این آلبوم نوئل رو حالا گوش بده شما..توی این بی آلبومی از هیچی بهتره که
      توی چارت انگلیس اول شده ها :دی
      خواستی چیزی ننویس :دی

      • Bardia.B 2011/10/28 در 17:08

        آقا حواست نبود، من ابراز پشیمانی کردم توی یکی از پستها. آلبوم نوئل خوب بود. قشنگ یعنی خوب بود. قشنگ یعنی یه نوع oasis پاپ شده بود. دوستش داشتم.

  18. MMH 2011/10/27 در 02:03

    راست میگی بردیا بد گفتم ببخشید!
    من حرفتو قبول دارم که متالیکای 80 و 90 تکرار نمیشن!
    من ولی یه جور دیگه نگاه می کنم به قضیه، توی هر دهه متالیکا یه شخصیت متفاوت از خودش نشون داده
    دلیلی هم که میگم لیریک رو درست نمیگیرن این نیست که خدای نکرده سوادت کمه یا تحقیقت، پستات خلاف اینو به راحتی اثبات می کنه، من فقط میگم که نمیگیرین لیریکها رو من کلی حال کردم باهاشون!
    من فکر می کنم هرکی از متالیکا ناراضیه از قبل از این آلبوم بدش اومده هرکی طرفدار افراطیه تعریف بیجا کرده! یه آلبوم خیلی خوبه برای گوش دادن و یه سری عناصر آلبوم واقعاً ارزشمنده!
    متاسفانه متالیکا بعد در افتادن با اینترنت، توسط خود اینترنت نابود شد…
    راستی بردیا! اگه معیار لایک بود الآن باید لیدی گاگا گوش میدادم!:دی

    پ.ن: لحن تند من به خاطر نقد تند تو بود بیشتر! خوندم دوباره خجالت کشیدم از اینکه از آلبوم خوشم اومده!
    پ.ن 2: جداً چطور از آیسد هانی خوشت نیومد؟

    • Bardia.B 2011/10/27 در 17:23

      اختلاف نظر بزرگی که ما داریم اینه که من این آلبوم رو اصلا اثر متالیکا نمیدونم. چون آهنگها رو تماماً لو رید ساخته و فقط آهنگ توسط متالیکا متالیزه شده. ترکیب این دو کنار هم یه چیزی از آب در اومده ضعیف تر از هرکدومشون. یعنی این 1 + 1 جواب داده 0.5 !! حالا در هر حال بنظر من Cheat on Me بهتر از بقیه بود. مطمئنا این آلبوم توی لیست 30 آلبوم برتر سال 2011 که دو ماه دیگه مینویسمش هیچ جایگاهی نداره.

  19. محمد حسین 2011/10/28 در 23:31

    شنیدن آلبوم جدید Andromeda که یه پراگرسیو سوئدی هستش خالی از لطف که چه عرض کنم …… آقا خیلی خوبه

  20. علی 2011/10/30 در 11:50

    جریان این آلبوم جدید The Beach Boys که اومده به اسم The Smile Sessions چیه؟ آهنگ های منتشر نشدشونه؟

    • Bardia.B 2011/11/01 در 00:39

      همینه که میگی. من یه مشکل کوچولویی با موسیقی برایان ویلسون دارم و اونم اینه که دوستش ندارم! اتفاقا یکی از آلبومایی که خیلی هم دوستش ندارم آلبوم انفرادی سال 2004 ویلسون با همین عنوان SMiLE هست. گوش کردی؟ خوب بوده؟ چند میلی به اینکه برم آهنگهای منتشر نشده دهه 60 وقتی فن گروه نیستم رو بگیرم.

  21. malady 2011/11/03 در 18:18

    impressions خیلی عالیه،ساختار آلبوم فوق العاده ست
    مثل اینکه این آخرین lunatic soul هست،کاش یه پروژه جدید شروع کنه دوباره کنار riverside
    یه جورایی الان دیگه استیون ویلسون،دودای انگلیسه،نه دودا ویلسون لهستان(بر نخوره،جفتشون خدان)
    یه چیزی بنویس درموردش آقا بردیا

پاسخی بگذارید

