آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

3Doors Down – Time of My Life

اولین بار که آهنگ Kryptonite را شنیدم اواخر سال 81 بود. نشسته بودم در استودیو راک فیلم، یا بهتر است بگویم بخاطر خستگی دراز کشیده بودم روی کف استودیو. از دوستی یک CD سینگل گرفته بودم که داشت برای خودش می خواند. کریپتونایت شروع که شد از جایم بلند شدم و نشستم، به میانه که رسید رفتم پای سیستم تا ببینم این لعنتی دیگر از کجا پیدایش شد. آنجا بود که من از طریق اولین سینگل از اولین آلبوم 3Doors Down با آنها آشنا شدم.

این گروه مشهور آمریکایی اولین آلبوم خود را در سال 2000 با عنوان The Better Life منتشر کرد. سر و صدای این اثر در حد و اندازه ای بود که نام گروه به سرعت در سرتاسر دنیا پخش شد و فروش باورنکردنی  بیش از 6 میلیون نسخه را برای آنان به همراه داشت (و البته این آلبوم موفق ترین اثر 3Doors Down تا به امروز است). فروش 4میلیون نسخه ای آلبوم دوم در سال 2002 با عنوان Away From the Sun موفقیت گذشته را تکرار کرد و گروه تبدیل شد به یکی از موفق ترین چهره های موسیقی آلترناتیو راک و پست گرانج که فقط با دو آلبوم اول خود به فروش بیش از 10میلیون نسخه رسیده بود. سومین اثر آنها با نام Seventeen Days در سال 2005 تغییر سبک آشکاری را به همراه داشت. آنها سعی کردند موسیقی خشن تری را تجربه کنند و نتیجه تقریبا راضی کننده بود. این آلبوم نیز در کمتر از یک ماه فروش 1 میلیون نسخه را پشت سر گذاشت. آلبوم چهارم در سال 2008 با عنوان 3Doors Down را می توان سقوط گروه به حساب آورد. فروش آنها از مرز 800هزار نسخه فراتر نرفت و از آلبوم چندان استقبال نشد. بنظر می آمد که گروه به یک بن بست هنری رسیده است، به سدی که گریبان تعداد زیادی از هنرمندان شاخص را گرفته است: سدی به نام ته کشیدن خلاقیت.

3Doors Down یکی از فعالترین گروه های موسیقی ست. آنها از همان ابتدای فعالیتشان تا به امروز در هر سال بیش از 300 کنسرت برگزار کرده اند. اما بنظر می رسید که آلبوم سال 2008 آنها نتوانسته حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد. حالا 3 سال گذشته و جدیدترین اثر آنها با عنوان Time of My Life هفتهء آینده منتشر خواهد شد تا شاید روزنهء امیدی برای طرفداران قدیمی گروه باشد.

یک اتفاقی افتاده است! یک بلایی سر آنها آمده! 3Doors Down در زمان گیر کرده است. آهنگهای آلبوم را می توان به دو دسته تقسیم کرد: (1) آهنگهای معمولی یا آنهایی که واقعا خوب نیستند  (2) آهنگهای خوب که کاملا شما را به یاد یک اثر از آلبومهای قبلی می اندازند!  اولین سینگل آلبوم با عنوان When You’re Young که قاعدتا از دیدگاه گروه بهترین اثر آنهاست طوری شروع می شود که در همان چند ثانیه اول باور می کنید اشتباهی When I’m Gone از آلبوم Away From The Sun را پلی کرده اید. آهنگها یکی پس از دیگری معمولی شروع و معمولی تمام می شوند. اشتباه نکنید! این معمولی خیلی هم خوب است! اما نه برای گروهی که بیش از 10 سال است آنها را در بارها و بارها تکرار کرده. Race for the Sun و She is Love امیدوار کننده هستند، آن هم بخاطر اینکه شما را به یاد گذشته می اندازند.

یک حقیقت را بپذیرید، حتی اگر از طرفداران سرخت این گروه هستید. آلترناتیوی که 3Doors Down ارائه می کند و حتی پست گرانجشان چندان خلاقانه نیست. این همان چیزی است که Nickelback، Staind، Seether، Daughtry و Shinedown و… هم (در بعضی مواقع حتی زیباتر) در اختیارتان می گذارند و همین خاص نبودن 3Doors Down است که باعث می شود مخاطب به سرعت برایشان جایگزین جدیدی پیدا کند. موسیقی 3Doors Down زیبا، لذت بخش و دوست داشتنی ست، اما یک چیز کم دارد: هویت.

پ.ن: با تمام این حرفها شنیدن این آلبوم را از دست ندهید.

12 پاسخ به “3Doors Down – Time of My Life

  1. Bardia.B 2011/07/14 در 00:54

    تا صاحبش نیومده از اینجا (لینک دانلود. آی آر) بگیرینش.

  2. yanusarden 2011/07/14 در 12:40

    چرا من هیچ نقدی راجب 3 تا آلبوم سولوی سرج تانکیان ندیدم اینجا ؟
    هنوز بعد از این همه گوش دادن فکر میکنم صدایی که به این بشر داده شده بی نظیره .

  3. mehdi 2011/07/14 در 22:23

    دقیقا با بردیا موافقم. شاید با کمی تفاوت اون چیزی که گمشده موسیقی این گروهه توی staind پیدا کرد.

  4. mehdi 2011/07/14 در 22:41

    در ادامه تاکید می کنم که staindو کارهای CHRIS CORNELL از این گروههایی که اسم بردی متفاوتند. البته CHRIS CORNELL از نسل اول گرنجه ولی سفشهدی اصلا قابل مقایسه با Nickelback، Seether، Daughtry و Shinedown نیست. انصاف داشته باش . من فکر میکنم staind صدای خاصیه و کاملن هم هویت داره. الته اگه آلب.وم اخر رو ندیده بگیریم. چون تغییر هویت داده

    • Bardia.B 2011/07/14 در 22:56

      آقا من اصلا متوجه منظورت نشدم. اول اینکه نفهمیدم کریس کرنل (Soundgarden / Audioslave) این وسط چیکار میکنه. من که اصلا اسمی ازش نیاوردم و کاری باهاش نداشتم. کارهای کرنل چندان شباهت و ارتباطی به کارهای 3Doors Down نداره و البته این هنرمند هم هیچ ارتباطی به Staind نداره. دوم اینکه فکر کنم فراموش کردی که این پست در مورد 3Doors Down هست و من گفتم این شباهت خاصی با اونایی که اسم بردم داره. واضح تر بگم، من اصلا با Staind کاری نداشتم توی این پست!!

      • mehdi 2011/07/16 در 22:05

        بحث درباره عدم هویت گروههای گرنج فعلی یا به قول شما پست گرنج بود. شما گروههایی که با 3Doors Downجمع بستی و با یه چوب روندی Nickelback، Staind، Seether، Daughtry و Shinedown بودن. یه بار بخون مطلبتو. به نظر من Staind اصلا قابل مقایسه با اون گروهها نیست و موسیقی Staind کاملا هویت داره. مهم این نیست که ما خوشمون بیاد یا نیاد هم درباره کریس کرنل. این اقا دیگه ارباب گرنجه و به نظر من بهترین و قویترین گروه گرنج همین Soundgardenهست. که البته پارسال هم با همین عنوان البوم دادن. البته من کریس کرنل رو در تایید حرف شما اوردم. ولی مثل اینکه جا نیفتد. آخر برادر مطلبتو بخون خوب اون Staind به اون بزرگی رو ببین.»حتی پست گرانجشان چندان خلاقانه نیست. این همان چیزی است که Nickelback، Staind، Seether، Daughtry و Shinedown و… هم در اختیارتان می گذارند»
        شایدادامه منطقی گرنج یا همون پست گرنج رو باید تو گروههای انگلیسی پیدا کنیم.

        • mehdi 2011/07/16 در 22:45

          puddle of mudd و offspring رو هم میشه به اون گروههایی که اسم بردی اضافه کرد. که البته من فکر میکنم توی این اسامی offspring از بقیه بهتره یعنی همون چیزی که شما به اسم هویت گفتی توی کاراش وجود داره.

          • Bardia.B 2011/07/20 در 15:18

            دیگه جواب رو زیر اون یکی کامنت دادم دیگه. یه نگاهی بنداز بهش. درضمن این قضیه هویت رو هم من به وضوح توی جمله آخر «موسیقی 3Doors Down زیبا، لذت بخش و دوست داشتنی ست، اما یک چیز کم دارد: هویت» فقط به همین گروه نسبت دادم. متن هم اصلاح شد که دیگه سوء برداشت پیش نیاد.

        • Bardia.B 2011/07/20 در 15:18

          خب من الان فهمیدم مسئله از کجا آب میخوره. «همین خاص نبودن آنهاست…» اشاره داره به آنها یعنی اعضای گروه 3Doors Down. الان که بعد از این چند وقت خوندم دیدم که این سوء برداشت پیش میاد که اون جمع بستن به گروه هایی که اسم بردم بر میگرده. نه! من دارم در مورد 3Doors Down حرف میزنم و این گروه یک نفر نیست که بتونم به آدمهاش با افعال مفرد اشاره کنم. الان متن رو اصلاح می کنم که این مشکل برطرف بشه.

  5. مجی 2011/07/16 در 04:03

    این when you’re young رو خوب اومدی :دی
    خداروشکر باز این یکی بهتر از آلبوم قبلیه، اون که فقط یه آهنگش رو میشد گوش کرد.
    البته من منظورت از جایگزین رو در اون قسمت جنجالی پستت نفهمیدم، نیکل بک که همیشه آلبوماش تو بیلبورد بالاست.
    آلبوم پست گرانژ درست و حسابی این اواخر منتشر شده ؟ چیزی هست معرفی کنی ؟

    • Bardia.B 2011/07/20 در 15:14

      حقیقتش رو بخوای توی این یک سال اخیر چندان سراغ گرانج نرفتم. یعنی فقط اونایی که از قبل میشناختم رو پیگیری کردم. برای همین فکر نکنم بتونم پیشنهاد درستی بهت بدم. در مورد Nickelback هم فهمیدم مشکل از کجاس بالاخره! الان به مهدی توضیح میدم تو هم بخون.

  6. شهرزاد 2011/07/21 در 00:38

    این وب با این همه ژانر…فوق العاده ست
    من از بخش راک – آلترنیتیو راک- فولک و بلوز راک، کلی موزیک برداشتم
    🙂
    برقرار باشید و سپاس!

پاسخی بگذارید

