آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Amorphis – The Beginning Of Times

کشورهای اسکاندیناوی مهد موسیقی متال هستند و این سرزمین سردسیر توانسته با موسیقی پر از هیجان و وحشی خود به دنیا گرمای خاصی را ببخشد. فنلاند هم یکی از آنهاست. گروه های شاخصی نظیر Apocalyptica، Children of Bodom، Battlelore، Lordi، Nightwish و صد البته Amorphis آنقدر در شاخه های موسیقی متال (به خصوص Death Metal و Gothic Metal) مشهور و شناخته شده هستند که نمی توان این ژانر را بدون آنها تصور کرد.

چهار سال پیش (اینجا) پست مختصری در مورد انتشار هشتمین آلبوم آمورفیس با عنوان Silent Waters نوشته ام. نهمین آلبوم آنها با عنوان Skyforger در سال 2009، اثر عجیب و غریبی بود همراه با ترانه های هدفمند و دنباله دار فنلاندی (از یکی از مشهورترین کتابهای شعر این کشور با عنوان کالوالا) که به انگلیسی ترجمه شده بود. این آلبوم توانست در چارت فنلاند رتبهء اول را تصاحب کند. در سال 2010 مجموعه ای با عنوان Magic & Mayhem همراه با بازنوازی تازه ای از آثار دوران ابتدایی فعالیت آنها منتشر شد. ترکیبی از بهترین آهنگهای سه آلبوم اول که با تنظیم و ضبط مجدد به صورت یک مجموعه جدید به بازار آمد و البته بعنوان Bonus اجرای ویژه ای از آهنگ مشهور Light My Fire از The Doors را در خود داشت. حالا آمورفیس هفتهء آینده دهمین آلبوم خود با عنوان The Beginning of Times را منتشر خواهد کرد.

آلبوم جدید نیز مانند مجموعهء قبلی اثری مفهومی ست. کاراکتر اصلی ترانه ها فردی ست به نام Väinämöinen که آمورفیس او را نماد قهرمانی اساطیر فنلاند معرفی می کند. اولین سینگل این آلبوم با نام You I Need یازدهم آوریل از طریق فیس بوک و هفتهء بعد کل آلبوم به صورت دیجیتالی در فنلاند منتشر شد. قرار است نسخهء فیزیکی آلبوم اول ژوئن در فنلاند به بازار بیاید. طراحی روی جلد را تراویس اسمیت، مشهورترین طراح هوی متال، بر عهده داشته است. اسمیت که آلترناتیو پرس لقب Renowned (به معنی مشهور و قابل احترام) را به او داده، بخاطر طراحی های ویژه خود برای طرح روی جلد آلبومهای متال (آثاری از Anathema، Death، Katatonia، Novembre، Opeth، Nevermore و …) مشهور است. اینبار اسمیت با یک طراحی هوشمندانه تولدی اساطیری را به نمایش می گذارد: همان چیزی که ترانه های آلبوم به شما می گویند.

آمورفیس این آلبوم را چالشی ترین اثر چند سال اخیر خود از لحاظ موسیقی و لیریکس می داند. معلوم نیست که در این سالها چه بلایی سر آمورفیس آمده که آن موسیقی سنگین دث متال را کنار گذاشته و به همچین ترکیبی زیبایی از پاور متال و پراگرسیو روی آورده. آهنگها، با ملودیهای خاص و زیبای خود، با آن صدای مقتدرانهء تامی جوتسون، با آن ترکیبهای ویژهء کیبورد و فلوت موسیقی اسکاندیناوی، شما را با خودشان همراه می کنند. You I Need که بعنوان اولین سینگل انتخاب شده تقریبا بهترین آهنگ آلبوم است. آلبوم برخلاف اکثر آثار آمورفیس به هیچ وجه فضای تیره ای ندارد. از موسیقی سنگین دث متال خبری نیست. چیزی که می شنوید یک موسیقی متال سبک و راحت است که هر کسی را راضی نگه می دارد. The Beginning of Times، برخلاف نظر آمورفیس، از نگاه من بهترین آلبوم آنها نیست. اما قطعا ارزش شنیدن و لذت بردن را دارد.

31 پاسخ به “Amorphis – The Beginning Of Times

  1. hadi 2011/05/27 در 00:06

    سلام ، 2 تا سوال تقریبا متفاوت داشتم .. !!!

    1. در سایت آرکایو یه دی وی دی جدید دادن واسه تور » آتن » ولی مسلما اینجا یعنی تو مشهد پیداش نمیکنم ! خوب تو اینترنت هم اصلا لینک دانلود پیدا نکردم . ( خوب ، میشه اگه شما دی وی دی ش رو دارید بهم طریقه تهیش رو بگید ، یا اگه نه ، اگه لینک دارید بگید … ؟

    2. اینکه جدیدا » جولی کریسمس » یه کنسرت استثنایی ! واقعا . برگذار کرده . .. که اینم اگه مثل سوال قبل اگه ….. ؟

    ممنون.

    • Bardia.B 2011/05/28 در 09:48

      نه خداییش هادی جان. هیچکدوم رو ندارم. شرمنده. از دوستان اگه کسی میتونه یه کمکی به این رفیقمون بکنه.

  2. بهزاد 2011/05/28 در 14:35

    هر کی میخواد ایمیلش رو بده فایل تورنتش رو واسش بفرستم.
    حیف که تهران نیستس وگرنه می گفتم دانلود کردی یه نسخه اشم واسه من بیاری 😉

  3. hadi 2011/05/28 در 14:55

    ممنون ! 🙂 بردیا خان لطفا اگه میتونی واسه آقا بهزاد به ایمیلشون ، ایمیل من رو بفرست … مرسی . امیدوارم کار کنه … !؟

  4. hadi 2011/05/28 در 15:16

    اووووووه . فکر کنم یافتم لینک تورنت رو !! مرسی . فعلا نفرستید . تا خودم اول دانلود کنم .
    اگه درست بود و رمز و …. نمیخواست !! اگه خواستین بعدا بگم .

  5. محمد حسین 2011/05/28 در 23:18

    دقت کردین کسی دیگه در مورد آلبومها صحبت نمیکنه.این خیلی بده ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Bardia.B 2011/05/28 در 23:52

      بله. اینطوری شده که من واسه خودم حرف میزنم کلا، بعد دوستان میان اینجا خودشون با هم در مورد یه چیزای دیگه حرف میزنن!

  6. mehdi 2011/05/30 در 00:36

    سلام
    این البومIncubus – If Not Now When (2011) احتمالن برای معرفی خوبه. اون لایو ارکایو لنک رپید و فایل سونیکش هست. من از فایلسونیک دان کردم 8 گیگ

    • Bardia.B 2011/05/30 در 09:14

      لینک آرکایو رو بده ببینیم چیکارش میشه کرد! 8 گیگ زیاده! حوصله میخواد ! چندان هم Incubus رو نیستم. یه زمانی یه سری قرار بود اینجا مطلب بنویسن که خب تو زرد از آب در اومدن همشون.

  7. hadi 2011/05/30 در 00:42

    آره مرسی منم پیدا کردم دانلود کردم مرسی …

    راستی منم با نظر آمورفیس که میگفت این بهترین آلبومشونه زیاد موافق نیستم …. باید اول چند بار گوش میدادم تا بتونم درست نظر بدم …. ولی بعد چند بار چندان نچسبید بهم ….

  8. hadi 2011/05/30 در 19:01

    واسه عشاق !!! ارزش داره کیفیت خداااس …. ( البته پیش دستی کردم ! امیدوارم واسه لینک گیر ندن به سایت ؟؟!!

    2و3 تا لینک درست دارم فعلا یکیش میذارم هالشو ببرین … ظرقیت 8. ! DVD-9 هست

    http://scorpionstars.softarchive.net/archive_live_in_athens_dvd.690379.html

    • Bardia.B 2011/05/30 در 20:31

      این همه من با خون دل این وبلاگ رو زنده نگه داشتم و چندین سال موزیک بهتون معرفی کردم، یعنی یه جوانمرد و دلاور پیدا نمیشه اینو دانلود کنه به ما هم بده؟

      • mehdi 2011/05/30 در 22:49

        من که اون موقع گفتی یکی ارشیو موزیکش سوخته بهت ایمیل زدم شماره تلفن هم دادم که هرچی میخوای بگو برات بفرستم الان هم در خدمتیم.

  9. hadi 2011/05/30 در 21:31

    ما چاکریم ولی من که گفتم مشهد هستم . و خود به خود تبرعه میشم ! دوستای دیگه شاید … !؟

    مگه ADSL نداری ؟؟! خوب بذار یه شب تا صبج موقع خواب بدانلوده ! راحت …

    من که دارم واسه چندمین بار میبینم آخخخخخ حال میده .. :)))

  10. mehdi 2011/05/30 در 22:51

    من یه دی وی دی دیگه هم از ارکایو دانلود کرده بودم لینکش تو رپیدباز بود.

  11. mehdi 2011/05/30 در 22:55

    این هم یه البوم جدید دیگه از ادی ودر
    Eddie Vedder – Water On The Road (2011)
    خودم هنوز گوش نکردم
    راستی البوم My Dying Bride – Evinta (2011) هم اومده ولی من لینک رذق رو پیدا کردم اگه کسی mp3-320 پیدا کرد خبر بده

    • Bardia.B 2011/05/31 در 00:51

      این آلبوم نیست مهدی. یکی از کنسرتهاشه.
      پ.ن: چی میشد خب این کامنت توی پست خود ادی ودر میذاشتی آخه برادر من؟

  12. hadi 2011/05/31 در 09:54

    البته اصلا قابل مقایسه نیست کیفیت ولی خول اگه از کسی از دوستای تهرانی نمیتونی بگیری بیا اینم لینک 1 گیگ … ولی حیفه لذت صدای دالبی با کیفیت خف تصویر …..

    http://www.kat.ph/archive-live-athens-2011-dvdrip-avi-t5459490.html

    • Bardia.B 2011/05/31 در 11:22

      تهرانیا تهرانیا، من و آرکایو رو بهم برسوووووونین…

      • New MAGIC 2011/06/04 در 17:57

        Bi adabi soal mikonam , in 8 gb ke sohbat mikardin
        posht sare hame ya emkane bazyabi ham dare?
        gozine 2 ro zady khodam gholametam
        age avali bood ye 3-4 gb bayad gholametoon tahye kone

        • Bardia.B 2011/06/06 در 10:13

          اونی که من گذاشتم دانلود بشه (تازه دیشب گذاشتم و الان فقط 6% گرفته! زیاده لعنتی!) از تورنت هست. اون 8 گیگ هم اگه درست یادم مونده باشه یه دی وی دی هست با 5 (شاید هم 6) فایل یک و خورده ای مگ.

  13. MAYSAM 2011/06/05 در 12:24

    ای بابا لینک یک گیگ رو که داد دیگه.

  14. sinior 2011/06/12 در 00:07

    بردیا این کنسرت آرکایو رو ببین که مریضت میکنه.کیفیت اون 800 مگیش تو رپید باز به اندازه کافی خوب هست.

    • بهزاد 2011/06/12 در 15:16

      منم می تونم از این لینک مستقیم دان کنم؟

    • Bardia.B 2011/06/12 در 20:11

      چرا اینقدر با احساسات من بازی میکنین؟ خب یکیتون که گرفته رایت کنه بده من! بشکنه دستم با این وبلاگ که نمک نداره. من الان یه هفته اس فقط فرصت کردم 20% از اون حجم گندهء لعنتی رو بگیرم.

  15. بازتاب: Opeth – Heritage « آ ل ب و م

پاسخی بگذارید

