آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

David Lynch – Good Day Today/I Know

اگر کسی ادعا کند که زیر تریلی رفته و زنده مانده است، شاید بتوان حرفش را باور کرد! اگر کسی بگوید که یک ماه غذا نخورده و هنوز هم احساس گشنگی نمی کند، باز هم ممکن است بتوان حرفش را قبول کند. اما اگر کسی به من بگوید دیوید لینچ را فهمیده است، خیر! من باور نمی کنم!

دیوید لینچ هنرمند همه فن حریف آمریکایی، کارگردان، فیلنامه نویس، تهیه کننده، عکاس، نقاش، مجسمه ساز و موزیسین، جانور عجیبی ست! آثارش لبریز از نمادهای سورئالیستی است، سکانس به سکانس فیلمهایش پر از ایهام است، تابلوهای نقاشی اش شما را گیج می کند، مجسمه هایش را تحسین می کنید اما نمی فهمید، و البته موسیقی او سخت در عین حال آسان است.

اگر یادتان باشد قبلا از حضور کوتاه، اما پر رنگ دیوید لینچ در آلبوم مشترک Sparklehorse و Danger Mouse صحبت کرده بودم. و اینکه لینچ در کنار اجرای دو آهنگ در آن آلبوم، مجموعه ای نفیس شامل بیش از صد صفحه عکس از آثارش را بصورت محدود در کنار آلبوم عرضه کرده است. عنوان آلبوم Dark Night of the Soul بود و برای این تاثیر لینچ بر آن را بهتر متوجه شوید کافی ست بدانید که اسم آلبوم از مقاله ای در سایت Slate.com که نقدی بر آخرین فیلم لینچ (Inland Empire – محصول 2006) است گرفته شده. اما اگر بخواهیم از اولین حضور پررنگ لینچ در دنیای موسیقی نام ببریم بی شک تهیه کنندگی و ترانه سرایی برای دو آلبوم جولی کروز (Floating into the Night محصول 1989 و and The Voice of Love محصول 1993) در جایگاه ویژه ای قرار دارد. در سال 2001 لینچ به همراه جان نف آلبومی با عنوان BlueBob را در سبک اکسپریمنتال منتشر کرد که مانند تمام کارهای او غیر قابل فهم بود (احتمالا دو آهنگ از این آلبوم را در فیلم Mulholland Drive شنیده اید). در این کار لینچ شیوهء نامتعارفی از نوازندگی گیتار را به نمایش می گذارد، حرکت عجیب روی سیمهای گیتار و استفاده ای غریب از پدال. از دیگر کارهای شاخص لینچ می توان به انتشار آلبومی با حضور خواننده افغانی/آمریکایی آریانا دلاواری به نام Lion of Panjshir اشاره کرد. اینها را هم بگذارید کنار لینچ سابقه درخشانی در کلیپ و میوزیک ویدئو ساختن نیز دارد که مشهورترینهایش Wicked Game از کریس آیزاک و Dangerous از مایکل جکسون است.

اواخر سال 2010 بود که اثر جدید دیوید لینچ منتشر شد. دو سینگل در مجموعه های جداگانه به اسمهای Good Day Today و I Know. لینچ در مورد آنها می گوید: نشسته بودم که این کلمات به ذهنم رسید. بلند شدم و رفتم سراغ دین (دین هرلی – از همکاران لینچ) و همین چند کلمه «می خواهم که امروز روز خوبی داشته باشم» آمد و موسیقی هم در اطرافش شکل گرفت. به تازگی این دو آهنگ در مجموعه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که علاوه بر نسخه های اصل آهنگ، 4 نسخه ریمکس از I Know و 3 نسخه نیز از Good Day Today در آن گنجانده شده. مثل همیشه آنقدری که اصل آهنگها شما را جذب می کند، ریمکسها چنگی به دل نمی زنند و در حد یک موزیک سادهء الکترونیک باقی می مانند.

اگر فکر می کنید با یک اثر بی نظیر و شاهکار و خلاقانه در موسیقی الکترونیک مواجه هستید، اشتباه می کنید. چیزی که در اختیار شما قرار دارد دو آهنگ از آخرین آثار کارگردان مشهور و متفاوت سینما، دیوید لینچ است. دو آهنگی که به همان شیوهء فیلمهایش اجرا شده اند (مخصوصا ترانه و موسیقی I Know که کاملا فضای لینچی را در خود حفظ کرده). فقط این را موقع شنیدن آهنگها فراموش نکنید: دنیا لینچ را نمی فهمد، اما لینچ خودش یک دنیاست.

لینک دانلود در بخش دیدگاه ها

12 پاسخ به “David Lynch – Good Day Today/I Know

  1. Bardia.B 2011/02/10 در 17:29

    لینک دانلود آلبوم:

    Hotfile

    Fileserve

    .

  2. sinior 2011/02/10 در 20:35

    آلبوم رو دیشب گوش کردم.جالبه.لینچ پیر نمیشه.هر چی به ذهنش میرسه از اون ذهن خلاقش میریزه بیرون.اکثرشم خودشم نمیفهمه چیه.یه تصویر حسی که هر کی میتونه نظر خودش رو داشته باشه.بعضی ها هم کارهای لینچ براشون مثل پیراهن نامرئی پادشاهه.که فکر میکنم اگه بگن خوشم نیومد یا نمیفهممش احمق جلوه میکنند.
    اما لینچ تو موسیقی قابل فهم تره.آلبوم خوبی بود تو ژانر الکترونیک که بعضی وقتها به تریپ هاپ آنکل نزدیک میشد.لیریک عجیب.راستش فکر میکنم لینچ انقدر اعتماد به نفس پیدا کرده و انقدر به به و چه چه شنیده که ممکنه دفعه ی بعد کارهای عجیبتری بکنه.

    • پ. پژوهش 2011/02/11 در 04:08

      البته خب بيش‌تر فيلماش شبيه کابوسای منه. واسه همينم خيلی با فيلماش رابطه برقرار می‌کنم. با تنها فيلمی‌ش که نتونستم رابطه برقرار کنم «يک داستان سرراست»ئه. «ديون» همه که کلاً سفارشی بود و غير‌لينچی و بد.

  3. MAYSAM 2011/02/10 در 21:11

    ای بابا اینم که فیلتر شد!!

  4. مجی 2011/02/10 در 22:54

    بلی، فیلترشد

    • Bardia.B 2011/02/11 در 02:44

      گفتم که، سرور وردپرس و بلاگ اسپات همش از بیخ فیلتر شده. فیلتر فقط مال اینجا نیست.

  5. محمد حسین 2011/02/11 در 00:43

    خدارو شکر ما بالاخره یه هنری از این جونور دیدیم که قابل فهم باشه(البته برای من).راستی عجیبه پست راک نذاشتی بردیا:((

  6. mojtaba 2011/02/11 در 07:03

    لینچ یه مولف واقعیه ، کسی که شخصی ترین فیلمساز زنده ی دنیاست به نظر من , موسیقیش هم مثل بقیه ی کارهاش عجیب و متفاوته اما در نهایت به نظر من لیچ توی هنر های بصری چیز دیگه ایه !!
    به دوستان توصیه می کنم حتما اون فوتو آلبوم دیوید لینچ برای آلبومDark Night of the Soul رو دانلود کنن و ببینن متاسفانه لینکی که من ازش دانلود کرده بودم دیگه کار نمی کنه و لینک جدیدی هم پیدا نکردم اما گمانم با کمی جستجوی بیشتر بشه پیداش کرد.
    توی لینک زیر میتونید بعضی از عکس های کتاب رو ببینید
    http://monsterfresh.com/2009/06/14/dnots-photos-david-lynch-danger-mouse-sparklehors

    • پ. پژوهش 2011/02/11 در 19:10

      می‌تونی خودت آپلودش کنی تو جايی مثلاً فورشيری چيزی لينکشو بذاری اين‌جا؟

      • Bardia.B 2011/02/11 در 21:43

        می دونم کار سختیه مجتبی، اما اگه امکانش هست برات فایلش رو بذار ما هم ببینیم.

        • mojtaba 2011/02/11 در 23:02

          حجم فایل چیزی حدود 600 مگابایته و با این اینترنت ها واقعا امکان آپلود کردنش رو ندارم !! سعی می کنم یه لینک دانلود سالم ازش پیدا کنم : )

          • Bardia.B 2011/02/13 در 10:22

            خب وقتی این حجم داره که هیچی! کسی انتظار داره آپلودش کنی! لینک پیدا کردی بهمون بده اخوی.

پاسخی بگذارید

