آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

بهترینهای 2010 از نگاه من – 3

بردیا برجسته نژاد: فسمت اول (شماره های 26 الی 30) را اینجا و قسمت دوم (شماره های 21 الی 25) را اینجا بخوانید.

20
Lunatic Soul – Lunatic Soul II

ماریوس دودا یک جانور است! این یعنی بدجوری با روح و جان شما ور می رود لعنتی! دومین آلبوم سولوی این هنرمند لهستانی یک دنبالهء سپید بر سیاهی ِ آلبوم اول بشمار میاد که باعث ایجاد مجموعه ای شده با عنوان روح مجنون/Lunatic Soul. این آلبوم، زیبا، سنگین، عمیق، سپید و در عین حال تاریک است! نمی توانید مثلا معلق در سپیدی/Suspended in Whiteness را گوش کنید و احساس تعلیق شما را در بر نگیرد. نمی شود اسولوم/Asoulum را شنید و غرق نشد. شما حتی می توانید درد انتظار را از عمق وجودتان با برزخ/Limbo احساس کنید. بعد هم ناگهان به چیزی مانند تحول/Transition بر خواهید خورد که از بیخ و بن فقط بر قدرت صدای دودا استوار است و همان کافی ست تا شما را بترکاند! ماریوس دودا، رهبر گروه Riverside، با پروژه سولوی Lunatic Soul برای دومین بار روح شما را به مبارزه می طلبد. مواظب خودتان باشید!

 

19
Carl Broemel – All Birds Say

بگذارید اعترافی بکنم. دقیقا نمی دانم که چرا این آلبوم را اینقدر دوست دارم! شاید بخاطر این باشد که عشق عجیبی به گروه My Morning Jacket دارم. یا شاید بخاطر این باشد که قرار بود امسال آلبوم جدید این گروه منتشر شود و البته هیچ خبری هم از آن نشد. شاید هم دلیلش بخاطر استایل دوست داشتنی کارل برومل در کنسرت Okonokos باشد. دلیلش هر چیزی که هست، آلبوم تمام پرندگان می گویند/All Birds Say از کارل برومل یکی از بهترین آثار موسیقی فولک راک سال 2010 بود. این آلبوم یک اثر لذت بخش، لطیف و دوست داشتنی از موسیقی فولک مخصوص کنتاکی آمریکاست که با وجود آنکه چندان خبری از جلوه های گیتار اعجاب انگیز برومل در آن نیست، اما شما را در حد کفایت راضی نگه می دارد. امسال هنرمندان زیادی در همین سبک آلبومهای زیبایی منتشر کرده اند. اما این کارل برومل است که بیشتر توجهم را جلب کرده. قبلا در مورد این آلبوم اینجا صحبت کرده ام.

 

18
O. Children – O. Children

اولین آلبوم گروه انگلیسی O. Children از آن پدیده های قابل توجه در موسیقی ست که مجبور می شوید در برابرش سر تعظیم فرود آورید. اثری فوق العاده در سبک پست پانک که به خوبی توانست طرفداران خاص خودش را پیدا کند. لطافت عجیبی را می توانید در کندن را بیخیال شو/Don’t Dig پیدا کنید و در عین حال جنون عجیب و غریب امواج رادیویی/Radio Waves میتواند شما را شگفت زده کند. اسم گروه برگرفته از یکی از آهنگهای جناب نیک کیو است و شاید تا حدودی آهنگها و وکال شما را به یاد گروه فقید Joy Division بیاندازد. این را هم بدانید که درست هفتهء آخر سال 2010 مجموعه ای تحت عنوان Remixed از همین گروه و آلبوم منتشر شد که چندین ورژن مختلف از آهنگهای آلبوم اصلی را بصورت میکس شده توسط DJ های معروف در خود داشت و البته چندان چنگی به دل نمی زد! این گروه تازه کار شروع قدرتمندی داشته و بنظر می رسد توانایی اش به همین آلبوم محدود نخواهد شد.

 

17
Cocoon – Where the Oceans End

شنیدن موسیقی ساده، صمیمی، گرم، دوست داشتنی و زیبای Cocoon جذابیت خاص خودش را دارد. همصدایی مارک و مورگان در تمامی آهنگها، موسیقی خلوت، آرام و فولک و ترانه های ساده در عین حال عمیق این گروه باعث شده با وجود سابقهء کم، بعنوان یکی از گروه های مشهور انگلیسی زبان فرانسوی در دنیا شناخته شوند. آلبوم جدید آنها با عنوان جایی که اقیانوسها تمام می شوند/Where the Oceans End در نهایت همان مسیر آلبوم اول را دنبال می کند. اینبار کمی آهنگها شلوغتر، ملودیها و ریتم ها تند تر و ترانه ها شادتر از آلبوم قبل بنظر می رسند. حتی در بعضی آهنگها صدای مورگان را جلوتر از صدای مارک می شنویم که این هم جذابیت خاص خودش را دارد. این آلبوم به زیبایی آلبوم قبلی نیست، اما می تواند به شدت دوست داشتنی باشد.

 

16
Fornax Chemica – Chemical Furnace

گروه ناشناختهء Fornax Chemica یکی از شاهکارهای سال 2010 است که شما را مسحور موسیقی خودش می کند. فضای تاریک و حیرت انگیز آهنگها، ملودی سنگین و تنفرساز موسیقی پست متال، تغییر ریتمهای سریع و بازی با روح و ذهن مخاطب خلاصهء چیزهایی ست که شما با شنیدن Fornax Chemica با آن مواجه خواهید شد. اجاق شیمیایی/Chemical Furnace، اولین آلبوم فورنکس کمیکا، فقط با 4 آهنگ شما را کله پا می کند! شاید در بعضی قسمتها شما را به یاد Tool بیاندازد، اما در نهایت متوجه خواهید شد که تفاوتهای زیادی بین آنهاست و شما با یک گروه تازه کار منحصر بفرد مواجه خواهید بود. این آلبوم به سادگی می تواند درد شما را به غم، غم شما را به عصبانیت، عصبانیت شما را به خشم و خشم شما را به فریاد تبدیل کند!

…ادامه دارد

20 پاسخ به “بهترینهای 2010 از نگاه من – 3

  1. sadegh 2011/01/02 در 23:58

    سلام و خسته نباشی
    سلیقت در عطاری هم یافت نمیشود :دی
    اینو ببین و به هنر tom ایمان بیار چون اجرای این کار queen کار هر کسی نیست

    • Bardia.B 2011/01/03 در 00:02

      الان این «سلیقه تو عطاری پیدا نمیشه» تعریف بود یا انتقاد؟

    • sinior06 2011/01/03 در 04:14

      واو…
      با توجه به تعصب شدیدی که من به فردی مرکوری کبیر دارم ولی اجرای فوق العاده ای بود و نزدیکترین اجرا به شاهکارهای فردی بود.
      کاش تام قدر خودش رو بدونه و دوباره به اوجش که توی آلبوم اولش بود برگرده.

    • sinior06 2011/01/03 در 04:16

      بردیا فکر نکنم هیچ کس امسال آلبوم kean رو تو تاپ 100 هم بذاره.

  2. sadegh 2011/01/03 در 00:08

    دوست داشتنیه . خیلی سعی کردی تعصب دخالت ندی تو این رنک بندی .

    • Bardia.B 2011/01/03 در 00:16

      ممنونم. بله، درسته. این بدون تعصب هست و کاملا بر اساس اون چیزی که تونسته توجهم رو جلب کنه. در آخر متوجه میشین که خیلیهایی که روشون به نوعی تعصب دارم اصلا توی این لیست نیستن.

  3. احسان 2011/01/03 در 00:42

    just lunatic soul
    perfect

  4. mojtaba 2011/01/03 در 00:55

    به Lunatic Soul II اگر به عنوان مکمل و دنباله ای بر Lunatic Soul I نگاه بشه یه اثر کامل و بی نقصه و به نظر من نباید به صورت جداگانه با آلبوم اول مورد برسی قرار بگیره !! خیلی از جاها دیدم که این البوم در مقایسه با البوم اول اثر ضعیف تری عنوان شده بود اما به نظر من این کار اشتباهه ، Lunatic Soul II به عنوان دنباله ای بر Lunatic Soul II و نه اثری جدا یکی از بهترین های 2010 هست.

    البوم امسال Cocoon آلبوم دوست داشتنی و زیبایی بود ولی باید اعتراف کنم دیدن این آلبوم اونم توی ابن رتبه کمی متعجبم کرد : ) به نظرم رتبه ی این آلبوم یکم زیادی بالاست ، جایگاهی بین 25 تا 30 گمانم جایگاه مناسبتری بود ، شخصا البوم های Katie Melua و TINAVIE به مراتب در جایگاه بالاتری میدونم : ) ولی جدای از موسیقی خوب انصافا Album Art فوقالعاده زیبایی هم داره این البوم.

    من هم علاقه ی زیادی به My Morning Jacket و شخص Carl Broemel دارم ولی نتونستم ارتباط خوبی که تو با البوم All Birds Say برقرار کردی رو برقرار کنم : ) شاید احتیاج به زمان بیشتری باشه : )

    یکی از بهترین ویژگی های برترین های امسالت حضور پررنگ گروه های نوپا و کمتر شناخته شده ای مثل TINAVIE ، Fornax Chemica و O. Children هست شاختن این گروه ها برای هرکس به تنهایی ممکنه مدتها وقت : ) امیدوارم این ویژگی تا اخر لیست امسالت همچنان پایدار باشه

    • Bardia.B 2011/01/03 در 09:27

      در مورد Lunatic Soul همونطور که توی پست هم نوشتم باهات موافقم.
      فراموش نکن این فهرست بهترینهای من هست. هرچقدر هم بخوام و سعی کنم فقط و فقط پارامترهای موسیقیایی رو لحاظ کنم و از حسی که دارم صرف نظر کنم، خودت میدونی که نمیشه. درسته که خیلی جاها بدون هیچ تعصبی قضاوت کردم و این لیست رو ساختم، اما یه جاهایی پس زمینهء فکری من کمک کرده تا رتبهء یه آلبوم با اون چیزی که بقیه انتظار دارن متفاوت باشه. لازم به مثال زدن نیست. کاملا معلوم و مشخص و واضح است که توی این لیست آلبومهای anathema و AaRON جایگاه خوبی خواهند داشت! درسته که به قول دوستمون Sinior06 آلبوم Keane توی 100 تای اول هم قرار نمیگیری (بسکه بد و فاجعه بود!!) اما من با آلبوم اول Cocoon خاطرات خاصی دارم که شنیدن دوباره موسیقیشون، برام تداعی کننده اونهاست. بله. این ویژگی تا آخر لیست هست. البته نه در مورد گروه های تازه کار. من سختگیری خاصی نسبت به تازه کارها دارم. اما مطمئن باشین گروه های زیادی توی لیست باقی موندن که دوستان کمتر اونها رو میشناسن.

  5. سیروس 2011/01/03 در 09:55

    ضمن سپاس برای این سه پست اخیر، یک نکته کم اهمیت رو خاطرنشان می کنم. در ردیف 16 نام گروه در حقیقت عبارت لاتین نام آلبوم است.

  6. محمدفر 2011/01/03 در 12:33

    آقای بردیا ممنون از نوشته هاتون. کاش آلبومهای جدید خوانندگان زیر هم در بهترینهای 2010 شما جایی داشته باشد یا حداقل آلبومهاشون معرفی شوند:
    Josh Groban
    jackie Evancho
    Susan Boyle
    kaitlyn maher
    و …
    باتشکر

    اگر میشه اینجا هم نظرتون برا بگید:

    بهترین خواننده از نظر شما کیست ؟
    http://www.lakposhtha.com/t5217-topic

    • Bardia.B 2011/01/03 در 13:02

      ممنون از لطفتون دوست عزیز. سلیقهء من چندان ارتباط ویژه ای با موسیقی پاپ نداره. موسیقی جاش گروبن و سوزان بویل برای من به هیچ وجه جذاب نیست. در مورد جکی اوانکو و کیتلین ماهر هم اصلا نمی تونم با صدای کودکان رابطه برقرار کنم. برای دیدن لینکی هم که گذاشتین (انجمن حمایت از حیوانات) نیاز به عضویت داره.

  7. محسن کافی 2011/01/03 در 14:26

    http://www.mediafire.com/?b3uoobwo4cf7gbp

    گفتم فقط مصرف کننده نباشم o. children من که تا حالا گوش نکرده بودم ازشون ولی خیلی خوب بودن باید یه تشکر اساسی کرد

  8. sinior06 2011/01/03 در 19:03

    از lunatic soul شروع میکنم.ادامه ای از آلبوم اولشون که نسبت به آلبوم اول از نظر موسیقیایی کمی ضعیفتر بود ولی خوب کمترین جایگاهی که میشه به یکی از کارهای ماریوژ دودای بزرگ داد رتبه ی بیستمه.
    در مورد آلبوم کارل برومل فکر کنم یه کمی احساسی برخورد کردی.یه کار معمولی تو این سبک بود که میشه فقط یه بار گوش کرد.منم کارل رو تو mmj خیلی دوست دارم ولی این کار سینگلش با کارهای گروهیش خیلی اختلاف سطح داشت.نه که آلبوم بد و گوش خراشی باشه.ولی خیلی معمولی بود.
    o children.فکر کنم روح یان کورتیس فقید تو این بچه ها حلول کرده.خاطره شیرین جوی دیویژن رو برام زنده کرد.من پانک رو دوست ندارم ولی یان کورتیس با آوردن سبک پست پانک تغییرات خوبی به اون داد.بعضی آهنگهاشون هم منو به دی پچ مود نزدیک میکرد.کلا لذت بردم.
    cocoon:این آلبومشون هم ساده و شیرین ودوست داشتنی بود و به دلم نشست.
    در مورد گروه آخر هم نظر نمیدم چون آلبومشونو شنیدم و هیچ خلاقیتی تو حوزه ی متال ازشون ندیدم.شاید به خاطر اینه که من خیلی وقته از متال کشیدم بیرون.

  9. بازتاب: بهترینهای 2010 از نگاه من – 4 « آ ل ب و م

  10. مهدی 2011/01/04 در 04:58

    عاشق این کوکوون شدم و همچنین تیناویه
    هر دو محشر بودن.
    واقعا ممنون!

  11. مهدی 2011/01/04 در 05:06

    چقدر من این آهنگ پاییز تیناویه رو دوست دارم:)

  12. rahman 2011/01/06 در 21:09

    آقا در حق lunatic Soul کم لطفی کردی ! نگو نه !

پاسخی بگذارید

