آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

بهترینهای 2010 از نگاه من – 1

بردیا برجسته نژاد: حالا زمان معرفی بهترین آلبومهای سال 2010 فرا رسیده است. اجازه بدهید قبل از آنکه سراغ این فهرست برویم، چند توضیح مختصر در این مورد بدهم:

1.  امسال 30 آلبوم بعنوان بهترینها انتخاب و معرفی می شوند. یعنی 6 پست که در هر کدام به 5 آلبوم می پردازد. پست اول شامل 5 آلبوم آخر لیست، پست ششم حاوی 5 آلبوم اول.
2.  دنیای موسیقی بی نهایت و نامحدود است. در این اصل شکی نیست. در نتیجه قاعدتا آلبومهای فراوانی منتشر شده که من موفق به شنیدن آنها و لحاظ کردنشان نشده ام. این را هم در نظر بگیرید که این فهرست بطور کامل بر اساس سلیقهء شخص بنده مرتب شده و ممکن است با خیلی از موارد آن موافق نباشید یا جای خالی چند آلبوم را احساس کنید.
3.  از یک ماه و نیم پیش نوشتن این چند پست آغاز شده. در کل از مجموع تمامی آثار منتشر شده در سال 2010 من موفق شدم  264 تای آنها را گوش کنم. با یک نگاه سریع و کلی از بین آنها 81 آلبوم حذف شد و باقیمانده، یعنی 183 آلبوم دیگر را دوباره و چند باره گوش کردم تا این لیست آنطور که دلم راضی می شود نوشته شود. در آخرین پست فهرست آن 183 آلبوم را نشانتان می دهم.

ممنون از تمام لطفی که در این مدت داشتید و امیدوارم سال جدید هم مانند گذشته در کنار هم موسیقی گوش کنیم. برویم سراغ فهرست امسال:

 

30
Hooverphonic – The Night Before

Hooverphonic را می توان نزدیک ترین گروه به ساختار و سبک Morcheeba (که بارها در موردشان اینجا صحبت کرده ایم) دانست. سبک Dream Pop آمیخته با Trip-Hop آنها، ترکیبی خاص و دوست داشتنی پدید آورده که هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد. امسال هر دو گروه آلبوم جدید خود را منتشر کرده اند. Morcheeba بعد از بازگشت Skye به گروه (قبلا در خصوص این آلبوم اینجا کامل صحبت کرده ام) آلبوم خون مانند لیموناد/Blood like Lemonade را منتشر کرد که با وجود تمام زیبایی انتظاراتی که از حضور مجدد Skye داشتم را نتوانست برآورده کند. Hooverphonic نیز هفتمین اثر خود با عنوان شب قبل/ The Night Before را روانه بازار کرد. این گروه دوست داشتنی بلژیکی با آلبوم جدید کمی بیشتر به Pop نزدیک شده و تقریبا اثر مشخصی از Trip-Hop در آن وجود ندارد. اما آهنگها به زیبایی به شما سواری می دهند! شنیدن آهنگهایی مانند ستاره های نروژی/Norwegian Stars یا یک دو سه/One Two Three یا عشق رمزدار/Encoded Love با تمام پاپ بودنشان لذت بخش است و چیزی مانند کافهء جرج/George’s Café همان حال و هوای تریپ هاپ نزدیک به Morcheeba را برایتان به همراه می آورد. البته از آنجایی که هر دو گروه فعالیت خودشان را از 1995 آغاز کرده اند، چندان نمی توان در مورد اینکه کدام بر دیگری تاثیر گذاشته است اظهار نظر کرد. آلبوم جدید که به فاصله سه سال از اثر قبلی منتشر شده توانست جایگاه دوم در چارت بلژیک را تصاحب کند.

 

29
Shady Bard – Trials

اصولا این آلبوم و این آهنگها از یک گروه ایندی فولک بریتانیایی باید در چنین لیستی با  سبک و سلیقهء من جایگاه خیلی بهتری از این داشته باشد. اما در کنار آهنگهای زیبا و ترانه های ساده و دلچسب، هر طور سعی می کنم نمی توانم صدای خواننده را هضم کنم! اصولا این صدا مانند یک زائده به موسیقی زیبا و خوشگلشان چسبیده و شبیه یک خال گوشتی روی دماغ یک مانکن تمام عیار جلوه می کند! آلبوم دوم آنها با عنوان محاکمات/Trials هیچ چیز اضافه ای نسبت به آلبوم اول در سال 2007 ندارد. به همان شکل و سبک و سیاق و بدون هیچ تغییری نسبت به 3 سال قبل. احتمالا می پرسید پس چرا با تمام این نواقص این آلبوم را دوست دارم. دلیلش ساده است! این آلبوم با تمام کاستی هایش دوست داشتنی ست.

 

28
She & Him – Volume Two

زوئی دشانل، بازیگر دوست داشتنی سینما، در کنار ام وارد، موزیسین مشهور موسیقی فولک، یکی از گروه های جذاب موسیقی ایندی پاپ و ایندی فولک را پدید آورده اند: She & Him. آلبوم اول آنها با عنوان Volume One در سال 2008 آغازی برای فعالیت مشترک این دو نفر بود که هرچند با وجود زیبایی آهنگها نتوانست چندان شهرتی دست و پا کند، اما روی فعالیتهای هر دو نفر (مخصوصا فعالیتهای دشانل در سینما) تاثیر زیادی گذاشت. آلبوم دوم با عنوان Volume Two اثری به نسبت متفاوت و البته موفقتر از آب در آمد. این آلبوم رتبهء ششم بیلبورد آمریکا را تصاحب کرد و توانست به جایگاه اول در چارتهای آلبومهای مستقل، آلبومهای راک و آلبومهای فولک دست یابد. موسیقی آنها اینبار کمی شلوغتر، سریع تر و پخته تر از گذشته است و می توانید یک لبخند زیبا را در هنگام شنیدن آن روی لبهای خود احساس کنید.

 

27
Stone Sour – Audio Secrecy

کوری تیلور به تنهایی دلیل کافی برای حضور آلبوم جدید Stone Sour یعنی رازداری شنودی/Audio Secrecy در فهرست بهترینهای امسالم است. اما جدا از این، آهنگها خوب است! شاید حد نهایت و اوج پست گرانج را نداشته باشید، اما باز هم می گویم، صدای تیلور به تنهایی جذابیت فوق العاده ای به آلبوم داده است. این آلبوم هم مانند دو اثر قبلی گروه تعداد آهنگهای زیادی دارد. از بین 14 آهنگ این آلبوم چندتا مهمترینهایش را استون سور در فستیوال سونیسفر برایمان اجرا کرده بود که باعث شد بی صبرانه منتظر انتشار این آلبوم باشم. این آلبوم مانند همیشه پست گرانج آمیخته با آلترناتیو متال است. چیزی که فقط استون سور می تواند به زیبایی از پس آن بر بیاید. در بعضی آهنگها کاملا می توانید تغییر فضای گرانج به متال را حس کنید (مانند اواسط آهنگ بیا با هم صادق باشیم/Let’s Be Honest). اینطور هم که بنظر می رسد نظرها در مورد آلبوم مثبت بوده. آمازون امتیاز 5 از 5، اویگشد امتیاز 10 از 10، دد پرس و راک ساوند هر کدام امتیاز 9 از 10 و البته آل میوزیک 4 از 5 را به آن اختصاص داده. در مورد این آلبوم قبلا اینجا صحبت کرده ام.

 

26
Katie Melua – The House

از خودم سئوال می کنم شاید بخاطر علاقه ویژه ای که به این دختر دارم انتخابش کرده ام. اما نه! کتی ملوآ یکی از آن هنرمندانی ست که مطمئن باشید اگر بهشت وجود داشته باشه، از ابتدای صبح تا انتهای شب صدای او را در آنجا خواهید شنید! ملوآ در آلبوم چهارمش آشکارا از موسیقی جز و فولک فاصله گرفته و قدم به دنیای پاپ و راک گذاشته است. شاید بتوانید اوج این موضوع را در آهنگ خدا درامز میزند، شیطان بیس/God on the Drums, Devil on the Bass و یا شاید پیچیده/Twisted بشنوید. اما هنوز هم آهنگهایی مثل خانه/The House و لحظهء دیوانگی/A Moment of Madness کاملا شما را به حال و هوای آلبوهای قبلی کتی ملوآ میبرد. این دخترک دوست داشتنی حرکت رو به جلوی خود را همچنان حفظ کرده و هر آلبومش جذابتر از اثر قبلی اش از آب در آمده است. قبلا خیلی مختصر در مورد این آلبوم اینجا حرف زده ام.

…ادامه دارد

21 پاسخ به “بهترینهای 2010 از نگاه من – 1

  1. mojtaba 2011/01/01 در 01:19

    هی انگار خیلی به موقع اومدم : )

    از این 5 تا آلبوم من 3 تاشو شنیدم و اون دوتای دیگه رو در اولین فرصت خواهم شنید !!

    شخصا وقتی برای اولین بار آهنگ های Shady Bard رو شنیدم شدیدا صدای خواننده اش رفت رو اعصابم !! ولی به گمانم این از اون صداهاییه که میشه به مرور زمان باهاش کنا اومد : ) حد اقل میشه بهش توجه نکرد !!

    باید اعتراف کنم آلبوم She & Him حسابی غافلگیرم کرد نمی دونم چقدر باهام موافقی ولی حس میکنم آلبوم دومی قدم خیلی بزرگی رو به جلو بود !! حد اقل از یکم خیلی بیشتر بود : ) بعد از آلبوم اول حس کردم دشانل هم جزو اون بازیگرایه که نتونسته به وسوسه ی خواننده شدن غلبه کنه و نمیتونه از یه موزیسین متوسط رو به خوب فراتر بره ولی این آلبوم ثابت کرد پتانسیل موسیقیایی بالایی داره البته نباید حضور ام وارد رو هم فراموش کنیم : )

    اما آلبوم House : اصلا کاری به علاقه ی شخصی ندارم اما اگر این آلبوم جزو برترین های امسالت نبود واقعا جای تعجب داشت. بی شک این البوم از بهترین های امسال بود، Katie Melua با این آلبوم دقیقا همون راهی رو رفته که سال گذشته Norah Jones با آلبوم The Fall رفته بود. هر دوی اونها با فاصله گرفتن از موسیقی Jazz فضاهای جدیدی رو تجربه کردن و شدیدا هم موفق بودن.
    این البوم اگه جزو 10 تای برترت هم بود باز هم جای تعجب نداشت یه آلبوم ترو تمیز که با همون ترک اول I’d Love To Kill You آدم رو میخکوب میکنه و آخر هم ابدا نا امیدت نمیکنه.

    تا فرصت هست باید اون دوتا آلبوم دیگه رو گوش کنم : )
    کی منتظر قسمت دوم باشیم ؟

    • Bardia.B 2011/01/01 در 09:28

      Shady Bard با وجود موسیقی قوی و خوبی که داره، نمیشه صدای خوانندش رو هضم کرد. صدای اون کاملا تقلید شده از هر چیزی که فکرش رو بکنی هست! چندین و چند هنرمند فولک و راک رو با هم قاطی کرده و به یه همچین چیز کاملا غیر حسابی رسیده. اگه توی صفحه گروه در Last.fm هم نگاه کنی نظر همه در مورد صدای خواننده همینه!
      زوئی دشانل رو نباید دست کم گرفت. سیستم اون شاید با یه سری دیگه از هنرپیشه ها فرق کنه. دشانل آهنگساز هست، موزیسین هست، نوازنده هست، با کسایی مثل جنیفر لوپز و اسکارلت جوهانسون فرق میکنه. باهات موافقم مجتبی، این آلبوم قدم بسیار بزرگی رو به جلو بود.
      نظرت در مورد Katie Melua هم که کاملا قبول دارم. قسمت دوم رو هم امشب میفرستم.

  2. احسان 2011/01/01 در 01:53

    man faghat banu katie ro gush kardam va vaghean fogholade bud
    dar zemn ishun ham engilisie yek engilisie kar dorost
    badesham agar linke rapidbazo bache ha mohayya konan fek konam ajib fogholade beshe
    bardia jan vaghean karet herfeE hala fahmidam chera inghad bache montazere in list budan
    mamnun babate zahamatet va share etela’atet

  3. Behzad Rad 2011/01/01 در 06:52

    خب علی الاصول یه سری موزیک ها توسلیقه مشترک بین من و تو نیست.نه اینکه بدم بیاد ولی ترجیح میدم وقتم رو برای سبکا دیگه بذارم.
    من فقط آ ل ب و م Katie Melua – The House رو گوش دادم که ترک I’d Love To Kill You رو باهاش زندگی کردم,لطافت صدای این دختر فوق العاده اس.راستش به جز یک ترک دیگه از این آ ل ب و م بقیه رو به یک بار گوش دادن اکتفا کردم.
    در مورد Stone Sour هم,من واسه اولین بار کارش رو تو سونسفیر شنیدم,البته نمی دونستم این بابایی که داره می خونه کیه!بعد دیدم نه کاراش نسبت به گروه های دیگه بهتره از بغل دستیم که پرسیدم فهمیدم جریان چیه.با این حال وقتی اومدم بازم آلبومش رو نگرفتم!

  4. Omid 2011/01/01 در 10:48

    میخوام کوری رو …. و گردن کلفتشو !!!!!!!
    دمت گرم … تا الان که آلبومای توپی بودن همه ( به جز she and him البته به نظر من … زیاد باهاش حال نکردم ) ولی فک می کردم Audio Secrecy جاش بالاتر باشه تو لیستت ! در هر صورت کوری رو عشقه …
    نمی دونم چرا تو اسلیپنات اینقد فوق دیوانه می شه این پسر …. بعضی موقعا نمی تونم تحملش کنم ….

    • Bardia.B 2011/01/01 در 11:13

      امسال چندان برای من سال گرانج نبود. برای همین استون سور همچین جایگاهی رو گرفته. احتمالا اگه این آلبوم رو پارسال داده بود، جزو 15 تای اولش میشد.

  5. سیامک 2011/01/01 در 19:57

    فقط آلبوم کتی ملوآ رو شنیدم.که چقدر تراک اولش رو دوست دارم…آلبوم قبلیش رو نشنیدم.

  6. sinior06 2011/01/01 در 20:08

    الان دیگه همه ی 5 آلبومو شنیدم.تا دیشب 3 تاش رو نشنیده بودم.غیر she and him با خوب بقیه باهات موافقم.در مورد shady bard اگه وکال یه نفر مثل جاناتان میبرگ (شیرواتر)بود آلبوم میرفت تو تاپ 10 امسال.در مورد Hooverphonic و بانو Katie Melua میتونستند رتبه ی بهتری داشته باشند.این بهترین آلبوم کیتی میلو بود.البته مجتبی با آلبوم نورا جونز مقایسه اش کرده بود.که به نظر من آلبوم نورا جونز خیلی بهتر بود و برای نورا جونز یک پرش بلند چند پله ای به حساب میومد.
    منتظر بقیه اش هستم
    ممنونم ازت بردیا

  7. sinior06 2011/01/01 در 20:13

    راستی بردیا mogwai آلبوم جدید داده.نمیخوای درباره اش بنویسی.البته میدونم سرت شلوغه.

    • Bardia.B 2011/01/01 در 20:16

      بله. درسته. آلبومش هم گرفتم و هنوز فرصت گوش کردنش رو پیدا نکردم. در هر حال فعلا حال و هوای وبلاگ مربوط به بهترینهای سال هست و حداقل تا آخر هفته هم همینطور خواهد بود. بعد از اون به موگوای هم می پردازیم.

  8. آذین 2011/01/01 در 22:41

    خب من از این 5 تا 2 تاشون رو شنیده بودم و آلبوم زیبای Hooverphonic رو هم امروز شنیدم به نظرم جایگاه البوم Katie Melua باید بالاتر از این ها میبود و من عاشق اون آهنگ A moment of madness شدم ولی چون بقیه لیستت رو ندیدیم هنوز نمیشه اظهار نظر کرد . آلبوم She & Him هم خیلی خوب بود کلا هر کاری این دختر انجام بده شیرین و دوست داشتنیه. تا اینجا که لیستت خیلی ایندی و فولک و پاپ بوده که من دوست داشتم. کاش همین طور بمونه 🙂

  9. محمد حسین 2011/01/01 در 23:57

    متاسفانه من فقط یک آلبوم از این لیست و گوش دادم . احساس میکنم که از دنیای موسیقی بد عقبم

  10. بازتاب: بهترینهای 2010 از نگاه من – 2 « آ ل ب و م

  11. freakymoji 2011/01/02 در 00:30

    well well well
    😀
    4tasho shenidam
    va motassefane shady bard ro hanuz forsat nakardam
    Hooverphonic mareke bud
    vali man kare morcheeba ro Bshtar doos dashtam
    kollan Msal vase Trip-Hop kheili jaleb bud
    Hooperphoni-Morcheeba-Massive Attack-Tricky
    hame album dadan
    😉
    Stone sour az nazaram jaygahesh haminja khoobe
    😉
    katie….chera man be tarze ahmaghneE fk mikardam in album male 2009 bud
    ?
    vase man The House tu Top 20 hast
    she & him ba man ertebat barghar nemikone!!!!
    nemidunam chera
    man bahash ertebat bargharar mikonamaaaa oon nemikone!!

    ta inja ke listet mese hamishe maHshare mard

  12. بازتاب: بهترینهای 2010 از نگاه من – 3 « آ ل ب و م

  13. محمد 2011/01/03 در 00:26

    این لینک دانلود آهنگاشو هم بزاری خوب می‌شه

    • Bardia.B 2011/01/03 در 00:37

      بله خب. اگه خودم هم دانلود کنم و برم دم خونه تک تک بچه ها تحویلشون بدم هم فکر خوبیه (:
      یه کم زیادی تنبل نیستین دوستان؟

  14. بازتاب: بهترینهای 2010 از نگاه من – 4 « آ ل ب و م

  15. محمد 2011/01/05 در 01:59

    نه دیگه راضی به زحمت نیستم. فقط همون لینک دانلودو بزارید کافیه. مرسی

پاسخی بگذارید

