آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

RPWL – The Gentle Art of Music

مطلب زیر توسط جناب سعید نوشته و برای من ارسال شده تا توی وبلاگ بذارم. من این آلبوم رو دو سه ماه پیش گوش کردم و در مجموع اثر خوبی هست. تا حدودی میتونه شما رو به یاد کارهای Gazpacho بندازه. خود جناب سعید توی بخش کامنتها مطمئنا نظر خودشون و احتمالا پاسخ نظرات شما رو خواهند داد.

گروه آلمانی RPWL در سال ۱۹۹۷ به عنوان  گروهی که کارهای پینک فلوید رو کاور میکرد شکل گرفت.اسم گروه از اسم اعضاش یعنی Phik Paul Rissettio , Chris Postl, Karlheinz Walner و Yogi Lang درست شده.

بعد از ۳ سال گروه شروع به ساخت موزیک خودش که تاثیر گرفته از موزیک ERA بود کرد.آلبوم اولشون  – God Has Failed – با استقبال گسترده مردم و منتقدین مجله های پراگرسیو راک روبرو شد. سال ۲۰۰۲ گروه آلبوم  دومشون – Trying To Kiss The Sun – رو منتشر کرد که کمتر از گروه های دیگه تاثیر گرفته بود. آلبوم سومشون که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد- Stock- مجموعه  ترک هایی بود که گروه قبل تر ساخته بود اما برای آلبوم اول و دوم انتخاب نشده بود.همینطور کاور آهنگ opel سید برت که  گروه برای ساند چک استفاده کرده بود. سال ۲۰۰۵ چهارمین آلبودم استودیویی گروه با اسم World through my eyes منتشر شد که با استقبال طرفداران روبرو شد.در این آلبوم در آهنگ Roses ,خواننده سابق genesis و stiltskin   , ری ویلسون با عنوان خواننده حضور داشت. همون سال rpwl اولین آلبوم لایو خودش با اسم Live:Start the Fire رو منتشر کرد که اجرای کامل کنسرت Rockpalast بود.در اون آلبوم هم ray wilson در قطعه roses و not about us که در سال ۹۷ با genesis ضبط کرده بودبه عنوان خواننده حضور داشت.این کار ادای دین گروه به genesis بود.گروه دیگه ای که غیر از pink floyd روشون تاثیر گذاشته بود.

در ۹ سپتامبر ۲۰۰۷ (۹/۹/۲۰۰۷) آلبوم ۹ منتشر شد.این آلبوم مجموعه ای از قطعاتی بود که قبلا ساخته شده اما رلیز نشده بود به همراه۳ سینگل از yogi lang, chris postl , manni muller و kalle wallner. این آلبوم در تعداد محدود ۹۹۹ عدد منتشر شد و فقط از طریق  وبسایت rpwl قابل خرید بود. سال ۲۰۰۸ هم آلبوم “The RPWL Experience” منتشر شد. و حالا آلبوم جدید این گروه به اسم The Gentle Art Of Music در ۲ سی دی و در سبک  پراگرسیو راک منتشر شده.من هنوز آلبوم رو گوش نکردم.بعدا نظرم رو درباره ش میگم.

44 پاسخ به “RPWL – The Gentle Art of Music

  1. Behzad Rad 2010/12/19 در 09:10

    من آمار دقیقی ندارم که آهنگ جدیدی تو این آلبوم هست یا نه ولی تا جایی که میدونم Compaliation هست.

  2. hojat 2010/12/19 در 20:48

    بابا دمت گرم بردیا جان.یه شبه میبینم چنتا البوم معرفی کردی .بس حالی دادی.دمت گرم.و خسته نباشی

  3. نگین 2010/12/19 در 22:31

    چقدر کاورشون رو دوست دارم و همینطور لوگو
    حالا باید موزیکشون رو هم گوش داد

  4. ایرسا 2010/12/20 در 20:05

    عمو سعید دمت گرم که رپید باز رو هم گذاشتی.
    با این توصیف که نوشتی، ما اینو یه جورایی با پیش زمینۀ پینک فلوید باید گوش کنیم، انتظارمون بالاست!

  5. ایرسا 2010/12/20 در 20:14

    در ضمن بردیا، میونت با post rock چطوره؟ کمتر از این سبک، پست گذاشتی (البته تا اونجایی که من یادمه). گروه های خیلی خوبی دارن تو این زمینه کار میکنند.

    • Bardia.B 2010/12/20 در 20:54

      کاش این سئوال رو نمیپرسیدی ایرسا !!! یادمه کمتر از یک سال پیش یکی توی همین بلاگ ازم پرسید که الان داری چی گوش میدی (یا یه سئوالی تو همین مایه ها) و من خیلی مختصر بهش گفتم دارم توی دنیای پست راک دست و پا میزنم. !!! از اون موقع یکسال گذشته و به شکل کاملا جدی دارم این ژانر از موسیقی رو دنبال میکنم. اگه دو سال پیش کسی از من میپرسید ژانر اولت بگو میگفتم پراگرسیو راک. اما الان با قاطعیت تمام میگم پست راک. اینکه تا الان در موردش صحبت نکردم دلایل مختلفی داره که مهمترینش اینه که چندان تمایلی به شو اجرا کردن ندارم!!! اما مطمئن باشین کفهء پست راک توی بهترینهای امسالم سنگین هست.

      • mojtaba 2010/12/20 در 23:41

        با این حساب بسیار بیش از پیش مشتاق دیدن برترین های امسالت هستیم : )

  6. ایرسا 2010/12/21 در 00:24

    یادمه اولین باری که وبلاگت رو دیدم، گفتم جای استیون ویلسون خالیه، اون موقع هم یه همچین چیزی گفتی. گفتی: آخه روش تعصب دارم ؛)
    من هم شدیداً دارم تو دنیای پست راک حال میکنم:)

  7. Farnaz 2010/12/21 در 02:54

    عجب تاثیر مشهودی!انگار موزیک پینک فلویدی میشنویم که همرنگ زمانه شده اما نه پخته تر شده و نه نو آوری درش ایجاد شده.کلا خوب بود اما این کجا و آن کجا.با این حال حتی شنیدن تاثیری از پینک فلوید بسیار لذت بخشه خیلی ممنون سعید /بردیا

  8. محسن 2010/12/22 در 03:21

    سلام بردیا جان. شب یلداتون مبارک
    agallochالبوم جدیدشون روی نت هست.نمیدونم این گروه میشناسی یا نه اما اگه از post metal هم خوشتون بیاد باهاشون حال میکنی.البته کاراشون تلفیقی از سبکای مختلف بگذریم جاشون تو این بلاگ خالیه.الان که دارم گوش میکنم حس گم شدن میون جنگلای سرد و سیاه افسانه ها رو دارم و حال میده.تجربه کنین این موزیک رو.

    • Bardia.B 2010/12/22 در 15:13

      ممنون محسن عزیز. بله. حدود یک ماه پیش آلبوم Agalloch اومد روی نت (فکر کنم چند روزی زودتر Leak شده بود) و بر خلاف نظر همیشگیم آلبوم رو همون موقع گرفتم تا شاید حسم نسبت بهشون اینبار عوض بشه. اما خب، نشد!!! من همچنان نمیتونم باهاشون رابطه برقرار کنم. خب مطلب رو شما بنویس و برام ایمیل کن به اسم خودت بذارم توی بلاگ. مثل همون کاری که سعید کرد. خوبه میشه دیگه.

  9. Behzad Rad 2010/12/22 در 22:20

    اگالاک یکی از تک خالای دنیای متاله از معدود گروه هایی که به قدری لیدرش استعداد داره که نمی تونه تو یه سبک بمونه.بلک دوم فولک پست راک.البته بعید میدونم پست متال باشه.خلاصه John Haughm از نظر تفکر و موزیک واسه من چیزیه تو مایه دنی کاوانا استیون ویلسون و مارکوس استاک.

    • Bardia.B 2010/12/23 در 13:41

      شلوغ نکن بهزاد!!! یه پست بنویس بذارم اینجا اگه راست میگی! اینطوری فایده نداره که!

  10. احسان 2010/12/23 در 20:17

    agha bahse steven wilson shod bayad begam man asheghe in taraf shodam
    karash tu blackfield be nazaram ghashang tare
    bazam ye engilisi kar dorost
    harchi ostade engilisie
    in tarafam zamane shah PINK FLOYD gush midade ke alan intori shode
    fek konam pink floyd maximom motlaghe musighi dar damaneye R (kolle adade haghighi) bashe

    • Bardia.B 2010/12/24 در 02:38

      خب خیلی نمیتونم با نظرت موافق باشم احسان. استیون ویلسون اون چیزی نیست که ما توی بلکفیلد می شنویم. بلکفیلد بیشتر تحت تاثیر اویو گفن هست. برای اثبات این حرف میشه به پروژه های دیگهء این دو نفر گوش کرد. ویلسون تمایل شدیدی به ژانر امبینت داره (این رو توی کارهای انفرادی، توی Bass Communion و I.E.M به طور واضح نشون داده) حتی توی کارهای پورکوپاین تری به شکل مشخصی میشه تلفیق امبینت و پراگرسیو رو شنید و حتی توی کارهای No-Man. اما کارهای انفرادی گفن چه اون آلبومهایی که به زبان عبری هستن و چه آخرین آلبومش تو سال 2009 بطور کامل همون سبک کارهای بلکفیلد هست. با این تفاوت که توی بلکفیلد آهنگها از فیلتر یه ابرمرد به اسم ویلسون میگذره و تبدیل به یه چیز فوق العاده ای میشه.

      • احسان 2010/12/25 در 00:28

        hatman hamintore ke shoma migid
        man taze bahash ashna shodam
        hodude yek hafte faghat ahange end of the world ro gush mikardam
        yeki doruzam clip gift of silence ro Ddam va ba musighish hal kardam
        kilipesh fek konam kare ostad DAREN ARONOFSKI hast

  11. حمد حسین 2010/12/23 در 23:02

    سلام.اگه ممکنه هر کذوم از دوستان عزیز که سبک post rock رو دنبال میکنید چند تا از گروههای خوب این سبک رو معرفی کنید.من اطلاعی از این سبک و گروههای مربوطه ندارم.حقیقتش اینه که یه مقداری از پروگرسیو خسته شدم.دلم یه تغییر سبک می خواد.help me . مرسی

    • Bardia.B 2010/12/24 در 02:42

      این ژانر از اون دسته ژانرهایی هست که بیشمار گروه رو در خودش حل کرده. هزاران پروژه زیرزمینی از این موسیقی هست که به صورت تجربی پست راک رو دنبال میکنن. اما اگه بخوایم معروفترین (نه لزوما بهترین) گروه هایی این ژانر رو نام ببریم، میشه اینها رو اسم برد: Sigor Rus (البته تلفیق با موزیک امبینت) ، God is an Astronaut، Explosion in the Sky ، The Album Leaf (این هم تلفیق با امبینت) و Mogwai. سال 2011 بیشتر به این موسیقی می پردازیم.

  12. freakymoji 2010/12/24 در 11:35

    مدتی بود اینجا سر نزده بودم بردیا جان به شدت علا قه مندم لیست امسالتو ببینم
    در باره پست-راک بردیا که بهترین هاشو گفت من هم این هارو اضافه میکنم
    Lights out Asia
    This will destroy you
    65daysofstatic
    Mono

    • freakymoji 2010/12/24 در 11:37

      البته معروفترین نه لزوما بهترین
      D:

    • Bardia.B 2010/12/24 در 11:42

      Lights out Asia اونقدر دیگه درجه امبینت بالایی داری که خیلی جاها از پست راک فاصله میگیره. This Will Destroy You فوق العاده است. 65daysofstatic رو نمیدونم چطوری بعضی جاها میذارن توی پست راک، این گروه از دیدگاه من بطور مشخصی electronica و Math Rock هست. Mono هم خوبه در حد زیاد.
      دفعه آخرت باشه مدتی اینجا سر نزده ای!!! اینجا سر بزن!

      • freakymoji 2010/12/24 در 17:43

        kamelan harfet doroste bardia jan vali man fk mikonam chanta ahange 65daysofstatic be pot-rock nazdike albatte kamelan doroste ke kollan in gorooh ro post-rock daste bandi nakonim

        agha chashm temoshkeli baram pish umade bud azin be bad inja pelasim montazere matalebet
        (:

  13. سعید 2010/12/24 در 11:51

    من چند وقت پیش یه ناخونکایی به پست راک زدم
    راستش نتونستم باهاش زیاد ارتباط برقرار کنم
    با همین sigor rus, godspeed you!black emperor .به نظرم صدای دیستورت شده و نویز توش زیاد بود

    • Bardia.B 2010/12/24 در 20:50

      خب در مورد Sigur Ros همونطور که گفتم ژانر کاملا متمایل هست به امبینت و اکسپریمنتال. Godspeed You! Black Emperor رو خودم هم زیاد نیستم!

  14. صالح 2010/12/24 در 23:15

    وقتی می بینم حرف از Mono شده هیجان زده می شم… اون تبار وقتی یکی می شه با موسیقی غرب، نتیجه ش حیرت آوره… انگار تمام مدت دارین به یک اثر نقاشی ژاپنی نگاه می کنین… با همون نقش های دور و تو مه… برف!
    با اجازه صابخونه… شاید ما هم فضولی کردیم، یه چیزی نوشتیم در موردش!

  15. sinior06 2010/12/25 در 00:50

    بردیا تو منو به شدت تحت تاثیر میذاری.دقیقا در مورد منم همین اتفاق افتاده.یعنی فکر میکردم پراگرسیو بهترین و آس ترین سبک واسه منه.ولی چند ماه قبل افتادم در ورطه ی پست راک و غرقش شدم.با نظرت موافقم پست راک شاهکارترین سبک موسیقیه.شاید الان تو موسیقی هیچکس برام ویلسون و کاناوا نشه ولی مدتیه عشق است پست راک و این هفته برای من هفته ی mogwai بوده.
    منتظر بهترینهای امسالتم.هر چند سال پیش نسبت به بعضی از گروهها دچار احساسات کاذب شده بودی و زیادی حال دادی بهشون.(تو رو خدا تحت تاثیر نقد های سایتهای دیگه قرار نگیری.نظر خودت برای ما مهمه)

    • Bardia.B 2010/12/25 در 09:08

      اوه اوه ! جمله آخرت بد بودا !!! تحت هیچ شرایطی من تحت تاثیر هیچ فرد و سایتی قرار نگرفتم و نمی گیرم !! چی شد که اینطوری فکر کنی ؟؟ نکن برادر من ! نکن ! ما اصولا جزو اون دسته موزیک بازهایی هستیم که تحت تاثیر قرار میدیم، تحت تاثیر قرار نمیگیرم!!! دیگه توی این چند سال این رو باید فهمیده باشی برادر من (:

      • sinior06 2010/12/26 در 22:53

        منو که تحت تاثیر قرار دادی.ازت ممنونم.بریم دیگه تو کار پست راک ببینم چیز جدیدی میتونیم به هم معرفی کنیم.

  16. mojtaba 2010/12/25 در 00:51

    خیلی خیلی خوب میشه اگه سال 2011 بیشتر درباره ی ژانر Post-rock صحبت کنیم توی وبلاگ.
    اینها هم علاوه بر گروه هایی که دوستان گفتن به نظرم گروه های خوبی هستند توی این سبک :
    Kwoon
    Everything Is Made In China
    Do Make Say Think
    Piano Magic
    فعلا چیزی دیگه ای به ذهنم نمیرسه : )

    • Bardia.B 2010/12/25 در 09:06

      خیلی نمیشه Kwoon رو پست راک دونست. Piano Magic هم اصلا پست راک نیست (نمیدونم ویکیپدیا از کجاش آورده!) Everything is made in china جزو بهترینهای پست راک روسیه ست. Do Make Say Think بنظرم به اندازه شهرتش کارهای خوبی نداره. برادر مجتبی، دوستان دیگه، اینطوری نمیشه که. اسم لیست کردن که فایده نداره که!!!! یه حرکت دیگه باید انجام داد.

      • mojtaba 2010/12/25 در 23:53

        🙂 درباره ی Kwoon موافقم نمیشه کارشون رو پست راک خالص دونست اما مایه های پست راک دارن توی کارشون
        راستش فقط توی ویکیپدیا نیست که جلوی اسم Piano Magic تگ پست راک داره خیلی از سایت های دیگه هم اونارو یه گروه پست راک میدونن هرچند موسیقیشون به قدری عجیب غریبه که توی هیچ دسته بندی نمیشه قرارشون داد : ) مهم اینه که Piano Magic واقعا گروه فوق العاده ایه

        من آمادگی همکاری در هر حرکتی رو دارم شما بگو چیکار کنیم : )

  17. حمد حسین 2010/12/25 در 17:09

    من فکر میکنم اکثر بازدید کننده های این سایت پروگرسیو بازند.نمی دونم علتش چیه که امسال هم من و هم دوستانم از پروگرسیو خسته شدیم.بر این باورم که اینجا هم این احساس وجود داره.به نظرتون دلیلش چیه؟.ما حتی امسال آناتما هم داشتیم.لوناتیک هم که بود.کم و کسر نداشتیم از پروگرسیو.چه اتفاقی داره میوفته؟؟؟؟

  18. omeed 2010/12/25 در 22:55

    salam.lotf mikoni dar mrede post rock ye tozihi bedi bardia jan???

    • Bardia.B 2010/12/25 در 23:05

      تا حالا فکر کنم بیشتر از 5 بار در مورد این ژانر حرف زدم. اما چون هر بار توی همین کامنتها صحبتش شده احتمالش زیاده که خیلیها نبینن باز. پست راک رو میتونم اینطوری توصیف کنم که یه شاخه ای از موسیقی راک و الکترونیک هست که با فضاسازیهایی پست مدرن و حذف کلام از آهنگها و ارائه نوع جدیدی از موسیقی اینسترومنتال شکل گرفته. پست (Post) به معنی «بعد» و پست راک به مفهوم بعد از راک نشون دهنده یه قدم جلوتر در موسیقی راک هست. استفاده شدید از موسیقی امبینت و الکترونیک در راک حاصلش چیزی شده به اسم پست راک. تا چندتا آلبوم گوش نکنی شاید خیلی تفاوتش رو حس نکنی.

  19. omeed 2010/12/26 در 00:05

    mercy wali tozihet kheili be space rock wa progressive nazdike.n??????????????

    • Bardia.B 2010/12/26 در 01:25

      در حقیقت پست راک (بعد از راک) یک قدم بعد از پراگرسیو راک و یک پله قبل از آوانگارد هست.

  20. Omid 2010/12/26 در 08:40

    داداش حرکت سال پیشت خیلی حال داد … امسال نمی خوای بهترینای 2010 رو معرفی کنی ؟!

    • Bardia.B 2010/12/26 در 17:54

      چرا برادر. پستها نوشته شده، همه چیز هم حاضر و آماده است برای معرفی بهترین. فقط گذاشتم یه سفر کوچولو در پیش دارم آخر این هفته. برم و برگردم پستها رو میذارم.

  21. ایرسا 2010/12/26 در 19:32

    به به چه بحث پست راک داغ شده اینجا. چقدر خوشم میاد از این بحث! منتظر پست های تو و بقیه به خصوص صالح هستیم.

  22. freakymoji 2010/12/27 در 14:36

    If these trees could talk
    ham faramoosh karde budam
    kheili dooseshun darm

پاسخی بگذارید

