آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Lunatic Soul – Lunatic Soul II


ماریوس دودا، یکه و تنها، بعنوان پرچمدار شاخه ای از موسیقی پراگرسیو راک اروپایی شناخته میشه که بواسطه نوع ترانه ها، ملودی ها، استفاده از سازها و نوع و شیوهء خوانندگی، موفق شده شهرت فراوانی در موسیقی راک و متال بدست بیاره. دودای لهستانی با گروه مشهور و استثنایی خودش، Riverside، به چنان شهرت و محبوبیت جهانی میرسه که تبدیل میشه به نماد موسیقی پراگرسیو لهستانی. این در حالیه که لهستان بعنوان یکی از رپ ترین کشورهای اروپایی شناخته میشه و نسبت به جاهای دیگه چندان گروه متال مشهوری در عرصه بین المللی نداره. دودا در کنار ریورساید پروژه های انفرادی زیادی رو دنبال کرد. گروه ناشناخته به اسم Xanadu تاسیس کرد که تقریبا چیز خاصی ازش منتشر نشد، با گروه Indukti توی آلبوم S.U.S.A.R و گروه Amarok در آلبوم Metanoia همکاری کرد، و از همه مهمتر پروژه کاملا انفرادی خودش تحت عنوان Lunatic Soul رو بوجود آورد.

Lunatic Soul جاذبهء خاص و منحصر بفرد خودش رو داره. صدای دودا در کنار موسیقی به مراتب سیاه تر، صد البته خلوت تر و ترانه های عمیق تر میتونه اون دسته از طرفداران ریورساید که چندان نمیتونن با بعضی آهنگهای شلوغ این گروه ارتباط برقرار کنن، کاملا لذت بخش و دوست داشتنی به نظر میاد. آلبوم اول لوناتیک سول در سال 2008 به اندازه کافی تونست جای خودش رو بین طرفداران باز کنه. توی اون آلبوم اثری از گیتار الکتریک نیست و آهنگها به شکلی مستقل از این ساز ساخته و اجرا شدن. مجموعهء کار اثر قابل قبول و دل چسبی رو به وجود آورده بود، اثری که مثل ساید پراجکتهای اکثر بزرگان موسیقی راک بیشتر به دنبال آرامش از دست رفته و تجربه فضاهای متفاوت بود. استیون ویلسون جدا از Porcupine Tree خودش رو به اندازه کافی توی No-Man و I.E.M تخلیه می کنه، پترسون به سراغ Antimatter بعد Ion میره، دنی کاوانا یه آلبوم انفرادی میده و آهنگهای بسیار ملایم و فولک نیک دریک فقید رو بازخونی میکنه، جیمز هتفیلد توی چند کافه و بار با یه عده موزیسین قدیمی موسیقی کانتری اجرا می کنه و حتی چستر بنینگتون پروژه انفرادی موسیقی الکترونیک رو دنبال میکنه. این توضیحات رو دارم دوباره برای مخاطبین جدید تکرار می کنم، وگرنه حتما یادتون هست که (اینجا) همین حرفها رو در مورد آلبوم اول زده بودم. حالا بعد از گذشت دو سال از آلبوم اول انفرادی ماروی دودا، دومین اثر پروژهء Lunatic Soul با عنوان Lunatic Soul II به تازگی منتشر شده.

هنوز آلبوم رو گوش نکردم. اجازه بدین در موردش بعد از اینکه آلبوم رو شنیدم صحبت کنیم.

پ.ن: به یه چیز جالب برخوردم. همونطور که اشاره کردم ماریوس دودا یه پروژه ناشناخته دیگه ای به اسم زانادو داره. یه تئاتر موزیکال هم توی برادوی به اسم زانادو وجود داره که یکی از بازیگران اصلیش کوین دودا هست. البته ماریوس لهستانی و کوین آمریکایی هیچ ربطی به هم ندارن و موزیکال زانادو و پروژه زانادو هم دو تا چیز کاملا بی ربط به هم هستن. فقط این تکرر اسامی بنظر بامزه و جالب میاد.

19 پاسخ به “Lunatic Soul – Lunatic Soul II

  1. امیر 2010/10/26 در 20:09

    سلام بردیا،
    اول آرون و بعدش هم پیور ریزن رولوشن و حالا هم که لونتیک سول. روزای خوب و شلوغیه.

  2. سعید 2010/10/26 در 20:44

    من آلبوم رو دقیقا ۳۰ دقیقه بعد از رلیز شدنش خریدیم دیروز
    کار خوبیه
    فضاهای کار اول به مراتب تیره تر بود
    همونطور که اسم اون آلبوم بلک و اینیکی وایت هست

    • Bardia.B 2010/10/26 در 22:19

      اوه اوه ! CD اوریجینال ؟ من میمیرم واسه اوریجینال! هیچ وقت نمیتونه اون حسی رو که یه پک اوریجینال به آدم میده رو دانلود فایل MP3 تداعی کنه. یادمه وقتی اوریجینالهای Load و Reload متالیکا رو با اون دفترچه های خداشون، درست 3 روز بعد از انتشار خریدم (متوجه هستین که! 14 سال پیش، سه روز بعد از انتشار!) تا مدتها انگار چند متر بالا تر از زمین راه می رفتم. یا وقتی پک Limited Edition آلبوم Under the Iron Sea از Keane رو با اون کتابچهء خوشگلش گرفتم اصلا موسیقی انگار یه مفهوم دیگه ای داشت. ای بگم چی بشی سعید !!! (تازه الان آلبوم رو گذاشتم بشنوم و وسط Track اول هستم)

      • سعيد 2010/10/28 در 09:39

        به! برديا كاري كاري؟ من خودم موزيك با سي دي اورجينال فقط بهم ميچسبه
        همه ريورسايد ها رو اورجينال دارم
        با كلي چيز ديگه
        البته سي دي اورجينال اين هنوز به دستم نرسيده
        ولي ام پي تريشو هم از ايتونز خريدم:دي
        قابلتو نداره 

  3. mojtaba 2010/10/27 در 13:43

    این آلبوم دقیقا دنباله ایه بر آلبوم اول البته با فضایی روشن تر و امیدوارانه تر اعتراف می کنم انتظارم کمی بیشتر بود دوست داشتم دودا توی سبک و ساختار موسیقی Lunatic Soul کمی تغییر و نو آوری انجام داده باشه تا با اثری متفاوت از آلبوم اول گروه مواجه باشیم. ولی آلبوم فعلی دقیقا در ادامه راه آلبوم قبلی ساخته شده بدون تغییر چندانی در فرم و ساختارش. با این حال حرف من اصلا به معنی بد بودن این آلبوم نیست .Lunatic Soul II کاملا مکملی هست بر Lunatic Soul I و در کنار اون یک اثر کامل منسجم رو تشکیل میده اثری که میشه اون رو بارها و بارها شنید و ازش لذت برد.

    • سعيد 2010/10/28 در 09:35

      مجتبي همونطوري كه خودت ميگي اين دو البوم مكمل هم هستن
      يك سفر روح هست
      اولي در دنياي تاريكي و اينيكي در دنياي روشني
      و كلا اين البوم پايان پروژه لونتيك سول هست
      نميتونه با فضاي كاملا متفاوت باشه

  4. ehsan 2010/10/28 در 11:00

    سلام برديا جان
    آقا اين البوم جديد Therion هم اومد
    من كه دوسشون دارم
    البته هنوز كامل گوش ندادم
    ولي 2 ترك اولش كه خوب بود 😀

    • Bardia.B 2010/10/28 در 11:27

      سلام اخوی. آلبوم جدید Therion که خیلی وقته اومده. الان فکر کنم 3 هفته بیشتره. وقتش نرسیدم پست بذارم در موردش الان هم که دیگه دیر شده. بسیار من دوستش داشتم. یه آلبوم جون دار و خوب. (من چرا فکر میکنم در مورد این آلبوم یه جایی یه چیزی نوشتم!!؟!)

  5. absrd 2010/10/28 در 11:06

    از میثم به خاطر لینک رپیدباز تشکرم ازت !

  6. ehsan 2010/10/29 در 14:13

    نه خب تو آمريكاي شمالي 3-4 روزه كه اومده 😀

  7. رضا 2010/10/29 در 17:06

    سلام
    من تازه وبلاگتان را دیدم
    از میان گروههایی که نوشته ای
    AaRON ویدئویی از آنها دیدم که آن وال آخرش که کسی داشت آب می داد تا خشک نشود بهترین نمود اندوه و بغض بود
    و از لنی کراویتز
    قطعه ی i belong to you فوق العاده است.
    نظرت در مورد آلبوم آخر ایگی پاپ چیست؟( همان که طرح جلدش کار مرجانه ساتراپی است)قطعات فوق العاده ای دارد از جمله spanish coast و Les feuilles mortes
    این لینک ویکی
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A9liminaires
    این هم لینک آلبوم ها
    http://search.4shared.com/q/DTQAAAAAAAAACgEDAAA/1/rar/+iggy+pop

  8. پیام 2010/10/30 در 15:01

    ممنون بردیا جان.منتظر همچین البومی بودم.
    راستی نظرت در مورد گروه God Is an Astronaut چیه؟

  9. ایرسا 2010/12/17 در 17:07

    من که هنوز تو کف آهنگ lunatic soul از آلبوم اولشون هستم. دیوانه کنندست.
    بعضی از گروه هایی که معرفی کردی واقعاً یه جورایی تزریق میشن تو رگ آدم. lunatic soul یکی از اوناست. ممنون از معرفی آلبوم دومشون.

پاسخی بگذارید

