آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Tarja – What Lies Beneath

شاید حدود 10 سال پیش یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین گروه های گوتیک متال بین ایرانیها، گروه فنلاندی Nightwish بود. یادمه همون موقع ها که آلبوم Oceanborn به دستمون رسیده بود داشتیم خودمون رو باهاش خفه می کردیم! چیزی که بیشتر از همه چیز توجه ها رو جلب می کرد، صدای خاص و سوپرانوی زیبای خواننده گروه، تاریا تورونن بود که به شکل اعجاب انگیزی جذاب و دوست داشتنی بنظر میومد. سالها گذشت و از شهرت Nightwish هم با پیدایش گروه های مطرح این سبک کم شد، تا سال 2005 که تاریا گروه رو ول کرد و تصمیم گرفت دنبال کارهای انفرادی خودش بره.

بعد از این اتفاق Nightwish فقط یه آلبوم به اسم Dark Passion Play منتشر کرد که قبلا در موردش تو همین بلاگ صحبت کردم. اما تاریا توی این چند سال حسابی فعال ظاهر شده. سال 2006 و 2007 پشت سر هم دو تا آلبوم منتشر کرد. آلبوم اولش به طور کامل به کریستمس اختصاص داشت و چون آهنگهای فنلاندی زیادی توش بود (6 از 14 آهنگ) چندان با استقبال بین المللی روبرو نشد. مخصوصا اینکه اکثر آهنگها آثار معروف و مشهور مختص به سال نو بودن که تا حالا توسط خیلی از هنرمندها بازخونی شده. آلبوم دوم به اسم My Winter Storm به نسبت اثر خوبی بود. البته چندان موفق نشد فروش قابل قبولی رو داشته باشه. آلبوم توی زادگاهش یعنی فنلاند 29هزار نسخه فروش داشت و فقط تونست توی روسیه به فروش 20هزار نسخه ای برسه.

حالا بعد از گذشت سه سال از انتشار دومین آلبوم، تاریا سومین اثر خودش رو به تازگی منتشر کرده. فاجعه ای به اسم What Lies Beneath !!! اینطور که از مصاحبه ها معلوم هست تاریا خودش از این آلبوم خیلی راضی هست. اون رو یه چیزی تو مایه های انعکاس مخاطبینش عنوان کرده و مدعی شده که یازده آهنگ این آلبوم از بین بیست اثر انتخاب شده. ساده بگم، این آلبوم به نظر من وحشتناک بود! صدای تاریا روی موسیقی نمیشینه! صداها عجیب و نامانوس هست! فضاها گاهی بیش از اندازه و بی معنی شلوغ از آب در اومده، تغییر تمپو و ریتمها اصلا زیبا و خلاقانه نیست! شما گوش کنین و بگین نظرتون در مورد این آلبوم چیه.

10 پاسخ به “Tarja – What Lies Beneath

  1. سروش 2010/09/10 در 01:08

    Night Wish هیچ وقت کاراش خیلی خفن نبوده.

  2. محمد حسین 2010/09/10 در 10:46

    بابا اینقدر هم افتضاح نبود.انتظارت بالا بوده بردیا.تو ذوقت زده.ولی در کل به نظر من آلبوم خوبی نیست

  3. drmar 2010/09/10 در 14:26

    awful with the all means of the word!
    😦

  4. omeed 2010/09/14 در 22:57

    it was a good album,do not compare it with nightwish`s albums.

    • بردیا.ب 2010/09/14 در 23:53

      چرا؟ سبک یکی هست و تاریا خواننده نایت ویش بوده. من که اون رو با بک استریت بویز مقایسه نکردم، با گروهی مقایسه کردم که کاملا با هم قابل قیاس هستن. کاش برای این حرفتون دلیل میاوردین.

  5. omeed 2010/09/15 در 00:32

    من فکر مي کنم که يه البوم انفرادي متمايز از يک البوم گروهيه.خودم هيچ وقت مثلا البوماي سولوي فردي مرکوري رو با کويين يا البوم سولوي رابرت پلنت رو با کاراي لد زپلين مقايسه نميکنم و بدون پيش داوري به يک البوم سولو گوش ميکنم.اشتباه ميکنم عزيز؟؟؟

    • بردیا.ب 2010/09/15 در 09:12

      اجازه بده حرفم رو دو بخش کنم :
      1) حق با شماست. نمیشه سولوی فردی مرکوری رو با کویین مقایسه کرد. کویین یه گروه راک هست و دو تا سولوی مرکوری یکیش (بارسلونا) تو مایه های اپرا و کلاسیک هست و اون یکی آلبومش هم یه چیزی شبیه دیسکو و پاپ. پس اینا قابل مقایسه نیستن. در مورد لد زپلین که هارد راک اجرا می کرد و کارهای انفرادی رابرت پلنت که کانتری و فولک هست هم همین رو میشه گفت. مثل آلبوم انفرادی کاوانا که فولک و آکوستیک هست و نمیشه با آلبومهای آناتما مقایسه کرد. و خیلی مثالهای دیگه ای که وجود داره. اما تاریا و نایت ویش کاملا یه سبک رو دنبال میکنن. تاریا هیچ انشعاب ویژه ای نزده و داره کاملا گذشته خودش رو تکرار میکنه. با این تفاوت که اون موقع نایت ویش آهنگها رو میساخت و حالا خود تاریا و این اختلاف فاحشی هست بین اونها.
      2) با تمام این حرفها صد در صد باید و باید هنرمندهای یه سبک رو با هم مقایسه کرد. زیبایی یه صفت نسبی هست که وقتی چندتا چیز کنار هم قرار میگیرن با مقایسه کردن اونها معنا پیدا میکنه. برای من اهمیتی نداره که تاریا تا چه حد از توان خودش استفاده کرده. اما مطمئنا اگه قرار باشه من بشینم و یه موزیک گوتیک گوش کنم و 10 تا گزینه جلوی روی خودم بذارم، تاریا اصلا جزو این 10 تا نیست. دلیلش هم اینه که تاریا با رو با 10 تا گروه هم سبک خودش (که نایت ویش هم جزوشون هست) مقایسه میکنم و در آخر از انتخابام حذفش می کنم. تمام صحبت من «مقایسه» و نه «پیش داوری» که شما عنوان کردین. من آلبوم تاریا رو گوش کردم و بعد نظر دادم و مقایسه کردم. اصلا پیش داوری صورت نگرفته، اما مقایسه چرا.
      پ.ن : این بحثها خوبه ها. فکر نکنین دعوا و یا کتک کاری هستش! اصلا یه جایی مثل این جمع میشیم که همین حرفها رو بزنیم و سیستم موسیقی گوش دادنهای مختلف دستمون بیاد.

پاسخی بگذارید

