آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Linkin Park – A Thousand Suns

بالاخره چهارمین آلبوم Linkin Park، یکی از مشهورترین گروه های Nu Metal حال حاضر دنیا، منتشر شد. آلبوم هزار خورشید/A Thousand Suns به تهیه کنندگی ریک رابین (که سابقه کار با گروه هایی مثل Metallica، Slayer و Red Hot Chili Peppers رو تو کارنامه خودش داره) و مایک شینودا (خواننده دوم گروه) به بازار اومد. آلبوم قبلی گروه در سال 2007 با عنوان دقایقی تا نیمه شب/Minutes to Midnight منتشر شد که تهیه کننده های اون آلبوم هم رابین و شینودا بودن. ساخت و ضبط آلبوم جدید از سال 2008 شروع شد و برای انتشار تو سال 2009 حاضر شد، اما بخاطر اینکه گروه دوم چستر بنینگتن، Dead By Sunrise، میخواست اولین آلبوم خودش رو به بازار بده، کار کمی عقب افتاد و رسید به الان (این رو هم بگم که اولین کار اون گروه چستر چندان چیز مقبولی از آب در نیومد و با توجه به شهرت و محبوبیت چستر فقط تونست به جایگاه 29 چارت برسه).

این آلبوم اون چیزی هست که اصلا انتظارش رو ندارین. سبک اونها به طور کامل آشکاری عوض شده. از موسیقی Nu Metal اصلا خبری نیست و جای خودش رو به Electronic Rock داده. آهنگ آغازین آلبوم غافلگیر کننده است. یه Track دو دقیقه ای به اسم The Requiem، با یه موسیقی ساکدلیک و عجیب، همراه با آواز یک زن (چیزی که تو کارهای لینکین پارک بی سابقه هست) شروع میشه. توی این آلبوم در چند جای مختلف از سخنرانیهای سیاسی مشهور آمریکا استفاده شده. مثل Track دوم به اسم The Radiance و یا آغاز آهنگ دهم Wretches and Kings و یا Track یازدهم به اسم Wisdom, Justice, and Love . شما تقریبا تا آهنگ نهم صدای فریادها و جیغهای معروف چستر رو نمیشنوین! آهنگها بطور کاملا مشخصی آروم تر شدن تا جایی که نمیتونین آهنگ دوازدهم، Iridescent رو باور کنین. صدای فریادهای چستر به جز تو آهنگ نهم Blackout و آهنگ دهم جای دیگه ای به گوش نمیرسه. توی آخرین آهنگ The Messenger هم فریادهای چستر رو فقط با یه گیتار آکوستیک میشنوین. شینودا ادعا کرده که با پیشنهاد ریک رابین برای ساخت این آلبوم از روش نویسندگی اتوماتیک (Automatic Writing) استفاده شده. قبلا رابین با جانی کش و نیل یانگ این سبک رو کار کرده بوده و جواب گرفته. نویسندگی اتوماتیک به روشی از آهنگسازی گفته میشه که فرد ادعا می کنه که در زمان ساخت در حالت و شرایط هشیاری ذهن نبوده. لینکین پارک از این آلبوم با عنوان «سبک شکن» یاد میکنه و معتقده قدم تو راهی گذشته که یک سر و گردن از قبل بالاتر هست.

اولین سینگل آلبوم به اسم The Catalyst موفق شد به رتبه اول چارتهای آلترناتیو و راک بیلبورد دست پیدا کنه و توی همون هفته اول 60هزار فروش اینترنتی داشته باشه. جالب اینجاست که اولین سینگل این آلبوم چهاردهمین Track از مجموع 15 تای این آلبوم هست. کاری که کمتر ریسک انجامش رو توی انتشار آلبوم می پذیره. خلاصه اینکه این آلبوم کار عجیبی هست، از یک گروه Nu Metal که دیگه Nu Metal نیست! چستر کمتر فریاد میزنه، صدای زن توی آلبوم هست، از مجموع 15 تا track پنج تا زیر 2 دقیقه هستن، یه آهنگ آکوستیک وجود داره و خیلی چیزهای دیگه که به شما ثابت میکنه لینکین پارک از اون گروه هایی نیست که بخواد تو موفقیتهای خودش تکرار بشه. هرچند بنظر میاد که تا همینجا خیلی از طرفداران گروه اعلام نارضایتی کردن!! امیدوارم شما از شنیدنش لذت ببرین.

25 پاسخ به “Linkin Park – A Thousand Suns

  1. سامان 2010/09/08 در 01:46

    از آلبوم قبلیشون دل خوشی نداشتم به خاطر همین از سر شب که تو newalbumreleases دیدمش داشتم شیش و بش می‌کردم که دانلودش کنم یا نه! خوب شد اینو نوشتی اگرنه ممکن بود از دستش بدم!

  2. آذین 2010/09/08 در 02:15

    خب من که خیلی خوشحال شدم که چستر کمتر جیغ می زنه ولی این آلبوم خیلی عجیب بود! در مورد طرفدارها من فکر می کنم هوادارای اولیه لینکین پارک خیلی هاشون انتظار کاری مثل هایبرید تئوری رو دارند ولی طرفدارایی مثل من که بعد از متئورا و بیشتر با M2M طرفدار لینکین پارک شدیم با این آلبوم فکر نمیکنم مشکلی داشته باشیم (حد اقل من مشکلی نداشتم هر چند که به نظر من کارای قبلیشون بهتر بودن)ولی طرفدارای اولیه احتمالا این تغییر سبک رو نمی تونن تحمل کنند البته فکر می کنم این در مورد خیلی از گروه ها دیده میشه که با تغییر سبک طرفدارهای اولیه یه موضع گیری منفی دارند.
    پ.ن
    اصلا این ترک 12 هیچ ربطی به LP نداشت همش انتظار داشتم یهو وسطش چستر جیغ بزنه و ریتم آهنگ عوض بشه !

    • بردیا.ب 2010/09/08 در 09:23

      همیشه هر تغییر سبکی با مخالفت طرفداران قبلی و اضافه شدن یه سری طرفدار جدید همراه هست. من در کل این آلبوم رو دوست داشتم و دلیلش شهامت لینکین پارک برای این حرکت کاملا غافلگیر کننده است.

  3. مجی 2010/09/08 در 03:07

    اینا گفته بودن که سبکشون، همراه با خودشون رشد میکنه .
    مخصوصا تو آلبوم سوم این روند مشخص بود، کلا با رپ شینودا و جیغ چستر معروف شدن، نمیدونم میتونند با آهنگسازی ادامه بدن یا نه

  4. مایا 2010/09/08 در 05:01

    اصلا اصلا اصلا اصلا باورم نمیشه
    بدجوری علاقمند شدم که این آلبوم رو گوش بدم
    آهنگ های این گروه رو وقتی که داشتم برنامه نویسی می کردم ( قدیما ) گوش می دادم!
    هرچند الان دیگه ترجیح می دم موسیقی های لایت و بدون کلام رو گوش کنم

  5. سینا 2010/09/08 در 14:24

    لینکین پارک دوره ی کوتاهی درخشیده و کاملا خاموش شد.فکر کنم این تغییر سبک آخرین دست و پا زدنشون باشه.این آلبوم دو سه تا آهنگ قابل تحمل داره.فقط و فقط

    • بردیا.ب 2010/09/08 در 14:42

      اینطور که بنظر میاد اینجا هم چندان نتونسته آلبوم نظرها رو جلب کنه.

      • james hetfield 2010/09/08 در 15:15

        نه دوستان
        آلبوم انقدا هم بد نبوده
        یه نگاه به فن سایتای ایرانی و خارجی لینکین پارک بکنین میبینین بیش از نصف به آلبوم عالی و خوب دادن
        چیزی که مهمه اینه که از لینکین پارک ،لینکین پارک بخواید،نه متال،نه رپ!

  6. mojtaba 2010/09/09 در 02:37

    من هم شهامت لینکین پارک برای این حرکت غافلگیر کننده رو تحسین می کنم اما سوال اینجاست که این حرکت تاثیری تو پیشرفت کار و کیفیت موسیقیشون داشته ؟ شخصا لینکین پارک رو در سبک قبلیش گروه موفقتری میدونم ولی میشه امید داشت گروه تو کارهای آینده اش دست به ساخت آثار قویتری توی این سبک بزنه !! در نهایت میتونم بگم اثر متفاوتی بود این آلبوم، چیزی که اصلا انتظار شنیدنشو نداشتم !!!

  7. سعید 2010/09/09 در 11:54

    بردیا یکم بیشتر درباره این اتوماتیک رایتینگ توضیح میدی؟
    واسم جالبه
    چجوری انجام میشه؟
    مثلا هیپنوتیزم و اینا؟
    نا خود آگاه فرویدی؟
    اینم لینک مستقیمش:
    http://blackdeath19.dl.rapidbaz.com/hh6d/www.NewAlbumReleases.net_Linkin%2520Park%2520-%2520A%2520Thousand%2520Suns%2520%25282010%2529.rar

    درباره آلبوم آخر گزپاچو چیزی نوشتی؟

    • بردیا.ب 2010/09/09 در 12:59

      1) اتوماتیک رایتینگ یه جور فی البداهه سازی هست. فقط هم توی موسیقی نیست، توی تمام هنرها وجود داره. منظور هم چیزی مثل هیپنوتیزم نیست. یه جور خلصه اسمش رو بذاریم بهتره. خلصه ای که از مدیتیشن و یوگا تا مشروب و مخدر رو در بر میگیره.
      2) حقیقتش رو بخوای چندان آلبوم جدید Gazpacho جذبم نکرد! قاعدتا آلبوم قبلی، Tick Tock، بسیار بهتر از این بود. بخوایم بدون تعصب هم نگاه کنیم وقتی فاصله انتشار دو آلبوم، اون هم توی ژانر آرت و پراگرسیو، فقط یه سال باشه قاعدتا نمیتونه چیز شاهکاری از آب در بیاد.

  8. Mojtaba 2010/09/10 در 02:19

    besyar aali
    be onvane kaC ke az ghaDm 2nbal mikonam lp ro migam aalie
    door az gozashte
    new material

  9. noisymind 2010/09/10 در 15:52

    این هم لینک مستقیم برای کسانی که اکانت رپیدباز دارن :

    http://noisymind.dl.rapidbaz.ir/hmNj/www.NewAlbumReleases.net_Linkin+Park+-+A+Thousand+Suns+%282010%29.rar

  10. ایرسا 2010/09/12 در 19:17

    آلبوم های قبلیشون رو دوست نداشتم. ولی به نظر میاد اینا هم دارن پیر میشن و البته خیلی خوشحالم از این بابت :دی این دفعه شاید یه حرفی واسه گفتن داشته باشن

    • بردیا.ب 2010/09/12 در 21:29

      گفتی پیر، یهو توی یکی دو روز 3 تا پیرمرد اسطوره ای آلبوم دادن: اریک کلپتون، فیل کالینز و رابرت پلنت! چه خبر شد یهو ؟!!؟

    • بردیا.ب 2010/09/14 در 08:49

      اگه لینک جدیدی باشه دوستان معمولا زحمتش رو میکشن. امکان بروز کردن لینک پستهای قدیمی برای من وجود نداره دوست عزیز.

    • مهدی 2010/09/15 در 15:47

      اومدم نظر بدم دیدم دقیقا حرف منو زدی.
      ما هم داریم پیر میشیم.من وقتی 18 19 ساله بودم اون لینکین پارک عالی بود.
      الانم که دیگه سن داره میره بالا همین ها برام بهترن!

  11. سپهر 2010/09/14 در 01:00

    به نظرم به هیچ عنوان آلبوم بدی نبود!
    لینکین پارک قبلا هم تلاش کرده بود از اون سبکی که با آلبوم Hybrid Theory برای خودش تعریف کرده فرار کنه! و این نشانه خوبیه! این نشون میده که شینودا و بنینگتون خوب به این نتیجه رسیدند که سلیقه آمریکایی جوری نیست که یک همچین سبکی را 10 سال در صدر علاقه اش نگه‌ دارد (ساده ترین مثال برای این قضیه Rage Against The Machine است که یک سبکی نزدیک همین داشتند و بعد از گذشت حدود 10 سال فید شدند) بنابرین سبکشان را کم کم تغییر دادند، بر عکس خیلی از طرفداران این گروه من معتقد نیستم که تغییر سبک این گروه یک دفعه‌گی بود. در آلبوم قبلی کاملا آزمون و خطاهای این آلبوم مشهود بود. اگر گروه راهش را درست انتخاب کند و همین راه را ادامه دهد به زودی یک آلبوم دیگر مشابه HT خواهد داشت (البته در این سبک جدید)
    با این اوضاع لینکین پارک گروهی نخواهد بود که بعد از 30 سال پرطرفدار باشد (چون خیلی سبک عوض کرده) ولی گروهی است که بیشتر از انواع مشابه خودش در چارت‌ها بوده.

    این سبک مورد علاقه من نیست و سبک قبلی LP را بیشتر ‌می‌پسندیدم اما از حرکت جالب و هوشمندانه آنها برای تهیه این آلبوم لذت بردم. بنابرین می‌گویم که این آلبوم خوبی بود!

    راستی: Dead By Sunrise یک نکته جالب از نظر من داشت ، اون هم این بود که گیتاریست این گروه یک ایرانی‌الاصل بود. نکته جالب دیگری در این گروه نیافتم!

  12. noisymind 2010/09/14 در 21:37

    خب نظر من! شاید بشه گفت کارهای قبلی لینکی واقعا در زمان خودش خلاقانه و جالب بود ولی من اونها رو خیلی دوست نمیداشتم! در حالی که این کار که شاید عادی تر باشه رو دوست میدارم! دی
    نتیجه اخلاقی این که موسیقی باید به دل بشینه و نه اینکه همیشه منتظر کار عجیب و غریب بود.

  13. نافتا 2010/09/17 در 00:17

    آلبوم بدی نبود. به عنوان طرفدار LP به نظر من توی مفهوم آهنگها شاید پیشرفت کرده باشن ولی موسیقی شون تو این آلبوم سردرگمه. انگار می خوان یه چیز متفاوت ارائه بدن ولی به نظر میرسه که نمیخوان طرفدارای قدیمیشونم از دست بدن. هم رپ وجود داره و هم موسیقی آکوستیک(آهنگ آخر) که تو یه آلبوم بودن اینا برای من عجیب بود. به نظر من آلبوم قبلی از این نظر بهتر بود. این آلبوم تا حدی صدای synthpop داره یا electropop. امیدوارم آلبوم بعدیشون خیلی بهتر از این باشه ولی به این فکر میکنم که شاید خلاقیت گروه تا همین اندازه باشه. اینم بگم که شاید گروهی بخواد متفاوت کار کنه و یه چیز جدید بده ولی خلاقیت و استعداد اونرو نداشته باشه.

  14. Daniiiel 2010/09/25 در 23:56

    به نظر من آلبوم فوق العاده ای بود , به دو دلیل موسیقی که ارائه دادن با مفهوم شعر ها می خونه , ثانیا به نظر من یک جهش بود برای گروه!
    من یادم که توی یکی از مصاحبه های در مورد آلبوم M2M خوندم که مایک شینودا گفته بود که موسیقی ما با افزایش سن خودمان هم بزرگ می شه , همین طور طرفدارانم رو هم بزرگ می شن!
    این مسیر بزرگ شدن رو می شه توی شعرهاشون فهمید. ترک 3 و 4
    بعدش استفاده از سخنرانی ها خیلی جذاب بود.

  15. آرمین 2011/02/10 در 23:42

    آلبوم در کل خوب بود اما من اولش با شنیدنش شوکه شدم!!!
    خب من عشق آهنگایی رو دارم که توش از فریاد استفاده می شه
    از لینکین خیلی خوشم میاد.در مورد آلبوم آهنگ کاتالیست به کل تاریخچه ی لینکین پارک می ارزه
    در کل مفهوم آهنگ ها پخته شدن به جز آهنگ های (سیاهی-شاهان و فقرا) خیلی این دوتا چیپ کار شدن تکست اصلا جذاب نیست به درد دمو میخوره.
    اما یه چرت و پرتایی هم توش بود مثل ترک اول و دوم و (فضای خالی) اصلا خوشم نیومد.

پاسخی بگذارید

