آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Sonisphere Festival – 3rd Day – MetallicA

بعد از اجرای Slayer در روز سوم، نوبت به آخرین اجرا یعنی Metallica، رسید. این آخرین اجرای این گروه در این Sonisphere و تور Death Magnetic  بود. یعنی قرار بود ما شاهد صد و شصت و یکمین اجرای متالیکا در این تور و چهارمین اجراش در استانبول باشیم. اولین اجرای اونها تو استانبول توی همین استادیوم اونونو (بشیکتاش) در سال 1993 بوده و اینطور که بنظر میاد متالیکا از استقبال طرفداران ترک (که درصد قابل توجهی ایرانی هم بینشون هست) حسابی راضیه که برای چهارمین بار توی این شهر کنسرت برگزار می کنه.

اجرای Metallica در فستیوال Sonisphere استانبول

جمعیت به بیشترین میزان خودش توی 3 روز فستیوال رسیده. خیلی ها فقط بلیط روز سوم رو خریده بودن و فقط میخواستن اجرای متالیکا رو ببینن. تمام صندلی های سالن و تمام محوطه اصلی استادیوم پر از آدم بود. من از دوستان دیگه که می خواستن برای استراحت بعد از اجرای Slayer به عقب برگردن جدا شدم و خزیدم به سمت جلو تا به نزدیکی یک متری نرده های پشتی فرانت استیج رسیدم. اینجا دیگه همونجای کنسرته که شما کاملا بصورت ساندویچ در میای! یعنی به شکلی که اگه پاهات رو از روی زمین برداری فشار جمعیت شما رو روی هوا نگه میداره. در همین بین روی استیج تعداد زیادی از عوامل مشغول چیدن وسایل و تنظیم دستگاه ها بودن.

اجرا با آهنگی که از زمان S&M تا الان بعنوان Intro در تمام کنسرتها پخش شده، یعنی آهنگ فیلم خوب، بد، زشت، آغاز میشه. استیج کاملا تاریکه و چیزی روش معلوم نیست. از دو تا اسکرین دو طرف استیج سکانسی از فیلم خوب، بد، زشت (اونجایی که الی والاش توی قبرستون تلوتلو میخوره و بین صلیب ها راه میره و دوربین آهسته میره بالا و نمای کامل قبرستون رو نشون میده) به همراه موسیقی پخش میشه. مردم با موسیقی هم آوا میشن و برای ورود گروه شور و هیجان خاصی از خودشون نشون میدن. استیج روشن میشه، تمامی پشت استیج به اون ابعاد و وسعت تبدیل شده به یه اسکرین که تقریبا 4 برابر هر کدوم از اسکرینهای دو طرف هست. اینطور که معلومه متالیکا تیم حرفه ای فیلمبرداری خودش رو آورده چون کاملا کیفیت و سیستم اونها با تمام اجراهای قبلی متفاوته. یه استیج دو طبقه که درامز طبقه پایین گذاشته شده و طبقه بالا دو تا میکروفون روی پایه قرار گرفته. اعضای متالیکا به سرعت میان روی استیج و بدون هیچ مقدمه ای آهنگ Creeping Death رو بعنوان اولین آهنگ اجراشون شروع می کنن. هم آوایی مردم با آهنگ به اندازه ای هست که اعضای گروه و مخصوصا جیمز به شدت به وجد میان (دیگه لازم نیست از انفجار موسیقی و مردم تو قسمت فریادهای Die Die حرفی بزنم!). آهنگ که به انتهای خودش نزدیک میشه جیمز دو بار فریاد میزنه: آیا خانوادهء متالیکا اینجاس؟؟ و وقتی فریاد مثبت مردم رو میشنوه آهنگ به سرعت سوئیچ میشه روی For Whom The Bell Tolls و بعد از اون هم بدون توقف به Fuel. از آخرین باری که Fuel توی استانبول اجرا شده 11 سال میگذره. بعد از این آهنگ جیمز کمی صحبت میکنه: خوشحالم که دوباره شما مردم استانبول رو می بینم. بنظر میاد امشب خانوادهء متالیکا در استانبول اینجاست. این آهنگ از دوران قدیم رو تقدیم میکنیم به شما. و The Four Horsemen شروع میشه. از ابتدا تا الان مردم هرجا که تونستن با فریادهای ملودیک خودشون آهنگها رو همراهی کردن. بعد از اجرای این آهنگ حدود یک دقیقه کرک سولو رفت تا جیمز بره گیتار آکوستیک رو برداره و بره طبقه دوم استیج برای شروع Fade to Black. بعد از این آهنگ یه کلیپ به عنوان تریلر Death Magnetic از اسکرین ها به مدت 1.5 دقیقه پخش شد که مستقیم چسبید به آهنگ That Was Just Your Life و بعد از اون هم The End of The Line.

اجرای Metallica در فستیوال Sonisphere استانبول

اینجا جیمز خطاب به مردم صحبت میکنه: همونطور که میدونین امشب شب ویژه ای هست. البته تمام شبهای فستیوال ویژه هستن اما امشب بدلیل دیگه ای ویژه هست و شما میدونین چرا. امشب چهار تا گروه اینجاس که دور هم جمع شدن تا مهیج ترین کنسرت تاریخ رو برای شما برگزار کنن. و شما اینجا هستین که یه حرکت تاریخی رو ببینین. امشب چهار تا گروه اینجاس که از دهه 80 اومدن و هنوز زنده هستن و متال رو توی قلبشون دارن، درست مثل شما. پس ما این آهنگ رو تقدیم می کنیم به Anthrax ، به Megadeth ، به Slayer ، به Metallica و به شما مردم استانبول. آهنگ Sad but True یا کورد خالی جیمز روی گیتار و آواز I’m Your Dream, Make You Real شروع میشه ، هم نوایی مردم فضای استادیوم رو پر میکنه ، جیمز بقیه خوندن رو به مردم واگذار میکنه و بعد از فریاد Sad but True آهنگ شروع میشه. بعد از این آهنگ رابرت حدود 2 دقیقه سولوی بیس میزنه تا دوباره جیمز بره طبقه بالای استیج و گیتار رو حاضر کنه برای Welcome Home. بعد از این آهنگ نوبت میرسه به All Nightmare Long که خب چون چندان ارتباط عاطفی عمیقی با آلبوم Death Magnetic ندارم اینجا هم مثل دو تا آهنگ قبلی این آلبوم به اوج لذت نمیرسم!.

اجرای Metallica در فستیوال Sonisphere استانبول

انفجارهای عجیب و غریب که با آتش و فشفشه همراهه به مدت 1.5 دقیقه نوید اجرای One رو میده. بعد از اون میرسه به گل سر سبد اجراهای متالیکا، Master of Puppets. بعد هم Blackened که برای اولین باره در استانبول اجرا میشه. آخرش دوباره کرک یه سولو دو دقیقه ای میزنه تا دوباره جیمز بره طبقه بالای استیج و گیتار آکوستیک رو برداره و آماده بشه برای Nothing Else Matters . و بعد از اون آهنگ Enter Sandman استادیوم رو منفجر میکنه. اجرای این آهنگ که تموم میشه، با اجرای ملودی اصلی آهنگ The Frayed Ends of Sanity مردم با اون هم نوا میشن. اما جالبه که این هم نوایی درست نیست! جیمز با حرکت دستش به مردم نشون میده که باید چطوری بخونن، اما خب نتیجه مطلوب حاصل نمیشه و جیمز این ملودی یک دقیقه ای رو با این جمله تموم میکنه: مردم استانبول، شما عالی هستین!. خیلی خوبه که اینجا هستیم و امیدواریم که شما رو به زودی دوباره ببینیم. حالا وقتشه که یه آهنگ کاور اجرا کنیم از گروهی که همه ما رو به این مسیر سوق داد. و آهنگ Breadfan از Budgie رو اجرا میکنن. بعد از اون آهنگ Trapped Under Ice اجرا میشه که اولین و تنها اجرای این آهنگ در این 161 اجرا و فستیوال سونیسفر هست.

آهنگه تموم میشه. جیمز گیتار رو از گردنش میاره پایین و خداحافظی میکنه! مردم فریاد میزنن و میخوان که برگرده. اون هم برمیگرده و گیتار رو برمیداره و دوباره میگه شب بخیر و میذاره میره. دوباره میاد و یه نگاه میکنه و باز میگه شب بخیر و میره!! جیمز به شکل عجیبی بر خلاف گذشته بسیار بامزه و عجیب شده. یه جا سرش رو میبره پایین و دو تا پیک گیتار رو میذاره جای دندوناش و سرش رو میاره بالا و دستش رو بصورت شاخ میگیره رو سرش و ادای شیطان رو در میاره! جیمز برمیگرده و میگه : ممنون، یه آهنگ دیگه براتون داریم. و صدای تشویق و فریاد مردم بلند میشه.

اجرای Metallica در فستیوال Sonisphere استانبول

جیمز میگه: ممنون، یه آهنگ دیگه براتون داریم. خوبه؟ یا اینکه وقت رفتنه؟ شما یه آهنگ دیگه احتیاج دارین! شما یه جمعیت فوق العاده هستین. ازتون خیلی ممنونم. امشب، آخرین اجرای Big Four و آخرین اجرای متالیکا در اروپا برای تور Death Magnetic هست. این خیلی غم انگیزه (جیمز اینجا ادای گریه کردن و اشک ریختن رو در میاره!). آره این خیلی غم انگیزه، اما ما بر میگردیم. میخوام تشکر کنم از تمام گروه هایی که با ما همراه بودن و تشکر ویژه بکنم از تمام اعضای بسیار سرسخت خانواده متالیکا… میخوام از عوامل صحنه تشکر کنم که با ما توی این تور همراه بودن. کار شما عالی بود، مردم دوستتون دارن و ما هم همینطور. خب توی این آهنگ آخر میخوایم تاریخ بسازیم با کمک و همخونی شما. میخوایم این تبدیل به بلندترین صدای ازدحام در تاریخ استانبول بشه. من به شماها ایمان دارم استانبول. پس لطفا تمام چراغهای استادیوم رو روشن کنین، میخوام همه حس کنیم که با هم روی استیج هستیم.   تمام چراغها روشن میشه، جیمز دو بار میگه : همراهمون هستین؟ و با جواب مثبت گرفتن از مردم فریاد میزنه: Seek & Destroy . و اینجاست که واقعا بزرگترین هیاهو در تاریخ موسیقی استانبول با فریادهای حدود 80هزار نفر حاضرین در استادیوم شکل میگیره.

اجرای Metallica در فستیوال Sonisphere استانبول

متالیکا، متالیکا ست ! حتی اگر متالیکا نباشد !

اجرای حدودا 2 ساعت و 20 دقیقه ای متالیکا که طولانی ترین اجرای فستیوال هم بود تموم میشه. 18 تا آهنگ از 8 آلبوم مختلف: دو آهنگ از kill ‘Em All ، چهار آهنگ از Ride The Lightning ، دو آهنگ از Master of Puppets ، دو آهنگ از And Justice For All ، سه آهنگ از Black Album ، یک آهنگ از Reload ، یک آهنگ از Garage Inc. و سه آهنگ از Death Magnetic. توی این اجرا از آلبوم های Load و St. Anger آهنگی اجرا نشد. باور کنین، حتی من با تمام تعصبی که نسبت به این گروه دارم، قبول دارم که اجراهای متالیکا پر از اشتباه و فالشه. قبول دارم که کرک روز به روز توی اجرای سولوها ضعیفتر میشه و قبول دارم که رابرت اصلا و ابدا نمیتونه آلبومهای قدیمی رو در حد جیسون (چه برسه به کلیف!) بزنه. اما یه چیز رو نمیشه فراموش کرد، اونها استاد اجرا هستن! جیمز یه شومن تمام عیاره و تمام عوامل از حرکتاشون روی استیج گرفته تا صحبتهای جیمز مابین آهنگها، از نور و آتش گرفته تا فیلمبرداری، از چیدمان و انتخاب آهنگها تا سولوهای استراحت و هماهنگی لا به لای اونها، همه و همه به قدری حساب شده و بجا و درسته که شما وقتی اونجا و توی اون فضا هستین به هیجان و ذوق به پرواز در میان و حتی اشتباه ها هم براتون جذاب به نظر میرسه و نتیجه میشه چیزی که من از اون به عنوان یکی از تجربه های بزرگ زندگیم یاد کنم.

پ.ن: عکسها رو من که اون جلو بودم نگرفتم، دوستانی که عقب بودن زحمتش رو کشیدن.

36 پاسخ به “Sonisphere Festival – 3rd Day – MetallicA

  1. محمد حسین 2010/07/22 در 15:37

    سلام.خسته نباشی.از خونه که داشتم می خوندم خیلی حال داد و موهام سیخ شد.چه برسه که اونجا باشم.متالیکا همیشه بزرگ بوده و هست و خواهد بود.دنیای موسیقی بدون متالیکا دنیای بدردنخوریه

  2. ?? 2010/07/22 در 15:43

    واقعا دمت گرم! یه لحظه برگشتم به حال و هوای همون موقع

  3. یزدان 2010/07/22 در 18:31

    صدای جیمز چطور بود . چطور می خوند ؟

    • بردیا.ب 2010/07/22 در 18:42

      خب صدای جیمز مثل تمام اجراهای این چند سال اخیر بود. اون قدر حرفه ای و ماهر هست که با عوض کردن ملودی، نت ، گام ، ریتم و تمپوی خوندنش ضعفها رو بپوشونه. منتها رفته رفته داره شدت بازیش با اصلا آهنگها بیشتر میشه و من به شخصه چندان این رو نمی پسندم. اگه بخوام به جیمز امتیاز بدم : صدا = 65 ، اجرا = 95

  4. یزدان 2010/07/22 در 20:11

    در اجراش شکی نیست . هیجانی که به ملت وارد می کنه . من چند تا لایو اخیرشونو دیدم . خیلی ماهرانه صداش پایین تر از ملودی ها بود . خیلی داد نمیزد . فهمیده چطور هندل کنه قضیه صداشو اما خوب دیگه اون اجراهای رویایی که از استودیوشونم بهتر از آب در میومد خبری نخواهد بود بدون شک !

  5. noisymind 2010/07/22 در 21:37

    ایول! عالی بود.
    حالا که صحبت از صدا جیمز شد باید بگم که من تقریبا تمامی کنسرتهای این 3-4 ساله متالیکا و از جمله Magnetic tour رو آرشیو کردم. باید بگم که وقعا تعجب انگیزه که صدای و تن جیمز طوری هست که هنگهای قدیمی رو بهتر میتونه بخونه! مثلا تو آلبوم مرگ مغناطیسی داره از حداکثر توانایی حنجره و اون هم به لطف استودیوم استفاده میکنه و تو بعضی قسمتها انگار داره اصلا جیغ میکشه!.نتیجش این میشه که این اهنگها رو نمیتونه تو اجرای زنده اونطور که باید اجرا کنه! ( وگرنه خداییش مرگ مغناطیسی آلبوم خیلی قشنگی هم هست ) ولی خب مساله اینجاس که دیگه از جیمزی که داره کم کم میشه 50 سالش کسی انتظار داد زدن و جیغ! رو نداره. شاید بهتر بود الان آلبوم Load رو میدادن بیرون! و دیگه به جای سرعت و شلوغ بازی , روی میاوردن به آهنگهای به قول خود جیمز » Slow but Heavy «

  6. noisymind 2010/07/22 در 21:38

    ادامه! منظورم فقط تو همین کنسرتهای این چند سال اخیر و مخصوصا آخری بود وگرنه عمرا که دیگه صدای جیمز به مثلا لایو شت برسه و اون قدیمی ها برسه!

  7. احسان 2010/07/23 در 00:45

    اقا جز حسرت چیزی واسه ما نذاشتی 😦

  8. یزدان 2010/07/23 در 01:30

    اصلا قبول ندارم نویزی مایند عزیز . من میگم فهمیده چیکار کنه که افتضاح نشه نه اینکه بهتر شده . جاذبه مرگ آلبوم خوبی نبود ضمنا

  9. سپهر 2010/07/23 در 05:51

    هیچ وقت و هیچ وقت و هیچ وقت نتوانستم با موزیک متالیکا ارتباط برقرار کنم…که حالا مشکل من بود یا اونا نمیدونم!… شاید مشکل من بود چون کلا ثرش متال با روحیه من سازگار نیست.
    ولی پستت آنقدر خوب بود که کمی من را به سوال واداشت:
    1.اون درامرشون خود لرس اولیخه؟ کچل شده؟ به قول خارجی ها LOL !!‌ بسیار از دیدن این عکس دلم شاد شد!! فراموش نکنید که لرس اولریخ همان کسی بود که با شکایت از نسپر این بند و بساط مالکیت معنوی و اینها رو علم کرد، یعنی اگر ما کلی دنبال لینک داونلود یک آلبوم یا فیلم میگردیم و همشون یا خرابه یا پاک شده اینها همه از گور این بابا بلند می شه!!!

    2.تا جایی که میدونم کلیف برتون در 1986 مرد . و تا اون موقع متالیکا تنها یکی از آلبوم های مهمش Master of Puppets را ضبط کرده بود. واقعا چه نکته در این آدم بوده که تا این اندازه تحویل گرفته میشود؟

    3.یادم رفت….!

    • بردیا.ب 2010/07/24 در 09:28

      1. بنده خدا کچل نشده که، یه کم موهاش کم پشت شده.
      2. شکایت متالیکا (حالا تو میگی لارس، اما کلا این شکایت از نپستر توسط جیمز و لارس زیر اسم متالیکا صورت گرفت) در کنار شکایت Dr.Dre که برای خودش امپراطوری موسیقی داره باعث بسته شدن اون زمان اون سایت شد. این فقط قضیه نپستر بود. اون سایت هم آهنگها رو بصورت Track در اختیار میذاشت و به ندرت میتونستی یه آلبوم رو با کیفیت خوب و درست از توش جمع کنی. کمتر کسی هم اون زمان به فکر گرفتن آلبوم بود و بیشتر مخاطبها به همون Single قانع بودن. این رو میخوام بگم که این شکایت از نپستر چندان ارتباطی به قانون کپی رایت نداره و در هر حال این مسائلی که میگی پیش می اومد.
      3. اشتباه نکن! . کلیف برتون تو سه تا از مهمترین آلبومهای متالیکا حضور داشت. اولین آلبوم اونها یعنی Kill Em All موفقترین آلبوم اونها در موسیقی متال (Black Album رو در نظر نمیگیرم. چون اون توی چارتهای راک بیشترین موفقیت رو داشت) تا به امروز به شمار میاد. Ride The Lightning و Master of Puppets هم بعد از اون. کاملا و به شدت باهات مخالفم در این مورد !! متالیکا تمام آلبومهای دهه 80ش مهم هست! . همه بدون استثنا !. اما در مورد برتون، تکنیک نوازندگی و تاثیر بزرگش توی سه تا آلبوم اول به قدری عجیب و فضایی بود که هنوز که هنوزه از اون به عنوان یکی از بهترین بیسیست های تاریخ یاد میشه. مطمئن باش در عالم موسیقی هیچ کسی رو الکی تحویل نمیگیرن، مخصوصا بعد از مرگش.
      4. یادت اومد بوگو (:

      • سپهر 2010/07/24 در 17:16

        1.دیوید گیلمور هم همین فکر ها رو میکرد…

        2.نزدیک های کریسمس رولینگ استون یک لیست داد که اسمش » کثیف ترین کارهای تاریخ موسیقی» بود (اسمش دقیقا این نبود ولی یک چیزی توی همین مایه ها بود!) این قضیه نپستر هم یکی از این کارها بود ،‌ شکایت متالیکا هم از یک نوجوان 19 ساله (شون فینگ) و رسانه ای کردن این قضیه اوضاع مضحکی را به وجود آورده بود ، همینطور که میگی نپستر اونقدر ها مسئله بزرگی نبود و نباید متالیکا یک مسئله را اینقدر بزرگ میکرد ! نتیجه کار هم کاملا به ضرر متالیکا تمام شد ، شون فینگ به یک قهرمان تبدیل شد (روی جلد تایم رفت و حتی فیلم هم بازی کرد!) ، نپستر هم چند برابر قیمتی که جریمه شده بود به فروش رفت! تازه بعد از اون قضیه بود که این ماجرای مالکیت معنوی به وجود آمد و مردم فهمیدند که کپی رایت الزاما مشمول «کپی کردن» نیست، درسته با این وضعی که پیش میرفت متالیکا صدایش در نمی آمد صدای کس دیگری در می آمد ولی به هر حال متالیکا پیشگام شد و البته ینس اولریخ هم به عنوان لیدر متالیکا محسوب میشد دیگه….

        یک چیز جالبی که تازه فهمیدم این بود که همون سالها آلبوم Kid A ردیوهد در نپستر (به صورت کامل) لو میره! جالب اینجاست که ردیوهد به هیچ عنوان شکایت نمی کنه! و جالب تر اینجاست که سه ماه بعد آلبوم عرضه می شود به شدت مورد استقبال قرار میگیره و حتی توی Billboard 200 هم نامبر وان میشه که برای یک گروه انگلیسی خیلی عجیب بوده!

        3.بله…جوابت کاملا قانع کننده بود! حرفی ندارم! ولی یک مقدار به اینکه «در عالم موسیقی هیچ کسی رو الکی تحویل نمیگیرن» اعتراض دارم که فکر میکنم اعتبار کامنتم برای امروز تمامه! ولی فکر میکنم در موسیقی امروز دیگر هیچ قانون ثابتی در موسیقی وجود ندارد!

        • بردیا.ب 2010/07/24 در 21:06

          1. این که هیچی.
          2. جدا از اینکه این کار متالیکا کثیف بوده یا نه و باز هم جدا از اینکه چقدر ماها حق خودمون میدونیم که موزیک رو مجانی! بگیریم گوش کنیم، یه چیزی بذار بگم. تحت هیچ شرایطی نمیشه یورک رو با لارس یا جیمز مقایسه کرد. سیستمی که یورک داره چنان در ذات موسیقی ریشه داره و با چنان عشقی اینکار رو انجام میده که میشه گفت خودش رو کامل از جنبه اقتصادی ماجرا کشیده کنار (و صد البته هیچ مشکل مالی هم با این موضوع نداره). اما بنظر من توی این شکایت لارس یا جیمز نقش چندان پررنگی نداشتن. بذار دلیلش رو بگم. متالیکا چهارتا آلبوم فوق درخشان در موسیقی Thrash Metal داره که نظیرش رو نمیشه پیدا کرد. آلبومهای اونها تو دهه 80 مثال زدنی و بدون نقص هست. به این موضوع قبلا هم (سر انتشار Death Magnetic) اشاره کردم، اما اول دهه 90 یه اتفاق بدی میوفته!. شخصی به اسم باب راک به عنوان تهیه کننده گروه انتخاب. یه مرد پولکی و بسیار مادی گرا که موسیقی رو در خدمت تجارت میدونه و همین باعث میشه که روند نزولی متالیکا آغاز بشه. باب راک چنان تاثیر عجیبی توی این زمینه داره که یکی از بهترین گروه های Hard Rock دهه 80 یعنی Bon Jovi رو تبدیل میکنه به گروهی که توی کلیپهاش دیسکو راه بندازه و دختر و پسرها قر بدن و برقصن!!. اول از همه Black Album منتشر میشه. یکی از پرفروشترین آلبومهای تاریخ موسیقی، اما نسبت به کارهای قبلی نه از Thrash خبری بود نه از اون ریفها و ریتمهای سریع گیتار. یه آلبوم کاملا عامه پسند که حتی تونست وارد چارت پاپ اون زمان هم بشه. برای همین من به شدت معتقدم که این جریان نپستر هم از گور همون باب راک بلند میشه، منتها این قضیه باید توسط اعضای گروه مطرح میشد که تاثیر اصلی خودش رو بذاره.
          3. البته من منظورم معروف شدن کسی مثل لیدی گاگا نبودا !!!.
          4. ایول به همتون !!! به این میگن کامنت ! به این میگن بحث !!!. به این میگن حرف مرتبط با پست!.

      • سپهر 2010/07/25 در 16:35

        1.آخی!http://www.totaldrumsets.com/image-files/lars-ulrich20.jpg

        2.عرضم به حضورت که کلا نفهمیدم بحث چه جوری به باب راک کشیده شد! ولی خب به هر حال …. آخرای دهه 80 مردم آمریکا دچار یک نوع تهوع از راک شده بودند ، گروههای سینت پاپ پیشتازی میکردند. باب راک متالیکا را گیر نیاورد ، متالیکا سراغ باب راک رفت که اگر نمیرفت کاملا فید میشد ،مثل بسیاری از گروهای هم عصر خودش. یکخورده پاپ شدن برای این گروهها الزامی بود . اسم و قیافه باب راک به عنوان یک خوشتیپ ِ کلاش در ذهن‌های مردم ثبت شده، در حالی که باب راک از نظر من فقط یک وسیله بود! گروههایی که میدونستند دیگر با قدرت نوازندگی و اینها کاری از پیش نمیبرند، پیش باب راک وامثالهم می آمدند تا هنوز در ذهن مردم باقی بمانند و البته خودشون میخواستند که به این شکل دربیایند. و البته باب راک کارش را عالی انجام میداد.

        والبته در این میان حساب نوابغی مثل نیروانا را جدا میکنم که در همان اوایل دهه نود آمدند و با سبک فوق عجیب خود همه را انگشت به دهان کرد .

        3.اتفاقا من منظورم دقیقا لیدی گاگا بود!

        4.خب من این رو میگذارم به حساب وردپرس! فکر در پرشن بلاگ چه بلایی سرت میآمد تا بتوانی یک همچین بحثی راه بیندازی! کامنت ها رو نصفه میکرد!

        • بردیا.ب 2010/07/25 در 18:37

          1 ، 3 و 4 رو بیخیال. بریم سراغ 2 !
          سپهر، از این منظری که داری مطرحش میکنی به موضوع نگاه نکرده بودم. شاید حق با تو باشه. تمام گروه های متالی که توی دهه 80 فرمانروایی میکردن الان فقط یه اسم ازشون باقی مونده که با وجود اینکه هنوز دارن فعالیت میکنن، اما نه دیگه تو چارتها خبری ازشون هست و نه دیگه آلبومهای شاخص گذشته رو تکرار کردن. شاید متالیکا تنها استثنای اون دهه باشه که هنوز با آلبوم جدید (و هرچند ضعیف) میتونه به صدر چارتها و فروش برسه. آره، شاید باب راک برای متالیکا خوب بوده، اما مسلما برای طرفداران موسیقی دهه 80 این گروه چهره منفوری به حساب میاد!!!.

      • nnastarann 2012/06/25 در 12:30

        هر کی حق داره هر جور می خواد آهنگشو منتشر کنه. دوست دارن بفروشن برین بخرین. چرت و پرت نخرین 4تا تِرَک بگیرین نمی میرین که. من حاضرم برای گروه مورد علاقه ام پول بدم و هنر برای هنر و هنر برای مردم هم مزخرفی بیش نیست!!!

  10. ?? 2010/07/23 در 11:30

    DVD کنسرت کسی داره؟ (لینکی چیزی…) یا اصلا DVD ش بیرون میاد ؟ اگر که نه کسی جایی میشناسه که با کیفیت خوب فیلم کنسرت گذاشته باشه ؟؟

  11. omeed 2010/07/23 در 19:52

    mercy sepehre aziz.harfe delamo zadi.man 3 shab ro istanbul budam metallica dar behtarialbumash nahayatan ye goruhe zaeefe nazdik be cherte va kheili ha tu iran ke sangesho be sine mizanan moghaser nistan chun be joz metallica ,heavy metale dige ee gush nakardan va dar eine hal ke aslan tafavoti beine guitar bass albume black va ride the lightning motevajeh nemishan migan cliff ye nabeghe bude labod chun morde.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!albate ghabul daram kolak metallica ejra zendehash bad nist va tu istanbul ham be hamrahe rammstein va accept tanha bandhaee budan ke goruhe seda bardarie khodeshuno avorde budan va mojeb shodan mellat az keifiate sedaye nazdik be standard lezzat bebaran va goruhe sedabardari torka mese ejraye megadeth va manowar ru aasab rah naran

    • بردیا.ب 2010/07/24 در 09:33

      خب اگه شما فکر میکنی من به جز متالیکا چیز دیگه ای تو زندگیم گوش نکردم و اگه فکر میکنی هنوز نمیتونم فرق بین بیسهای مختلف رو تشخیص بدم و اگه فکر میکنی فهمم به اون اندازه نمیرسه که کیفیت صدا برداری باعث گول خوردنم بشه … ترجیح میدم جوابی به کامنتت ندم. (موزیک رو میشه دانلود کرد، ادب رو نه!)

      • سپهر 2010/07/24 در 16:14

        امید جان، دوست عزیز یادت باشد که اینجوری رفتار کردن با هیچ موزیسنی درست نیست ، درسته من هم زیاد از متالیکا گوش دادن لذت نمی برم ولی این را میگذارم به حساب اینکه ارتباط کمی با این گروه برقرار میکنم نه اینکه متالیکا «چرت» باشه! به عبارت دیگر این مشکل منه،‌ نه متالیکا!
        البته این را بدان که من آدمی نیستم که بیخودی از چیزی تعریف کنم، اگر کاملا به من اثبات شود که چیزی بی ارزش است، به آن رحم نمیکنم و با تمام وجود به آن می تازم، دوستانی که من را میشناسند از این قضیه کاملا مطلع هستند.
        ولی فراموش نکن که متالیکا گروهی که صاحب یکی از پرفروش ترین آلبومهای تاریخ است (Black) ، اعضای آن از بهترین نوازنده های تاریخ موسیقی هستند ، از پیشگامان سبک خودشون هستند و گروههای بسیاری تحت تاثیر آنها کارشان را شروع کردند…اینها نمی تونند تصادفی باشند ، مسلما متالیکا گروه بزرگی است و البته هیچ گروهی توی این دنیا نیست که به اندازه تمام آدم های دنیا طرفدار داشته باشد و احتمالا من وتو هم دو تا از غیر طرفداران آنها هستیم.
        در ضمن من هم یک دورانی فکر میکردم متالیکا فقط در ایران طرفدار دارد و دلیلش هم این است که توی ایران هیچ گروه دیگری شناخته شده نیست ولی بعدها متوجه شدم که در همان دهه هشتاد میلادی که از در ودیوار گروههای ثرش متال و هاردکور و متال کور میریختند ، متالیکا بت جوانان دنیا بوده ، این چی؟ به نظرت مردم دنیا هم گروه دیگری نمیشناختند؟
        درمورد بحث کلیف برتون هم بردیا توضیحات کاملی به کامنت من داد که کاملا قانع کننده بود.پس دیگر بحث اضافی نمیکنم.

  12. omeed 2010/07/24 در 15:14

    hi.az shoma tavagho` nadashtam,aslan tarafe sohbate man shoma nabudid man dar besyari az mowared ba shona ham salighe hasram va hamishe be salayegh va nazaratetun ehteram mizaram.tamum inha joda az weblog binazirete ke moshabeh ya fekr mikonam suetafahomi pish opmade.ye kam aramtat bardia .raghibi tu weblogaye iruni vasash nemibinam

    • بردیا.ب 2010/07/24 در 16:22

      امید عزیز، یه نگاه به کامنت قبلی خودت و البته نظرات من در مورد این گروه بنداز. گور بابای متالیکا و هفت جد و آبادش. من عادت ندارم حتی در مورد گروهی که موزیکش رو بسیار قبول دارم با کسی دعوا و بحث کنم، چون جدا از سلیقه های متفاوت خیلی مسخره است که دو تا ایرانی بخوان در مورد تعصب روی یه خارجی با هم دعوا کنن. اما یه نگاه بنداز. قرار نیست بخاطر داشتن سلیقه های متفاوت همدیگرو ببریم زیر سئوال. من متالیکا رو دوست دارم. یکی از بهترین گروه های تاریخ زندگی من بوده و هست. حالا این برای شما نیست. دوستانه در مورد نظرمون با هم دیگه صحبت میکنیم. دروغ چرا؟ کامنتت بهم برخورد!!. دوستیم ولی. بیخیال.

  13. noisymind 2010/07/24 در 20:05

    یزدان جان آلبوم Death Magnetic وقتی میگم قشنگه منظورم این نیست که از آلبومهای قدیمیش بهتر هست. منظورم این بود که شما تو این چند سال اخیر آلبوم هوی متال دیگری سراغ دارید که اینجوری باشه؟؟؟ پس در نوع خودش آلبوم خیلی خوبی هست. به نظر من این آلبوم شامل اون دسته از آلبومهایی هست که با مرور زمان میشه درکش کرد! ما عادت کردیم هر آلبومی رو یکبار گوش گوش کنیم و بگیم خوبه یا بد! البته تقصیر ما هم نیست , موسیقی پاپی که صبح تا شب همه جا میشنویم و با یک بار گوش کردن تاثیرش رو میذاره! این اثر بد رو به جا گذاشته. چرا فقط یک آلبوم جدیدا شنیدم که خداییش چند تا از آهنگهاش واقعا شاهکار بود و اونم آلبوم Endgame مگادت بود!
    ولی در نهایت کلا فکر کنم با توجه به بازنشستگی گروه هایی مثل اسلایر و سپوترا و …. و در نهایت متالیکا , دیگه باید موسیقی متال رو مرده فرض کرد!

    • بردیا.ب 2010/07/24 در 21:11

      من دیگه موسیقی متال رو مثل سابق پیگیری نمی کنم. یعنی جزو ژانرهای مورد علاقه فعلی من نیست. اما متالیکا برای به شدت نوستالژی داره. هنوز با شنیدن آلبومهای قدیمیش چنان لذتی میبرم که با هیچ چیز دیگه برام قابل مقایسه نیست. در اینکه میتونه یه اثر خوب توی موسیقی متال در سال خودش به شمار بیاد شکی نیست، اما مسئله اینه که اولین ارزش گذاری که در مورد یه آلبوم تازه منتشر شده صورت میگیره مقایسه اون با آثار قبلی همون هنرمند هست. این رو هم اضافه کنم، به شخصه اصلا و ابدا آدمی نیست که یه آلبوم رو با یه بار شنیدن بیخیالش بشم. کاملا موافقم که نمیشه یه آلبوم رو با یه بار گوش دادن فهمید.

  14. noisymind 2010/07/24 در 20:19

    امید عزیز. اینجا بحث بین دو نفر نیست که بگیم چون من با شما موافقم پس دیگه نباید نظرت مخالف نظر من باشه و یا برعکس.
    قبول دارم یک یک عده ای ( که تعدادشونم کم نیست ) از آلبوم Load و Reload و مخصوصا گاراژ دوم! طرفدار متالیکا شدند بدون اینکه بدونن متالیکا قبلا چی بوده و یا حتی یک آهنک متال از گروه دیگه شنیده باشن! البته اینجای کار اشتباه حرفه ای ( و موفقیت تجاری ) اونها بود که سعی کردن با این تیپ و قیافه و اینطور آهنگهاشون طرفدار جلب کنن که خب البته مورد انتقاد خیلی ها واقع شد و اعتبار حرفه ای متالیکا زیر سوال رفت. ولی بقیشه رو میچسبونم به حرفهای بردیا! دیگه آلبومهای دهه 80 اونها رو که کمتر منتقد موسیقی میتونه نادیده بگیره!! حتی گیریم آلبومهای Load , Reload چرت هم باشن , شما گروه دیگه ای رو سراغ داری که کارشو تو اون سبک بشه با متالیکا مقایسه کرد؟!
    در نهایت حداقل سن من و بردیا اونقدر هست که قبل از این دو تا آلبوم طرفدار متالیکا بودیم و حالا اگه زمان آلبوم RIDE THE LIGHTINIG طرفدارشون نبودیم چون سنمون جواب نمیداد! و شما ببخشید. ولی باز هم در همون دورانی که گفتم ( که دورانی هم هست که موسیقی متال هنوز برا خودش برو و بیایی داشت ) اونقدر بودند گروه های بزرگی که کاراشون رو شنیده باشیم و طرفدار یکیشون شده باشیم.

  15. omeed 2010/07/24 در 23:52

    سلام دوستان.مخاطب حرفام شما بچه هاي موزيک شناس نبوديد.اگر کسي رو ناراحتکردم متاسفم.نميدونم چرا کامنتام هميشه شر درست ميکنه.مثل پارسال و مقايسهradiohead&muse.فکر ميکنم يک کم تند روي کردم.از noisymind&sepehr تشکر ميکنم.

  16. ramin20r 2010/07/25 در 02:41

    سلام کارت عالیه بردیا مرسی از زحماتت….

  17. مجی 2010/07/29 در 12:20

    noisymind چرا متال رو فقط هوی متال میدونین ؟ (تازه چیزی که شما گفتین فک کنم منظورتون ترش متال بود)
    اینقدر گروه های خوب و کاردرست تو سایر ژانر ها هست که حد نداره و تصور اینکه بدون بیگ فور ، موسیقی متال معنا نداشته باشه از نظر من خنده داره .

    این آلبوم آخری متالیکا هم بیشتر به خاطر اینکه ترش بود مث دوران قدیمش معروف شد.

    هر سبک و گروهی یه دوره دارند، اوایل هوی و اسپید متال بودن با گروه های خفنی که میدونیم، بعد اینا جاشون رو دادن به ترش تو دهه ی 80 و بیگ فور معروف، بعدش دوره ی ان یو متال بود و الان زمان متالکوره .

    اکثر ژانر های جدید متال زیر شاخه ای از ترش متالند، ترش اثر خودشو گذاشته و الان داره بازنشسته میشه و با بازنشسته شدنش هم اتفاق خاصی نمیفته.

  18. noisymind 2010/09/18 در 21:18

    مگه فستیوال سانیسفر ( همین big 4 ) غیر از ترکیه جای دیگه هم برگذار شده؟! اخه تو لینک دانلود مثلا اتن و …. تو نت پیدا میشه!

    • بردیا.ب 2010/09/19 در 14:50

      بله. اجرای استانبول بعد از دو سال از شروع برگزاری این فستیوال بود. قبلا در موردش مطلب نوشتم. میتونین توی بخش سمت راست وبلاگ تگ مربوط بهش رو پیدا کنین و پستهاش رو بخونین.

  19. noisymind 2010/09/18 در 21:20

    یکی دیگه هم پیدا کردم که توضیح لینکش این هست : که میگه کنسرت تو ورشو برگذار شده!

    METALLICA, SLAYER, MEGADETH and ANTHRAX ? the so-called «Big Four» of 1980s thrash metal ? played together for the first time in history this past Wednesday night (June 16) in front of 81,000 fans at the Sonisphere festival at Bemowo Airport in Warsaw, Poland.

  20. noisymind 2010/09/20 در 22:55

    ok.
    این هم فعلا mp3 اجرای ترکیه که لینکش رو مستقیم کردم:

    http://noisymind.dl.rapidbaz.ir/hYh8/Sonist.metallica.rar

    • mohammad 2011/01/26 در 00:13

      ma iraniha darkem0on az kare goro0hi kheili paieene hamishe ham to0 karha va karhaye

      gor0ohi zaieef bo0dim.chon hamzisti va hamkari ro balad nistim enteghad ham balad nistim.

      music va 1 band va 1 album faghat technice navazandegi nist age b0od ta dream theater hast

      baghie bayad beran ghati baghalia

      album dadan faghat headbang zaadane jayson nis ke begim robbert mozakhrafe va jayson kho0b
      b0ode
      ro0 stage 1 darsade kare 99%e kar t0o tamrin va kare goro0hie navazande ba baghie goro0he
      montaha tebghe mamol kasaiee eddeaye musicesho0n balas faghat r0o stage ro mibinan
      hamine ke 1 bande dorosto hesabi nadarim t0o iran
      age ham tashkil mishe inghadr enteghad mikonan az ham va mikhan began ma halimo0ne
      yek sal nashode az ham mipashe

      kasi nemige metallica behtarin navazandeha ro dare

      kasi nemige metallica behtarin tehcnic ro dare

      kasi nemige james behtarin seda ro dare

      kasi nemige metallica behtarin bande tarikh b0ode

      kasi nemige metallica zaieef nashode va goro0hi ro ham nemishnasam ta abad ghavi
      mo0nde bashe

      faghat ino mit0onam begam music salighas

      khoshet nemiad go0sh nakon

      music faghat technic nis ehsas hast ertebat bargharar kardan ba shenavande hast

      hamkarie goro0hi hast va age bekhay dar in sath bashi bayad nim negahi ham be p0ol

      dashte bashi chon professional music niaz be p0ol dare

      dar akhar 1000 ta band behtar az metallica miad
      va 1000 ta band ham badtar az metallica miad
      amma metallica dige nemiad

  21. nnastarann 2012/06/25 در 12:26

    متلیکا بهترین گروهه آخه کدوم گروه رو دیدین صدای وکالیستش انقدر خوب باشه. واقعن ممنون بخاطر نشون دادن این پست و شدیدن حسودی کردم که من نبودم اونجا. جیمز هتفیلد استایل داره نه تنها اون بلکه کرک و لارس. بماند که من همچنان به جیسن وفادارم. و اینم بگم که دیو ماستین هنوزم حسودی می کنه که از متلیکا پرتش کردن بیرون با اون گروه مگادثِ مسخره اش!!!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: