آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

Monsters of Folk – Monsters of Folk

اجازه بدید! قرار است  یک سوپرگروه را معرفی کنم! اول یک سر بزنیم به کنتاکی. جایی که یکی از قوی ترین گروه های Indie Rock دنیا یعنی My Morning Jacket متولد شده (قبلا در مورد این گروه و آلبوم آخرش اینجا صحبت کرده ام) مغز متفکر گروه، جیم جیمز (Jim James)، یکی از دوست داشتنی ترین شخصیتهای راک زندگی موسیقیایی من است! بله! جیم جیمز برای من یکی از نمادهای «ذوب در موسیقی» بشمار می آید!!.

سری بزنیم به اوماها. گروه Bright Eyes جزو گروه های مطرح Indie Rock و البته Indie Folk آن نواحی بشمار می آید. این گروه خواننده ای دارد به اسم کانر ابرست (Conor Oberst) که چهره شاخصی در موسیقی فولک محسوب می شود. آلبومهای انفرادی و پروژه های شخصی او معمولا توجه مخاطبین این ژانر را جلب می کند (هرچند به شخصه آلبوم آخرش Outer South رو چندان دوست نداشتم) در همین گروه فرد دیگری حضور دارد که نقش نوازنده ماندولین و بانجو و گیتار را ایفا می کند، به اسم مایک موگیس (Mike Mogis). ایشون یکی از چهره های فعال موسیقی فولک است که بصورت مهمان با تعداد زیادی گروه همکاری کرده است.

حالا سری هم بزنیم به ارگان (Oregan)، جایی که یک گروه دوست داشتنی به اسم She & Him فعالیت می کند. این گروه دو نفره تشکیل شده از هنرپیشهء ملوس، زوئی دشانل (Zooey Deschanel) و ام وارد (M. Ward). این دو نفر در قالب این گروه تا کنون یک آلبوم به اسم Volume One منتشر کرده اند که یکی از بهترین آلبومهای فولک سال 2008 بود که شنیدم (البته بعد از آلبوم Changing of the Seasons از Ane Brun که واقعا بهترین آلبوم فولک اون سال بود) جناب ام وارد چندین آلبوم انفرادی دارد که آخرین آنها مال همین امسال و به اسم Hold Time است.

بریم سر اصل مطلب. حالا شما تصور کنید که آقایان اساتید جیم جیمز، کانر ابرست، مایک موگیس و ام وارد دور هم جمع بشوند و تصمیم بگیرند یک سوپرگروه به اسم Monsters of Folk، هیولاهای فولک، تاسیس کنند. با وجود اینکه این 4 نفر از سال 2004 جسته و گریخته با هم همکاری داشته اند اما اولین کار مشترکشان را همنام با خود گروه به تازگی منتشر کرده اند. آلبوم، اول با رتبهء 143 وارد چارت Billboard 200 شد و توانست خودش را به رتبهء 15 برساند. همینطور این اثر موفق شد رتبهء 3 در چارت آلبومهای مستقل، رتبهء 8 در چارت آلبومهای راک، رتبه 7 در چارت آلبومهای دیجیتال و رتبه 6 در چارت آلبومهای آلترناتیو را تصاحب کند.

آلبوم 15 تا آهنگ دارد، آهنگهای جور وا جور. چیزی که می توانید رد و اثر هر سه گروه را در آن پیدا کنید. البته نه معجونی بی سر و ته، بلکه این کاملا مشهود است که هر آهنگ بطور خاص توسط یک نفر از آنها (البته با حضور و کمک بقیه) ساخته شده. ژانر آلبوم و کلا این گروه همانطور که از اسمشان هم پیداست Indie Folk است. مسلما اگه این ژانر را دوست داشته باشید و گوش شما به آن عادت داشته باشه، از شنیدنش بسیار لذت خواهید برد.

دانلود آلبوم Monsters of Folk از گروه Monsters of Folk

پ.ن : اصولا این حرکت، یعنی جمع شدن چند آدم خفن و گنده دور هم و یک کار مشترک، نتیجه چندان خوبی ندارد. مثلا شبیه گروه chickenfoot که جو ستریانی، ون هلن و چاد اسمیت (درامر گروه Red hot chili peppers) آن را تاسیس کردند و یک آلبوم هم منتشر کردند، به جرات یکی از مرخرفترین کارهایی است که امسال شنیده ام!! اما این Monsters of Folk خیلی بالاتر از انتظار جوابتان را می دهد.

21 پاسخ به “Monsters of Folk – Monsters of Folk

  1. نافتا 2009/11/08 در 23:00

    آلبوم خوبی بود ، در مورد آلبوم OSI هم آلبوم خیلی خوبی بود ، یه مقداری از  Depeche Mode  بهتره ولی! رو تعصبم نیس آلبومیه که این دوره از زمان رو نشون میده . Archive و Porcupine Tree هم خراب کردن به نظر من هیچ خلاقیتی نشون ندادن همون گروه قبلین هیچ نوآوری انجام ندادن ، Pink Floyd هم همینطوری گند زد و تموم شد!

  2. نافتا 2009/11/08 در 23:11

    Archive دیگه چقدر میخواد آدمو ببره بالا یا ویلسون چقدر می خواد همون ترانه ها رو با افکت های صوتی و موسیقیه شناخته شده ی Porcupine tree  بخونه زمان ثابت نمیمونه باید رویه ی خودشون رو تغییر بدن وگرنه فراموش میشن. من خودم یه زمانی ویلسون رو میپرستیدم و با Archive زندگی کردم پس به کسی بر نخوره!

  3. نافتا 2009/11/08 در 23:20

    منظورم از تموم شدن این بود که بعد از آلبومای خوبی که میدن دیگه تو یه مسیری میوفتن که همون صدادهی رو داره و موسیقی دیگه ای رو تولید نمیکنن . من الان که Archive یا Porcupine Tree گوش میدم از قبل میدونم چه فضایی داره با این که آلبوم جدیده مثلا میدونم که چه صدایی داره و این باعث میشه غافلگیر نشم و متحیر نشم از آلبوم جدید و این به نظر من یه ضعفه که یه گروه فقط بتونه یه صدا تولید کنه .

  4. نافتا 2009/11/08 در 23:30

    هر گروهی باید تو هر آلبومش یه چیز جدید داشته باشه برای عرضه وگرنه اگه همه ی آلبوماش مثل هم باشه به نظر میاد که تو این چند سال فقط یه آلبوم داده!! و این یعنی توی چند سال هیچ تغییری تو دنیای اون نیفتاده پس چطور میتونه دنیای مارو تصویر کنه؟! و این باعث میشه یه گروه کم کم کار موسیقیاییش نامطلوب بشه و آدم فقط به خاطر و به یاد روزهایی که موسیقی اونها رو گوش می داد آلبوم جدید اونها رو گوش بده و این برای من مشکله که ببینم گروه مورد علاقه ی من اینطوری بشه. مخالفی؟!

  5. مجتبی 2009/11/09 در 03:30

    برا گروه های دیگه پست مخصوص به خودشون وجود داره که من تا حالا فولک گوش ندادم، چه سبکیه ؟؟ معادل همین سنتی خوندن خودمون میشه ؟؟

  6. مجتبی 2009/11/09 در 07:06

    من کلا از ملودیک دث متال خوشم نمیاد، یعنی چند تا کار که شنیدم(از سی اخ بی) اصلا خوشم نیومد از سبکش ولی الان یه آهنگ گوش کردم Amon Amarth-Cry of the black birds خیلی خوشم اومد، عجیب ها خواستم ببینم کلا علاقه ای به این نوع سبک ها داری ؟؟

  7. نافتا 2009/11/09 در 10:55

    دوستان آلبوم جدید این گروهها خیلی خوبن منم اونها رو گوش میدم و نسبت به گروههای امسال خوب بودن،به نظر من آلبومی خوبه که 3/4 آهنگاش خوب باشه پس این آلبومها خوبن ولی چند تا از آهنگهای جدید Archive از آهنگهای قبلیشون بهتره؟ به نظر من فقط 3-2 تا از آهنگهاشون در رده آهنگهای قبلی یا بهتر قرار می گیرن پس نباید بگیم این گروهها هر آلبومی میدن خوبه در حالی که پیشرفتی نداشتن و بهترین آهنگهاشون رو تو این نوع موسیقی قبلا ساختن و نمیتونن حسی فراتر از آهنگهای قبلیشون بدن و من ترجیح میدم همون آهنگهای قبلیشونو گوش بدم.

  8. نافتا 2009/11/09 در 11:09

    کاری که Radiohead بعد از OK Computer انجام داد یا خیلی از گروهها مثل Coldplay، R.E.M و  تا حدود خیلی کمی Nirvana  و Bob Dylan. یعنی تغییر در صدادهی آهنگهای جدید نیاز این گروههاست به نظر من. البته به نظر من ترانه یا شعر(Lyric) خیلی مهمه و فقط به آهنگ نباید گوش داد مشکلی که تو ایران هست اینه که چون انگلیسی زبان مادری ما نیست خیلی ها اصلا نمیدونن منظور ترانه چیه  مثلا همون کتابی که اشعار کوبین رو چاپ کرده بود. البته به نظر میرسه مخاطبان این بلاگ اصلا از اون آدمها نیستن و این خیلی خوبه. سینای عزیز یه نظر من آلبوم جدید این گروهها همون حس رو میده مثلا همون غذاست فقط به جای نمک فلفلشو زیاد کردن در حالی که شاید به یه غذای جدید نیاز باشه!! نمیخواین بگین که حس دیگه ای میده؟!

  9. سینا 2009/11/09 در 12:45

    منم از حرف نافتای عزیز متحیرم.هر سه گروه رو عاشقشونم چونکه تو هر آلبوم مخصوصا آلبومهای امسالشون پر از نوآوری بودند.این آلبوم بلند آرکایو شاهکار بود.و همچنین استیو ویلسون که همزمان تو چند تا گروهه و توی هر جا یک نواوری جدید داره.چه blackfield چه PT و چه no man و بقیه.راستی بردیا لینکهای کار جدید switchfoot رو پیدا کردم.http://newalbumreleases.net/?p=7753

  10. alireza 2009/11/09 در 14:35

    bardia jan,karet kheili doroste dastet dard nakone vaghean,man asheghe rock hastam va az 13 salegi pink floyd goosh dadam,dige khodet midooni,alanam 23 salame,kolan mikhastam begam kasi k yekam moosighi midoone bloge to kheili behesh hal mide…bazam mercmovafagh bashi

  11. نافتا 2009/11/09 در 16:16

    من قصد توهین نداشتم! کسی نباید به خودش بگیره! اگه کسی ناراحت شد شرمنده ، فقط خواستم یه مقداری بحث کنیم تا فقط تو کامنتها کلمه ی تشکر رو نبینیم. به هر حال هر کسی سلیقه و قدرت انتخاب داره و این قابل احترامه.فقط اینو بدونین که منم عاشق موسیقیم و این مهمه که ما رو دور هم جمع می کنه و لذت می بریم.مرسی

  12. سینا 2009/11/09 در 17:06

    من با اینکه خیلی فولک باز نیستم ولی داره خوشم میاد از این آلبوم.مرسی بردیا.

  13. Amirreza Zobeiri 2009/11/09 در 19:06

    وبلاگ خیلی‌ جالبی‌ دارید اگر دوست داشتید به وبلاگ من هم سری بزنید، میتونیم تبادله لینک کنیم.Smile

  14. مجتبی 2009/11/09 در 21:13

    سی او بی(cob) انگلیسی و فارسی قاطی شد ملودیک متال چیه ؟؟کلا ملودیک یعنی چی؟؟ میشه به سبک ها هم بپردازی و در مورد اونا توضیحاتی بدی؟ چیزی بیشتر از چند خط در بین معرف آلبوم ها .

  15. مجتبی 2009/11/10 در 04:27

    راستشو بخوای من کلا تعریف ملودی و ملودیک رو نمیدونم فقط میدونم گیتار لید برای زدن ملودی هاست که شاید همین هم درست نباشه کار های Lacuna Coil رو گوش ندادم تا حالا، باید برم دانلود کنم .راستی میشه یکی به آدل بره بگه که دستاشو تو موزیک ویدئو ها تکون نده ؟؟ خدایی خیلی مسخره این کار رو میکنه وقتی با سایر خواننده ها مقایسه اش میکنی این بشر اصلا برا جنگولک بازی ساخته نشده

  16. مجتبی 2009/11/10 در 05:37

    خوب من Lacuna Coil – Karmacode رو دانلود کردم و الان دارم گوش میدم، خوشم اومد ازش کدوم آلبوم ها رو دانلود کنم از این گروه ؟؟ سایتی برای رده بندی گروه ها نیست؟؟ مثلا الان من میخوام بدونم تو پست گرانج کدوم گروه برتره باید سرمو بکوبم به دیفال؟ یا مثلا اینکه فو فایترز برتره یا کلد پلی(البته سبکاشون تفاوت داره ولی آیا چنین مقایسه ای وجود داره ؟)ممنون .

  17. مجتبی 2009/11/10 در 14:09

    اگه شاکی نمیشی از این همه سوال :نظر خودت در مورد مقایسه ها چیه ؟؟یعنی برترین ها تو سبک های معروف از نظر خودت کدوم گروه ها هستند ؟؟

  18. مجتبی 2009/11/11 در 01:19

    پست گرانج و آلترناتیو راک، گروه های برترت تو این دو تا ژانرمن خودم فوفایترز رو خیلی خیلی دوست دارم، معمولا هم هر وقت آلبوم میده گرمی درو میکنه، ولی خوب به اون صورت ندیدم طرفدار داشته باشه، یعنی در حد خودش، بین فارسی زبان ها هم مشخصا جایی نداره(تو این چند تا سایت و وبلاگ موزیکی که سر میزنم و مطالبی که تو اینترنت دیدم )

  19. مجتبی 2009/11/11 در 21:32

    به  Breaking Benjamin شدید علاقه دارمف‌بیشتر از بقیه ی گروه های این سبک، ولی خوب بعدش 3 Doors Down رو دوست دارم لااقل در یه مورد یه ذره شباهت نظر داشتیم .گرول هم یه دوستی میگفت با زن کوبین(یا نامزدش) رابطه داشته و گویا تو مرگش تاثیر داشته ، با این حال اگه بن آی پی نمیکنی منو، صدای گرول خیلی بهتر از کوبینه از نظر من

  20. سپهر 2009/11/13 در 14:06

    این آلبوم و این گروه جفتشون فوق العادن! تو خود گروه هم سه نفرشون به کنار من عاشق این مت وردم! خیلی کارش درسته ؛ عاشق آلبوم Post-War ش هستم عالیه! از She & Him هم بدم نمی یاد ولی خودش یه چیز دیگیریه! راستی این آلبوم که مال آخر تابستانانه چرا الان گذاشتی ؟ اگه آلبوم های یه خورده قدیمی تر هم میزاری چرا آلبوم ریور ساید رو نمی زاری حیفه! خیلی آلبوم جالبیه.

  21. بازتاب: My Morning Jacket – Circuital « آ ل ب و م

پاسخی بگذارید

