آ ل ب و م

موسیقی و دیگر هیچ

۵۰ آلبومی که موسیقی را متحول کردند – قسمت دوم

۲۲ کیت بوش: The Hounds of Love ۱۹۸۵
در نگاه اول به این آلبوم کیت را می بینیم که در جنگی علیه خداوند شرکت کرده و در حال غرق شدن است. حال نوع نگاهت را وارونه کن. او را می بینی که شیاطین را از وجود خود می راند و با ملودی تند ایرلندی دیوانه وار حرکت می کند. و همه این اصوات ضبط شده در استودیویی مجهز است که دهه هشتاد در خدمت یکی از زنان نابغه و بی همتای موسیقی دوره خود قرار داده است. بدون این آلبوم موسیقی توری آموس شاید تحولی ایجاد نمی کرد و گروهی مثل Gold Frapp به وجود نمی آمد.

۲۳ آگوستوس پابلو: King Tubby meets Rockers uptown ۱۹۷۶
Dub سبک اختراعی جامائیکایی ها که ترکیبی از دوباره تنظیم کردن آهنگ ها Remix، افزودن صداها و اکوهای مختلف به صدای خواننده بود، به شکل خارق العاده ای در این آلبوم به چشم می خورد. این مجموعه ملودی های فراواقعی به وسیله صدای ملودیکای آگوستوس پابلو به وجود آمده و به شکل آلبوم ارائه شد. بدون این آلبوم واژه هایی مثل Remix و Dj و سبک های هاوس و ریو به وجود نمی آمدند.

۲۴ یوسو اندور: Immigres ۱۹۸۴
اندور ستاره موسیقی سنگال کسی است که درک و دریافت غربی ها نسبت به موسیقی آفریقایی را تغییر داد. او در موسیقی سنگالی انقلابی ایجاد کرده است. ریتم های نامتعادل، ضربه های عجیب، سازهای کوبه ای، اصوات ناموزون هورن ها و صدای قدرتمند و انعطاف پذیر اندور از ویژگی های این آلبوم به شمار می رود. این آلبوم همچنین نقش مهاجران آفریقایی به غرب و مسئله هویت آنها را دوباره مطرح می کند.
بدون این آلبوم شاید اندور هرگز با پیتر گابریل ملاقات نمی کرد، آفریقایی ها شاید هرگز در Live8 حضور نمی یافتند و مهمتر اینکه World Music به عنوان بخشی از موسیقی مورد توجه موسیقیدانان غربی قرار نمی گرفت.

۲۵ جیمز براون: Live at the Apollo ۱۹۶۳
این آلبوم زنده هنوز بهترین نمونه اجرای قوی موسیقی Soul به شمار می آید. این اجرا جیمز براون را به درون جریان اصلی این سبک سوق داد و راه را برای کارهای بعدی او گشود. آلبوم علاوه بر سازمان بخشیدن به گروه های صاحب سبک موسیقی Soul مانند sly stone و اوتیس ردنیگ، پایه های اولیه یک اجرای پرتحرک را برای مایکل جکسون جوان آماده کرد. بدون این آلبوم سبک های مختلف و قابل توجه هیپ هاپ که مشخصا از براون بیش از هر کس دیگر نمونه برداشته اند به وجود نمی آمدند.

۲۶ استیوی واندر: Songs in the key of life ۱۹۷۶
این آلبوم بر بیشتر خوانندگان سبک Soul مدرن و R&B تاثیر گذارده است. این آلبوم که دارای ۲۱ آهنگ است، گستره وسیعی از موضوعات مختلف احساسی، اجتماعی، معنوی و زیست محیطی را که همگی با نوعی جسارت و چابکی اجرا شده اند دربرمی گیرد. هیچ کدام از دیگر خوانندگانR&B اینچنین گسترده و زیبا به مسائل و موضوعات پیرامون انسان نپرداخته اند. بدون این آلبوم افرادی مانند آلیشیا کیز و جان لژند وجود نداشتند و شعر R&B معاصر بی معنا و پوچ بود.

۲۷ جیمی هندریکس: Are you Experienced ۱۹۶۷
هندریکس نقطه آغاز نوازندگی گیتار است، با نگاه و سبکی که انگار از سیاره ای دیگر آمده پیوندش با بلوز و psychede lia، زبردستی و حقه هایش در نوازندگی، گیتار و امکانات شنیداری آن را دوباره معنا کرد. آهنگ سومین سنگ از خورشید، هندریکس را به اولین ستاره راک حقیقتا جهانی تبدیل کرد. بدون این آلبوم گیتارنوازان و هنرمندان بلوز راک بی شماری به وجود نمی آمدند، اما بیشتر از این، بدون آلبوم Experienced کسی جیمی را واقعا تجربه نمی کرد

۲۸ Prince and the Revolution: باران ارغوانی ۱۹۸۴
پرینس برای سال های متمادی موفقیت چندانی در موسیقی نداشت تا اینکه این مرد لاغراندام خود را به عنوان یک ستاره فیلم ارغوانی پوش دوباره احیا کرد. مثل مایکل جکسون، او نیز دریافت که بهترین راه جذب مخاطب ایجاد طیف گسترده موسیقایی است: از فانک مینی مالیست آلبوم های قبلی اش تا Volume-at-11 جیمی هندریکس آهنگ باران ارغوانی بالادی ماندگار و کوبنده است که از قضا نمونه ضعیف کریستینا اگرلینا را در میان سایرین به ذهن ما می آورد.
بدون این آلبوم افرادی مانند جانت جکسون، پیچز و مطمئنا بک به وجود نمی آمدند.

۲۹ پینک فلوید: نیمه تاریک ماه ۱۹۷۳
پیوستن به پینک فلوید اوایل دهه هفتاد دشوار به نظر می رسد. هرچه پول لازم باشد داری اما بی فایده است. تا یک بحران وجودی نداشته باشی نمی توانی به اتاق ضبط موسیقی آنها وارد شوی. آثار پینک فلوید تماما به شکلی مثبت تاثیر گذار از آب درآمدند. بدون این آلبوم پراگرسیو راک معنایی نداشت و شاید صدای زمزمه مانند تام یورک شنیده نمی شد.

۳۰آتش را بگیر :The wailers ۱۹۷۳
در کنار The harder they come فیلم و موسیقی متنش، آلبوم آتش را بگیر معنای موسیقی «رگی» را از موسیقی سبک عجیب و عوام پسندانه به موسیقی اسرارآمیز و قدرتمند تغییر داد. سبک عرضه شده در این آلبوم نسخه آراسته و ملایم شده ریف های منهای گیتاری است که باب مارلی، پیتر تاش و بانی ویلر زمانی که مخاطب سفیدپوست نداشتند ارائه می کردند. بدون این آلبوم گروه های بومی آمریکایی مائوری یا آفریقایی موسیقی Reggae و نمونه هایی مانند اسواد یا استیل پالز به وجود نمی آمدند.

۳۱ استون روزز: استون روزز ۱۹۸۹
تا اواخر دهه هشتاد، منچستر مکانی نامطبوع و ناخوشایند برای اهل موسیقی به شمار می آمد. تا زمانی که آلبوم غیرقابل پیش بینی و پرهیجان استون روزز سر از کلوب های آن شهر درآورد. آلبومی پر از الفاظ عجیب و غریب و ریتم ها و اصوات فانکی
درام و گیتار که بدون شک بی رقیب بودند. بدون این آلبوم آنچه از استون روزز در DNA تمامی بندهای فانک بریتانیا به جا مانده به وجود نمی آمد.

۳۲ اوتیس ردینگ: Otis Blue ۱۹۶۵
قبل از روی کار آمدن استکس رکوردز و اوتیس ردینگ ایالت های جنوبی فقط مختص سبک کانتری بود. این آلبوم که چند هفته پس از مرگ نابغه ردینگ یعنی سام کوک ضبط شد اوتیس را به عنوان جانشین کوک و به عنوان یک سیاه پوست جوان و موفق معرفی کرد. با پشتیبانی جالب توجه MG و صدای هورنهای مارکی در پس زمینه صدای خش دار اوتیس، این آلبوم Soul را معنا کرد. بدون این آلبوم افرادی مانند آرثا فرانکلین، ال گرین و ترنس ترنت به وجود نمی آمدند.

۳۳ هربی هانکوک: Head Hunters ۱۹۷۳
این آلبوم موسیقی جز را با فانک و R&B پیوند می دهد و این کار را با نوعی اطمینان لذت بخش انجام می دهد و راهکاری کاملا جدید و روشنفکرانه به موسیقی ارائه می کند. Head Hunters سرآغاز نوعی ترکیب نژادی محسوب می شود و سبکی است که حدود سی سال به موسیقی جز حیات تازه ای بخشید. بدون این آلبوم همین بس که بگوییم همه چیز در دنیای جز فانک به این آلبوم برمی گردد.

۳۴ بلک سبث: بلک سبث ۱۹۷۰
در کمتر از سی دقیقه اولین نشانه های ظهور هوی متال سر برمی آورند. تمپوهای سنگین، ریف های چکشی گیتار و صدای جیغ مانند آزی آزبورن، آرنا راک را به دو دهه هفتاد و هشتاد هدیه کرد. بدون این آلبوم سبک گرانج و در پی آن کرت کوبین و اسپینال بک به وجود نمی آمدند و البته برنامه آزبورن ها نیز ساخته نمی شد

 
35 رامونز: رامونز ۱۹۷۶
به عقیده جویی رامون «شادی» در سال ۱۹۷۴ در موسیقی کاملا از بین رفته بود. برای بازگرداندن آن به عرصه موسیقی جویی و سه برادرش فقط یک آلبوم و ۱۶ آهنگ ارائه کردند. اختصار اولین درس راک نوازان نیویورکی بود که همراه با سرعت، اصوات ناموزون گیتار و اشعار احمق نمایانه ارائه شد. در بحبوحه شکوه و ابهت پراگرسیوراک آلبوم رامونز بازگشتی به سرخوشی های گذشته بود. بدون این آلبوم شادی در موسیقی از بین رفته بود

۳۶ نسل من ۱۹۶۵: The who
The who قبل از اینکه اولین اپرای راک خود به نام «تامی» را ضبط کند، تعداد زیادی تک آهنگ ارائه کرده بود که اکثرا به فضای یٲس آلود و مهار شده جوانان لندن در دهه شصت می پرداخت. آلبوم سال ۶۵، نسل من، با سرودهای اعتراض آمیز خود سبک art-school را به وجود آورد که گرایش جوانان به از بین بردن وضع موجود را نشان می داد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پل ولر، Blur و Ordering Boys وجود نداشتند.

۳۷ خطوط آبی ۱۹۹۱: Massive Attack
با از بین بردن حد و مرزهای رپ، Massive Attack برای به وجود آوردن سبکی موسیقایی سینمایی پیشقدم شد. اعضای این گروه که همگی از مدرسه عالی سیستم های صوتی فارغ التحصیل شده بودند به همراه یک طراح انیمیشن دست به ابتکار زده و با آهنگ فراموش نشدنی سمفونی ناتمام برای همیشه در سبک مدرن کلاسیک
باقی ماندند.
بدون این آلبوم، موسیقی شهرنشین انگلیسی حرفی برای گفتن نداشت و گروه هایی مانند Roots Manuva و دیزی به وجود نمی آمدند.

۳۸ رید یوهد۱۹۹۵: The Bends
به موازات جف باکلی موسیقی رید یوهد هراس آور، متفکرانه و عجیب بود و سبک آن خلاف جهت Lad-Rock که Oasis به راه انداخته بود پیش می رفت. سبکی مبتنی بر اصوات ناشنیده آلات موسیقی که به صدای دهه نود تبدیل شد.بدون این آلبوم گروه هایی مانند
Cold Play، کین و جیمز بلانت به وجود نمی آمدند.

۳۹ مایکل جکسون۱۹۸۲: Thriller
ناب، تکان دهنده نبوغی سرشار از ابتدا تا پایان. مایکل جکسون و تهیه کننده اش کوئینسی جونز ظاهرا عهد بسته بودند که بزرگ ترین و جهانی ترین آلبوم پاپ را خلق کنند. جونز نشانه های راک را به درون Soul و برعکس کشانده و سبکی ایجاد کرده که با جمع اضداد شکلی جهانی یافته است. بدون این آلبوم ستارگان موسیقی پاپ مانند مدونا، جاستین تیمبرلیک و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.

۴۰ Run DMC: Run DMC ۱۹۸۴
این Run DMC بود که الگوی هیپ هاپ امروزی را ثبت کرد. اولین آلبوم رپ به شکل امروزی به شدت جذاب بود و البته با اشعار اجتماعی اش راه را برای رپ سیاسی و اجتماعی باز کرد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پابلیک انمی، روتز ونس به وجود نمی آمدند.

۴۱ چیک: چیک ۱۹۷۷
انقلابی در موسیقی دیسکو اواخر دهه هفتاد. آلبومی که این سبک را از شکل بی جیزی آن جدا کرده و به عنوان فرمی مجزا برای سه دهه در جداول آلبوم های برتر قرار داد. اعضای اصلی این گروه یعنی نایل راجرز و برنارد ادواردز در آلبوم سال ۷۷ خود اثری ارائه دادند که گروه های بی شماری از جمله دوران دوران و Orange Juice را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. بدون این آ لبوم گروهی مانند Destinyشs Child به وجود نمی آمد.

۴۲ The Smiths: The Smiths ۱۹۸۴
اشتیاق آور، ملودیک، پرسروصدا و بسیار شمالی. اولین آلبوم Smiths تقریبا شبیه هیچ چیز نبود. این آلبوم مخلوطی از ریف های پاپ، پانک و دیسکوی دهه شصت بود که در فرمی خاص خود به هم آمیخته شده بودند. سبکی سحرآمیز که موفقیت بی پایانی برای گروه به همراه داشت و بسیاری سعی در تکرار آن دارند. بدون این آلبوم گروه های بسیاری مانند Suede، Gasis و Libertines به وجود نمی آمدند.

۴۳ پریمال اسکریم: Screamadelica ۱۹۹۱
با این آلبوم این گروه سابقا Indie مشتاقانه به جمع هواداران Dance Music پیوست. این تبدیل با سروصدای فراوان انجام شده و آلبوم جدید در همه جا از خانه ها، ماشین ها و کلوب ها شنیده می شد. Screamadelica نوعی فلسفه لذت گرایی را به جریان موسیقی روز وارد کرد. بدون این آلبوم، فرهنگی به نام Lad-Culture شکل نمی گرفت.

۴۴ ترس از موسیقی۱۹۷۹: Talking Heads
نوعی بذله گویی لطیف و سرخوشانه در بیان Talking Heads درباره جنون زندگی مدرن وجود دارد که افراد بسیاری به خصوص رید یوهد از آن درس گرفته اند. آهنگ آغازین آلبوم فانک را با تم های آفریقایی درآمیخت و راه را برای آهنگ قالب شکن زندگی من در آلبوم بعدی گروه باز کرد.
بدون این آلبوم افرادی مانند تام یورک و آهنگ Graceland پل سایمون به وجود نمی آمدند.

۴۵ ۱۹۶۹ فیرپورت کانونشن: Liege and Lief
آغاز به کار فولک راک انگلیسی. این آلبوم الکتریکی هر چند باعث جدا شدن اعضای این گروه منحصرا فولک شد، اما بدعت جدیدی در این نوع موسیقی به شمار می آمد و راه را برای بسیاری گشود.
بدون این آلبوم گروه های سلتیک مانند Pogues و Waterboys به وجود نمی آمدند.

۴۶ جسارت ۱۹۸۱: The Human League
تا قبل از این آلبوم، سینتی سایزر فقط مخصوص موسیقی تشریفاتی و گاه مذهبی بود. این گروه سبکی نوآور با عنوان Feminise d Electronica به وجود آورد که دو خواننده زن و دو ساز عجیب که صدایی جیرجیرمانند از خود تولید می کردند آن را معرفی کردند. بدون این آلبوم گروه های پاپ سینتی سایزری به وجود نمی آمدند.

۴۷ نیروانا ۱۹۹۱: Nevermind
بسیاری بر سر این موضوع که شاهکار نیروانا تغییری در موسیقی به وجود آورده است بحث می کنند، اما Nevermind همچنان با قدرت بسیار می تازد. لحظه ایجاد تحول آنجا است که راک زیرزمی
نی و بددهان آمریکایی خود را به درون جریان موقر و آرام موسیقی تحمیل می کند و موفق می شود جای خود را باز کند. بدون این آلبوم سبک راک سیاتلی، سبک Britpop و گروه هایی نظیر Alice in Chains و Pete Doherty به وجود نمی آمدند.

۴۸ ۲۰۰۱ The Strokes: Is this it?
پنج مرد جوان و زیبا سروصدای تلویزیون را با ولوت آندر گراوند و درآمیخته و به هزاره جدید وارد کردند. آنها به وسواس دائمی راک داشتن موسیقی به همراه اوقات خوش، نیروی تازه ای وارد کردند. بدون این آلبوم گروه هایی مانند فرانتز فردیناند و Libertines به وجود نمی آمدند.

۴۹ De La Soul – 3Feet high and Rising۱۹۸۹
این آلبوم ده سال بعد از ظهور هیپ هاپ آن را دوباره زنده کرد، با ریتم های سبک و صداهای غیرمعمول خود شکل جدیدی از این موسیقی را ارائه داد و برچسب Hippy را نیز به آن افزود. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Jungles Brothers و PM Dawn به وجود نمی آمدند.

۵۰فرکانس ها ۱۹۹۱: LFO
این آلبوم در نوع خود شاهکار به شمار می آید، آلبومی که نسخه های اولیه و اصلی کرافت ورک را به شکل روز درآورد و هاوس، اسید و هیپ هاپ را به هم درآمیخت و موسیقی Dance ناب را به مشتریانش عرضه کرد. بدون این آلبوم موفقیتی در انتظار گروه هایی مانند Orbital، Leftfield، Underworld، Chemical Brothers و Aphex Twin نبود.

منبع: آبزرور

روزنامه شرق

4 پاسخ به “۵۰ آلبومی که موسیقی را متحول کردند – قسمت دوم

  1. شایان 2006/10/10 در 15:40

    سلاموبلاگت خيلی باحالهآخرشهتو فکر این بودم که یه وبلاگی مثل این درست کنماما الان که اینجا رو دیدم بی خیال شدم…تو یاهو ۳۶۰ ادت کردمبیشتر با هم آشنا بشیم…

  2. تک گل 2006/10/11 در 22:19

    قربونت بشم که مقاله علمی هم بنويسی واسه من مثه نامه عاشقانه س عشق ناز باسواد من

  3. حسام 2006/10/14 در 16:26

    من فکر کنم که هم به خودم هم به بقيه پيشنهاد کنم که اين ۵۰ تا آلبوم رو حتماْ بگيرم و گوش کنيم!!البته نه همشون رو ولی بیشترشونو…برديا نظرتو چيه؟ همشون رو داری؟؟

  4. برديا 2006/10/16 در 09:08

    نه همشون رو گوش دادم و نه دارم ! . اما از اکثرشون کار شنیدم . شماره یک رو حتما بگیر که یه گروه کاملا فوق العاده هست . velvet underground رو میگم .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: